Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedkap å elförbrukning  (läst 2453 gånger)

louise

• Gäst
Vedkap å elförbrukning
« skrivet: 20 feb-08 kl 19:40 »
Min elräkning är märkligt hög den här månaden, och det enda jag kan tänka mig att höjt den är vedkapen. Drar de så jävla mycket? 300 kWh extra den här månaden, och då har jag kapat några timmar i veckan.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Vedkap å elförbrukning
« Svar #1 skrivet: 20 feb-08 kl 19:45 »
Jag kan tänka mig att motorn är på 3 - 4 kW (4 - 5 hk) och då förbrukas 3 - 4 kWh i timman.

Edgar

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 feb-08 kl 20:14 »
jag har en rätt stor motor, upp mot fem. Men 4 kWh/timme, då förbrukar jag.. max 40/mån. Får luska vidare. Det kan vara elpatronen, men jag trodde att det var månaden före.. Annars återstår bara långvarigt gräl med eldistributören, för då har nåt blivit fel.

annan

« Svar #3 skrivet: 20 feb-08 kl 20:40 »
vår elpatron drar en hel del el....

vet ej exakt hur mkt men det märks tex stor skillnad denna vinter mot förra då vi av olika anledningar körde mer på den (kallare väder, nyfödd baby mm) några 100kWh mer förra vintern än denna. Huvudsakligen eldade vi dock med ved och använde bara elpatronen i "nödfall".
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 feb-08 kl 20:53 »
jo jag har någorlunda koll på den. Det var bara det att jag trodde jag redan hade betalat för den korta period jag körde patronen. Men men, kollar en annan dag. Ikväll är det rädda skinksteken som legat tinad i kylen för länge som gäller. Å telefon-pyssel.

Pastorn

• -
« Svar #5 skrivet: 20 feb-08 kl 21:08 »
Jag kan tänka mig att motorn är på 3 - 4 kW (4 - 5 hk) och då förbrukas 3 - 4 kWh i timman.

Edgar

är motorn igång hela tiden eller bara vid klyvögonblicket? annars får man ju räkna väck varje paus man tar för att lägga på ny ved och då blir det knepigare att få i hop timmarna.. nån som begrep vad jag menade?

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 feb-08 kl 21:28 »
Jo, men även om man grovt överskattar förbrukningen så lär den inte vara uppe i 300 kwh. Inte så lönt att räkna mer väl.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser