Byta takstolar - och hela köret?

Startat av Neiklot, 20 Feb-08 kl 14:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Neiklot

Jo, jag funderar på att byta takstolarna.
Upptäckte, att flera av dom var betydligt mer bockangripna än jag trodde.

Jag tänker att samtidigt som jag gör det, så byter jag helt enkelt hela skiten på övervåningen.
(Taknock, stolar.. allt)..

Nu till frågan: Är det svårt?
;D
Måste jag anlita en snickare eller klarar man av det själv med lite sunt förnuft och lite erfarenhet?

Borde ju inte vara så svårt om man följer alla mått som varit tidigare. Eller?

sama

Hej

Jag håller själv på att byta ut bärande delar i vårt hus, fast i andra änden så att säga, grundmur och syllar. Jag tänker lite som du att så länge man byter ut till saker som är minst lika kraftiga som de man tar bort så borde det ju hålla.

Det riktig stora problemet är att få huset att hålla under tiden som man byter ut de bärande delarna. Jag använder massor med stöttor och stag för att inte huset ska sätta sig. Se till att stötta upp yttertaket under tiden du byter takstolarna och tänk på att även stötta väggarna i sidled. Takstolarna håller normalt ihop huset så att det inte kan bukta ut hursomhelst.

Var försiktig och staga upp ordenligt. Svårt är det säkert, men förhoppningsvis lärorikt  :) ta lite foton under tiden och posta här så får du säkert hjälp genom arbetet.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

ersam

Ska verkligen hela skiten bort så kan du tänka på att göra helt nytt med dagens normer. Gammal är oftast ruskigt gediget och bra men onödigt överdimensionerat. Betänk att dagens takkonstruktion säkert inte skulle tåla samma insektsangrepp som ett gammalt. Men som sagt funderar du ändå på att riva bort hela rasket (låter dyrt och onödigt) så tänk fritt i så fall!
Det finns dessutom gott om exempel på äldre konstruktioner som är "fel" dvs tar upp laster fel och liknande så det är inte alltid rätt att titta på det gamla.

ES

Pastorn

Neiklot, jag är helt övertygad om att du fixar det själv, det är ett stoort arbete, men särskilt svårt är det nog inte så sätt igång du bara (vi väntar med spänning på byggarbetsplatsbilder) ;)

Filip Skräplund

Du skriver bockangripna, är du säker på att det är husbock?
Då brukar det vara i princip bara mjöl inuti med en ganska intakt utsida.
Det finns andra trägnagare som jobbar så sakta att man sällan behöver byta virket, det kan räcka med att förstärka med virke intill de angripna bjälkarna.
En massa små runda hål är rätt betydelselösa i grova bjälkar, det är oftast tillräcklig hållfasthet ändå.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Neiklot

Jag är 100% säker.

Dels har jag varit småkrypsfanatiker, och dels så är det så uppenbart att en blind höna kan se att det är husbock.
:-)

Med att byta hela köret menar jag inte riva hela huset..

Men jag ska ändå byta ut takpannorna mot plåt (jo) och då ska taket ändå fixas till, och då kan jag likagärna fixa till resten så det blir riktigt, medans jag ändå håller på..

Snarrbon

Om du har husbock i takkonstruktionen hur är det då med resten av huset? Jag bara undrar!
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Neiklot

Snarrarp: Det tänker jag inte ta reda på! ?  :-[ :P

Resten av huset är väl angripet, men inte alls på samma vis som takstolarna.

javill

Är det pågående angrepp eller gamla? Om det är gamla (och besprutade och därför avslutade) är det inte säkert att något behöver bytas alls. Om det är pågående bör du se till att få allt i huset sanerat innan du byter takstolarna eller något annat trä heller för den delen. Enligt Anticimex så tycker husbock bäst om nytt och färskt trä. Trä som har tiotals år på nacken är de inte lika förtjusta i. Så för att inte husbock som kanske bor i andra delar av huset ska ge sig på det nya träet är det bäst att göra sig av med all husbock först. Har du husbocksförsäkring? Den ingår ibland i hemförsäkringen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Filip Skräplund

Kanske takstolar och undertak i mindre smakligt material, limträ, plywood, masonite mm, kan vara ett alternativ.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Neiklot

Jag har inte sanerat mot husbock.
Och det är gamla ingrepp.

Jag vetinte om morfar (föredetta ägare) sanerade?
Men jag är väldigt skeptiskt till att blåsa gift i hus, där man ska bo....

Filip Skräplund

Citat från: Neiklot skrivet 22 Feb-08 kl 08:15
Jag har inte sanerat mot husbock.
Och det är gamla ingrepp.

Jag vetinte om morfar (föredetta ägare) sanerade?
Men jag är väldigt skeptiskt till att blåsa gift i hus, där man ska bo....

Om jag fattat rätt finns det ett par metoder som används, bestrykning eller injicering med mer eller mindre giftiga vätskor, eller cyanvätebehandling, där man täcker in hela huset med plastpresenningar och gasar på under en kortare tid, sen vädrar man och allt är borta.
Gör man inte som Dan Andersson, går in för tidigt, så tror jag den senare metoden är bäst.
Cyanväte är bara kol, kväve och väte, blir inga långsiktiga verkningar annat än för ohyran i kåken.

manna

Personligen skulle jag inte våga rätta till vissa delar av huset utan att veta att resten av boningen var okej. Så jag hade låtit undersöka huset först, och grejat sedan.

Om du ska byta takmaterial från tegel till plåt, behöver du inte så grova takstolar som huset (antagligen) har nu. Men det kan förstås vara idé att välja en konstruktion som håller för ett framtida byte plåt --> tegel. Man vet aldrig när den pittoreska flugan biter och man håller på att längta ihjäl sig efter gammal enkupigt taktegel.  ;)

Takstolar kan slå ihjäl dig, så det är bra att ha ett gäng roddare som hjälper till när det är tajm att lyfta upp och fästa.

... och så finns det en svensk standard för takstolskonstruktion.  :-X
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

javill

Citat från: manna skrivet 27 Feb-08 kl 08:31
Man vet aldrig när den pittoreska flugan biter och man håller på att längta ihjäl sig efter gammal enkupigt taktegel.  ;)

Du är för go du!  :-*  Sant är det också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Neiklot

Citat från: manna skrivet 27 Feb-08 kl 08:31
Om du ska byta takmaterial från tegel till plåt, behöver du inte så grova takstolar som huset (antagligen) har nu. Men det kan förstås vara idé att välja en konstruktion som håller för ett framtida byte plåt --> tegel. Man vet aldrig när den pittoreska flugan biter och man håller på att längta ihjäl sig efter gammal enkupigt taktegel.  ;)

... och så finns det en svensk standard för takstolskonstruktion.  :-X

Anledningen till att jag ska byta till plåt är ett slags varmvattensystem som jag håller på med. :-)
Så förvisso, funkar inte det så byter jag kanske tillbaka?

Men jag tänker ändå göra det rejält från början.. :)

Bösahusarn

Någon som har en uppfattning om vad en rejäl stock som ska fungera som bärlina i en lada kostar i dessa dagar?
Har fått öppna ögonen lite och måste börja projektera byta/förstärkning av gamla takstolar samt bärlinor som börjar uppvisa lite väl stora förmågor till rörelse..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Rubensgården

Vi köpte en sju meter lång till jordkällaren från den lokala sågen. Kolla runt och fråga. Minns inte pris men det var inte jättedyrt.

Bösahusarn

Hmm...jo jag får ju kolla runt men ingen av de löjliga byggaffärerna på nätet kan ju ens redovisa ett pris.

Har ju själv några stora granar som skulle kunna få åka i backen om dom nu är något att ha, bor ju inte i norrland precis..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

1 312 Gäster, 0 användare