Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ca två mil...strax under  (läst 2814 gånger)

Vårvind

• Lancashire Heeler, världens mesta hund
    • Skåne
    • Honey Veigas Kennel
Ca två mil...strax under
« skrivet: 21 feb-08 kl 09:39 »
Är det någon som har en aning om hur lång tid det kan ta och köra den sträckan med en nordsvensk, i något sånär varierat tempo  :-\
Lev idag.......imorgon kan det vara försent

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Ca två mil...strax under
« Svar #1 skrivet: 21 feb-08 kl 09:49 »
En timme kanske?
 Kör man två minuters tempo jämt hela vägen , det är rask jogging, tar det 40 min. O så lägger vi till lite till....
Räknar du med 2 timmar kan du kosta på dig att skritta mycket!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #2 skrivet: 21 feb-08 kl 10:50 »
Varierat tempo, innebär det skritt och lugn trav, eller även galopp? Min bruksnordsvensk skrittar ca 6km/h, lugn arbetstrav trav ca 11km/h...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-08 kl 11:04 »
Det är skilnad på om du kör en kortare sträcka,då kan man ha högre tempo.Men två mil då får du hushålla med krafterna,naturligt vis så är hästens kondition avgörande.
Om man skrittar så är tempot 100-110 m i minuten,räkna med 100 m/min då är det 100x100 = 10 000 allts en mil då har du 100 min som är en timma och förtio minuter.Det gör att du tillryggalägger två mil på tre timmar och tjugo minuter i 100 m/min skritt.Skulle du trava i lugnt tempo hela sträckan 200 m/min då är tiden en timma och förtio minuter.Detta är vad som man räknar "räknade"med i armen vid förflyttning på väg.Märk väl att inga raster är medräknade,då får du lägga till en timma till.
Att köra en travhäst i två minuters tempo 2min/km fungerar bara på banan och på kortare sträckor,skulle du pröva det på två mil då har du ingen häst kvar,även om du skulle skritta i mellan åt.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 feb-08 kl 11:15 »
Ett helt normalt vanligt träningsjobb som en travhäst går varann dag..Består i all enkelhet av:

5 km rask jogging, dvs. ca. 2 minuters tempo

6 st rakbaneintervaller a´ 1 km /1,40 tempo
med 40 sek. skritt emellan

5 km rask jogging

+ avskrittning

Jag får det till strax under två mil......

Detta är ett ABSOLUT normalt jobb som två-åringar går galant, det brukar ta en timme ungefär. Har inte räknat på miniräknare, men gjorde ett snabb höftning bara på att o man håller snitt 2 minuter så landar man på samma.Vad vet jag, räkna du Körven som är så duktig ;D

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 21 feb-08 kl 12:51 »
..och jag som inte har hållit på med travhästar, utan bara studerat karta och ridvägar, och varit ute och ridit av hjärtans lust! Hos mina föräldrar finns en väg som enligt kartan är ca 6 km lång, rätt upp i skogen. Ca fem km kan man rida in på en mindre skogsväg. Där finns några fina backar att klättra i. Förr om åren brukade jag rida dit, klättra lite och rida hem. Vill minnas att det tog ungefär en timma. Nån gång fortsatte jag på den lilla skogsvägen, och helt uppslukad av vägen, naturen och min underbara häst så fortsatte jag och fortsatte jag, för att se var jag hamnade. Var ute i dryga två timmar den gången. Kollade kartan sen för att se, och.. ja, nog var det ungefär två mil.. Och.. rider man blir det oftast ganska varierat tempo. Man joggar inte lika långa sträckor som en travhäst gör (jo, jag har ridit tillsammans med travhästar, och.. sitter man i vagn anpassar man ju inte lika mycket efter ryttarens komfort ;)).. Min häst är då visserligen ett halvblod, med fullblod nåt par generatiner tillbaks.. Hans fysik är sån att han har lätt att bygga upp kondition, lite svårare med muskler.. Hans rörelsemönster är naturligt energisparande,ser liksom ut att vara byggd för att löpa, och länger steget väldigt lätt, så, jag gissar att det är därför han har lätt att öka kondis.. En nordsvensk, speciellt bruksmodell är ju mer kraftfull, använder mer kraft för att öka farten, så det kan ju ha olika rasbetingade förutsättningar.. Men omöjligt borde det inte vara. Man måste ju hur som helst alltid anpassa sig efter den egna hästens förutsättningar!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Körven

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 21 feb-08 kl 19:08 »
Ja nog är det rask jogging med 2 min på 1 km,det motsvarar 30 km/h,det är fortare än normal galopp som ligger på ca 21 km/h.
Det är bäst att jag tar detta från början,så ni får lära er ordentligt.

100 m/min = 6 km/h det är skritt
200 m/min = 12 km/h det är trav
350 m/min = 21 km/h det är galopp
450 m/min = 27 km/h det är ökad galopp

Det är detta som man räknar med vid förflyttning efter väg.Att en häst kan galopperar och travar fortare på korta sträckor vet väll dom flästa.

Körven

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 feb-08 kl 22:00 »
Nej jag har nog ingen aning om vad jag pratar om..jag grep nog allt ur tomma luften ::)

Men ifall det är relevant i saken så ovannämnda arbetspass som närmar sig två mil iallafall och avverkas i hygglig fart klaras som sagt av finfint av två-åringar om man gjort allt rätt från början. Pulsen bör ligga på 200 slag under intervallerna, sjunka ner till 120-130 under skritten emellan och landa på 60-80, 10 min.efter avslutad arbete, alltså sista skritten borträknad. Klara dom inte det är dom sjuka.
Men det har nog inte med saken att göra.

Och för att vara extratydlig för vår allvetare så vill jag också påpeka att jag utgick ifrån att kallblodet ifråga inte är en travhäst i träning, varför jag trodde att en timma är minimun medans den bör klara det på 2. Annars tycker jag att man inte ger sig ut på denna resa..för då är inte hästen förberedd på det...
Men det är ju bara vad jag tycker..

Nu kom jag på iförsig att för många år sen när monté sporten var ny i Sverige hade vi några hoppryttare som skulle ge sig på att rida provlopp.. Vi fick köra två provlopp..Först en för dessa ridtejer och deras hästar..För dom orkade inte mer än ett varv i 2 min. tempo..sedan vi andra körde ett till på full distans i tävlingsmässig tempo.. Ridtjejerna tyckte dom hade ridit en hiskelig fart ;D
Så visst ,allting är relativt.. ::)

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 21 feb-08 kl 22:20 »
Nu kom jag på iförsig att för många år sen när monté sporten var ny i Sverige hade vi några hoppryttare som skulle ge sig på att rida provlopp.. Vi fick köra två provlopp..Först en för dessa ridtejer och deras hästar..För dom orkade inte mer än ett varv i 2 min. tempo..sedan vi andra körde ett till på full distans i tävlingsmässig tempo.. Ridtjejerna tyckte dom hade ridit en hiskelig fart ;D
Så visst ,allting är relativt.. ::)

Visst är allting relativt, och.. rider man så anpassar man ju ridningen efter ryttaren. Jag har ridit tillsammans med travhästar som körts, inte alls i nåt högt tempo, men det var skitjobbigt! För mig alltså! Min lilla häst var inte speciellt påverkad trots att han inte alls var speciellt tränad ;) Sitter man i en vagn blir man ju inte tröttare om hästen travar snabbt än man blir om den skrittar (tycker jag är en rätt kvalificerad gissning, speciellt med tanken på kuskens fysiska status).. När jag rider varierar jag ju tempot efter min egen bekvämlighet. Blir jag kall om tårna när jag skrittar så sätter jag hästen i trav, och blir jag andfådd så saktar jag av! Så ser jag till min egen erfarenhet så tror jag att en liknande situation skulle ta mycket mer på mig än på hästen ;) Men sen finns det ju rasspecifika skillnader också. Jag undrar vad det var för hästar. "ridtjejer och deras hästar" säger ju inte så mycket. Men man kan ju gissa att det var halvblod det rörde sig om. Minns en fälttävlansryttares kommentar om avel, att det behövs mer fullblod i halvbloden för att de ska fungera i fälttävlan. Och det var just för att fullbloden inte behöver lika mycket träning för att bygga upp och bibehålla kondition.. Vilket jag faktiskt kan märka ganska tydligt på min häst, även om fullblodet i hans stam finns några generationer tillbaks.. Har aldrig haft att göra med en häst som ökar konditionen så lätt som han.. Så snacka om att ha fel häst:-[ Men jag tycker om honom ändå :-*

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 21 feb-08 kl 22:25 »
Citera
Men man kan ju gissa att det var halvblod det rörde sig om

Nej,nej, dom för inte beträda banan ! Det var typ pappas eller grannens eller kompisens kusinens travhästar dom lånat,en del hade faktist investerat i en egen också.

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 21 feb-08 kl 22:34 »
Nej,nej, dom för inte beträda banan ! Det var typ pappas eller grannens eller kompisens kusinens travhästar dom lånat,en del hade faktist investerat i en egen också.

Varför får inte ett halvbld beträda banan? Har dom tjejbaciller? ;D Men ärligt, jag blev bara nyfiken på hur det hela hade utförts.. Det var alltså några ridtjejer som suttit upp på aktiva travhästar, eller hästar som varit skogsmullar ett tag? Och vilka var det man jämförde med? Kuskar som satt i sulky, eller vanliga travgubbar som satt på hästryggen? Och alltså, att rida i höga tempon kräver betydligt mer kondis av ryttaren än man kan tro! Minns när jag var på hästshowen i globen en gång för rätt många år sen nu. ATG hade den där plasthästen som jockeys övar teknik på, och vanligt folk fick "provrida" ett simulerat lopp. Var rätt kul att se vardags/finklädda människor högröda i ansiktet med svetten lackande ;D Behöver jag nämna att jag avstod att rida en plasthäst framför en folkmassa..

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 21 feb-08 kl 22:50 »
Så här var det alltså, att det handlade om helt vanliga travhästar, dom måste vara inkvalade för att få delta i provlopp. Och ryttarna var alltså inte heller några "dunungar" en tjej var ridlärare och en anna var prod´fessionell hoppryttare i tyskland, men hon tyckte det vore skoj att skaffa sig en montélicens.
Dom "andra" var alltsåvi travtjejer, dom flesta av oss jobbade med travhästar till vardags.
Normalt var det bara ett provlopp i tävlingsmässig tempo ) o ofta lite där till :-[) Men vi fick ha två lopp, ett som ridtejejrna orkade vara med i, och sen ett normalt. " Vi" red alltså två lopp, ett kort som uppvärmning o sen ett riktigt....

Att "dom" inte orkade mer var nog mest att dom egentligen var lite farträdda, vilket gjorde att dom blev väldigt trötta.. För oss som är vana vid tempo bekommer det ju inte så mycket.
Det var skitsvårt att få ridtejejerna att öka takten, det spelade ingen roll att "vi" vrålade åt dom att öka för dom tyckte redan att dom red så fort det gick... Därför fick vi dela upp det..

Och det är definitivt inte så att jag eller nån av mina kollegor hade bättre kondis, tvärtom! Det var nog helt enkelt tempot det handlade om tror jag.

Ang. halvblod och andra ridhästar på travbanan..Vi tycker inte om ridhästar, dom är fula och bär sig illa åt  ;) ;D

Nejdå....Det är försäkringsfråga, alla travhästar som är frysmärkta OCH finns på en träningslista har ett visst försäkringsskydd. Den detaljen saknar andra.

Norrsken

• -
« Svar #12 skrivet: 22 feb-08 kl 17:30 »
Ang. halvblod och andra ridhästar på travbanan..Vi tycker inte om ridhästar, dom är fula och bär sig illa åt  ;) ;D

Bär sig illa åt? Är det om de råkar springa fortare än travarna då?

Ok, bäst att jag håller tyst då om att min gammeltant innehaft banrekord på en travbana :-X I och för sig en mindre bana, och rekordet var satt med en människa på skidor bakom.. Tolktävling alltså! Lite kul jippo som tjejen som tävlade henne ägnade sig åt för skojs skull..

Fast jag tycker att det är lite skumt att vana ryttare skulle vara farträdda.. Kan man bara vara någorlunda säker på att hästen inte är en sån som tvärnitar så är det väl inget att vara rädd för.. Säger jag som åkt fort mer än en gång på ovan nämnda gammeltant... :D

Körven

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 25 feb-08 kl 10:20 »
Ett helt normalt vanligt träningsjobb som en travhäst går varann dag..Består i all enkelhet av:

5 km rask jogging, dvs. ca. 2 minuters tempo

6 st rakbaneintervaller a´ 1 km /1,40 tempo
med 40 sek. skritt emellan

5 km rask jogging

+ avskrittning

Jag får det till strax under två mil......

Detta är ett ABSOLUT normalt jobb som två-åringar går galant, det brukar ta en timme ungefär. Har inte räknat på miniräknare, men gjorde ett snabb höftning bara på att o man håller snitt 2 minuter så landar man på samma.Vad vet jag, räkna du Körven som är så duktig ;D

Ja du vad säger man om detta.............Visserligen är det många år sedan som jag sysslade med travhästar,men på den tiden hade detta varit ett märkligt träningspass för en tvååring.Den första tanken är hur många av dom där som tränas på detta vis kommer till start? Är det möjligtvis därför som det finns så många "Ridtravare"
I USA kör dom på detta sätt,klimatet i Florida tex möjliggjorde detta då det inverkade positivt på tillväxten.Men ser man på åldern på hästarna därså är inte genomsnittsåldern hög,dom flesta är slutkörda som fyraåringar.

Körven

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 25 feb-08 kl 11:39 »
Jamn skärp dig Körven. I Florida,och även i viss mån i Sverige är det hundra gånger tuffare för unghästarna  ;D

Det där är ett väldig normalt träningspass, så här års går dom visserligen inte mer än fyra intervaller.
Men såfort pulsmätaren tillåter lägger man till den femte och sjätte intervallen.

På din tid körde man antagligen långsamt och snabbjobbade på rundbana istället..Men det var ett tag sen... ;D

Och antagligen på "din tid" var det färre ridtravare för att man höll på o tränade i all evighet vare sig dom hade talang och kapacitet eller inte. Numera slutar man träna sånna, det duger inte att debutera vid 6 års ålder och tjäna några matlappar... ::) Dom kan ha andra uppgifter här i livet.

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 25 feb-08 kl 11:48 »
Nu börjar det bli väldigt O.T. men ang. startprocenten så iallafall i vårt stall har så gott som samtliga startat, och flera har blivit RIKTIG RIKTIGT bra.
Dom vi själva håller högst är Tabore och Ebel, som har fått sin unghästträning hos oss. 

456 Rosa

« Svar #16 skrivet: 09 mar-08 kl 08:58 »
Det finns nog två "skolor" inom travhästträningen.....
Jag föredrar mycket skrittträning (förutsätter att hästen har grundkondition) med eller utan belastning, tyngre vagnar etc. Det finns ju en anledning att benen inte pallar på de flesta travhästar. Sedan är det många som startar tvååringar eftersom det uppmuntras genom höga prispengar...  kanske får du en häst som håller längre om du avstår start och mycket snabbjobb med en tvååring, men den får ju en liten sämre chans att hävda sig i klasserna framöver (prispengar m.m.)  Vet många kallblod som har stora framgångar genom att skrittränas varje dag, och sedan startas måttligt.......

Sedan är ju skillnaden ganska stor på en brukshäst idag och en tex varmlodstravare i steglängd och tempo/frammåtanda........ Approppå trådens inledning......

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser