Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mignon  (läst 960 gånger)

sallyomolly

• Gäst
Mignon
« skrivet: 19 feb-08 kl 10:19 »
Av mina mignonägg blir det nog bara en liten ankbebis, det ser ut så när man lyser. En livlig krabat, rör sig väldigt mycket i ägget. Vänder ägget med blöt hand fyra gånger per dag. Nåt annat jag ska tänka på?

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
SV: Mignon
« Svar #1 skrivet: 19 feb-08 kl 11:56 »
                    när jag har haft ankägg så har jag sprayat med blomsprutan ;)

Anna
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Mignon
« Svar #2 skrivet: 03 mar-08 kl 08:49 »
Det bästa är att vända äggen 3 ggr i ljummet vatten per dag. Då ligger de på olika sidor på natten. Man bör inte spraya dem, utan det är bättre att doppa dem. Det blir mer likt naturen då och luftfuktigheten höjs inte heller lika mycket.

Just Mignonägg är lite knepigare att kläcka fram i kläckare än andra ankägg. Men om man doppar dem i vatten 3 ggr/dygn brukar man få fram ett skapligt gäng. Det är kläckningen som är svår för dem. Själva utvecklingen i ägget går för det mesta alldeles utmärkt. När man doppar äggen sker det en kemisk reaktion i skalet som gör skalet mer poröst så att ankungen orkar ta sig igenom sen.

Lycka till med din kläckning.
« Senast ändrad: 03 mar-08 kl 08:52 av Nettis »

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
Orakad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser