Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pitepalt!  (läst 7959 gånger)

animau

• Södermanland
Pitepalt!
« skrivet: 21 feb-08 kl 18:26 »
Hej!

Är det någon som har recept på Pitepalt utan kornmjöl, med rimmat sidfläsk? Min sambo har orginalreceptet som innehåller kornmjöl, skrivet på en träbit på bondmål, efter sin mor. Men vad han kommer ihåg så använde hon bara vetemjöl.

MVH

Anita
Jag bor på landet utanför Stockholm. Har sambo, hund: tysk jaktterrier, höns: Australorpington, Araucana, Blandisar

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Pitepalt!
« Svar #1 skrivet: 22 feb-08 kl 16:23 »
Google är underbart.....

Här använder man vetemjöl och om man känner för det kornmjöl.

http://home.swipnet.se/~w-57250/risratte/pitepalt.html
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pipen

« Svar #2 skrivet: 04 aug-08 kl 14:37 »
Jag river rå potatis, rör ner vetemjöl tills smeten känns bra och saltar ordentligt. Min mamma brukar bryna det rimmade sidfläsket i små tärningar och krydda med kryddpeppar så därför gör jag det med.
Ju mer potatis i paltsmeten ju gulare och hårdare  blir den färdiga palten och ju mer vetemjöl ju vitare och mjukare.  Det är bara och hyöfta det blir palt ändå.
 Jag vet faktiskt ingen som använder kornmjöl i palt nuförtiden.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 04 aug-08 kl 16:00 »
Sök vidare lite. Det finns en paltbok någonstans på weben. Jag har glömt vart.....

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 04 aug-08 kl 16:04 »

Maran

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 aug-08 kl 18:17 »
Jag vet faktiskt ingen som använder kornmjöl i palt nuförtiden.
Sambon använder bara kornmjöl, allt annat är hädelse. Jag som är uppväxt med "lyxpitepalt" på mestadels vetemjöl, bryr mig inte lika mycket.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 04 aug-08 kl 23:29 »
I sydöstra Sverige där jag kommer ifrån heter Paltens motsvarighet Kroppkaka, och Flabba heter Klådda.

Gott vilket som !

Godast blir det om man skippar mjölet helt och hållt, "bullarna" blir då ganska gråa ... men goda.

*längtar efter redig vinterpotatis*

kanka

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 05 aug-08 kl 06:58 »
När det är paltkok här på torpet så görs det minst 2 stora grytor, Jag har bytt ut den kokade potatisen mot
havregryn.
Så i vår palt finns det: rå potatis, havregryn, grahamsmjöl, vetemjöl,salt och ibland lite kornmjöl om det finns hemma,
Fyllning är saltat eller rimmat fläskkött.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

pipen

« Svar #8 skrivet: 07 aug-08 kl 01:41 »
Sambon använder bara kornmjöl, allt annat är hädelse. Jag som är uppväxt med "lyxpitepalt" på mestadels vetemjöl, bryr mig inte lika mycket.

Som född o uppvuxen i pitebygden så känns det lite ovanligt att höra någon kalla palt med vetemjöl för lyxpitepalt. :D
  Jag har förstått det som att man en gång i tiden använde kornmjöl för att det var det enda som fanns. Palt var och är en enkel vardagsrätt gjord på det man hade/har. Så i takt med att kornmjölet blev sällsyntare i skafferiet och vetemjölet vanligare så försvann det ur paltsmetarna på samma gradvisa vis. Jag frågar runt lite och vi hittar bara en enda, Esbjörns farmor, som använder lite kornmjöl i sin smet.
Så kan jag liksom rapportera- så här live från piteå- att de flesta  av oss kokar palt med vetemjöl. Precis som våra mammor ;)

Maran

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 aug-08 kl 21:14 »
Bäst att förtydliga: min sambo gör inte pitepalt på kornmjöl, han gör palt! För mig är pitepalt en lyxigare variant eftersom den görs på vetemjöl. De välbärgade piteborna var kanske de första som hade råd att blanda vetemjöl i vardagspalten?  ;)

Tips till den som vill göra en vegetarisk variant: min mormor (=pitebo) gör en fyllning med hackad, fräst burksvamp och lök, kryddad med kryddpeppar.

Anso1971

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 08 aug-08 kl 21:30 »
I sydöstra Sverige där jag kommer ifrån heter Paltens motsvarighet Kroppkaka, och Flabba heter Klådda.

Gott vilket som !

Godast blir det om man skippar mjölet helt och hållt, "bullarna" blir då ganska gråa ... men goda.

*längtar efter redig vinterpotatis*

I Rättvik/Boda äter man Klabbe. En deg på kornmjöl, vetemjöl och vatten som man kavlar ut som en pepparkaksdeg, gör rundlar med ett mått eller uppochnedvänt glas, som man sedan kokar i lättsaltat vatten. I Rättvik äter man med stekt fläsk och lingonsylt, i Boda äter man med messmörssås med fläsktärningar i. Såsen är hur god som helst och i modern tid har Rättvikarna börjat anamma detta men oftast äter de då med stekt fläsk och sedan en ren messmörssås vid sidan om. Men det är av tradition inte åretrunt-mat utan detta åt man efter jul. Det är ofta klabbfester runt om i bystugorna här runt början av februari. Numera skulle man väl kunna äta det året runt när skafferierna är välfyllda oavsett årstid, men en gång i tiden var det väl de tömda skafferiernas festmåltid. Messmörssåsen är oslagbart god!
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 aug-08 kl 21:39 »
Min farmor, som var från Hädanberg inte så långt från Ö-vik, gjorde inte palt utan kams. Fläsket är vid sidan av, så vill man ha en vegetarisk rätt är det bara att äta kamsen som den är. I det "receptet" som min mor plankade från farmor och som jag plankade från morsan är mjölet ungefär en tredjedel vetemjöl och två tredjedelar kornmjöl. Citationstecken eftersom farmor inte hade något recept utan blandade på känn.

Stoppar man in fläsket i kamsarna blir det palt, såvitt jag förstår.

Maran

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 aug-08 kl 21:50 »
Palt utan fläsk = flatpalt!

Jag trodde faktiskt att kamsen var samma sak som palt, dvs fylld. Jag borde veta bättre, som bor i kamsland. Ibland serveras det kams på hembygdsgårdar och liknande, men jag har ju alltid trott att det ligger otäckt fläsk i, så det har aldrig känts lockande att prova.

Hur många sörlänningar här är bekanta med paltschwimen?

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #13 skrivet: 08 aug-08 kl 21:53 »
........

Hur många sörlänningar här är bekanta med paltschwimen?

Är det samma sak som min man kallar paltkoma tro?
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Maran

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 aug-08 kl 22:09 »
Är det samma sak som min man kallar paltkoma tro?
Jomenvisst!

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #15 skrivet: 08 aug-08 kl 22:13 »
Jomenvisst!
I "filmtråden" delas det ut cigarrer.
Betyder det att jag får en kams utdelad i denna?  ;D
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser