Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stenugn  (läst 2664 gånger)

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
Stenugn
« skrivet: 19 feb-08 kl 16:08 »
Nu har jag ÄNTLIGEN satt igång min vedeldade stenugn.. vilket ljuvligt gott bröd det blir. Förra veckan testade jag ugnen. Körde fyra stycken runda bröd i den.. gottigott..
Igår körde vi tolv stycken stora runda bröd som blev perfekta. Gyllen bruna och otroligt goda..
Vad härligt detta är... och vad kul det är.. även om det krävs tid till det.. men det är guld värt. Och svärmor är eld och lågor :-)

Vitis

• Skåne
SV: Stenugn
« Svar #1 skrivet: 20 feb-08 kl 15:16 »
Gud vad kul ! *avis*

Kan du inte berätta lite mer om ugnen och hur ni eldar och bakar i den ?

Kan du fixa några bilder också så vore det guld !!

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
SV: Stenugn
« Svar #2 skrivet: 23 feb-08 kl 10:46 »
Gå in på denna länken http://www.alternativ.nu/users/bakugn/stig.html
där kan du lära dig en hel del om hur man gör. Även recept på ett bröd.
Jag använde mig av den sidan för att ha mer kött på benen när jag startade upp min.
Jag har dock ingen spis inne i huset utan jag har en bakstuga där ute med en stor spis.. den är större än den som finns på den sidan. Jag får rum med tolv stora bröd i min.

Den länken e bra ändå för där går dom genom alltihopa rätt noga.. Sen gäller det att lära sig själv hur sin egna ugn fungerar ... hur mycket man måste elda osv...

Men jag lyckades på dom första gångerna å jag tror det var mycket tack vare denna länken.

Så läs genom den sidan och även dom andra sidorna dom har där så lär du dig en hel del.

LYCKA TILL!

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 2 användare
Nataks, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser