Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk Bagge  (läst 2114 gånger)

Roanie

• Bohuslän
Sjuk Bagge
« skrivet: 18 feb-08 kl 13:15 »
Hejsan

Jag hade en bagge som blev dålig, han är nu borta pga detta, men jag har aldrig fått någon klathet i vad de var.

Jag gick ut i hagen för att ge morgon höet och hittade honom liggandes i hallen helt livlös, men vid liv. Jag bar in honom i stallet och hällde i honom lite vatten ur en sportflaska, han fick även kraftfoder som jag hade blött upp i vatten till en "soppa". Efter ca 2 timmar var han lite piggare och han åt en näve löv och så försatte de hela rätt så bra, han åt och drack mer och tillslut var han som vanligt i sättet igen.

Men mitt bekymmer var att han inte kunde stå, när man bar upp honom för att han skulle ställa sig så vek bara benen sig under honom som om han vore förlamad. Han kunde inte heller komma upp i "halvliggande" läge om han hade vält och låg helt utslagen, men då rörde han lite gran på benen i alla fall.
Han hade ochså diare.
Vet någon vad han kunde ha drabbats av??
Gabås står för.......2 vackra Tinkrar, och en mini shettis..
Även en Dalmatiner och en Gotlandsstövare =)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sjuk Bagge
« Svar #1 skrivet: 18 feb-08 kl 18:32 »
Jag hade två bagglamm som var sådär i höstas. Den ena dog i lunginflammation. De hade parasiter bägge två (positivt träckprov från besättningen) och någon infektion också. Den andre av baggarna avmaskades och fick penicillin och blev bra från snorigheten men, kunde inte resa sig själv på tre veckor. Han var mycket klenare än de andra bagglammen men, även dessa hade drabbats av parasiter. I början hamnade han också på sidan utan att kunna ta sig upp till liggande. Då var jag nog ute tio gånger om dagen och kollade honom och reste honom. Efter ett tag blev han piggare men, kunde ändå inte resa sig och då var jag ute fem gånger om dagen och ställde honom upp. Han stod upp längre och längre perioder men, kunde inte resa sig upp för egen maskin. Så plötsligt en dag så reste han sig upp själv.  :D  Nu är han frisk igen men, fortfarande mager så han får gå kvar tills i sommar i alla fall.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

hustran

« Svar #2 skrivet: 18 feb-08 kl 19:35 »
Jag har också sett samma "problem".Med en dåres envishet tror jag på jäst, alternativt ngn. vom hjälp. Innan avmaskning. Ett djur med kraftig diarre, svarar inte så bra på medikamenter. De "rinner" helt enkelt ur. Om det inte är en förgiftning så är kol inte fel. Som du beskriver det känns det som en "kollaps" i systemet. Hoppas jag kan bidra med ngn. hjälp.Man blir ju alltid förtvivlad när ngt. sådant här händer, men det händer tyvärr då o då. Lycka till fortsättningsvis.

Roanie

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 22 feb-08 kl 12:03 »
Tack för svaren :)

Men varför kan de bli så här?
E de vanligt bland baggar?

Jag hittade en av baggarna död i hagen tidigt i höstas, de var när dom fortfarande gick på bete, så jag hade inte vart ute i hagen på 2 dar.
Funderade på om det kunde ha vart samma med honom, att han inte har kunnat resa sig för att äta något och dött.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 24 feb-08 kl 11:13 »
Vad säger ni som haft många får länge, om det här  ???
Vad är det som orsakar det
"magra, han inte kunde stå, när man bar upp honom för att han skulle ställa sig så vek bara benen sig under honom som om han vore förlamad. Han kunde inte heller komma upp i "halvliggande" läge om han hade vält och låg helt utslagen, men då rörde han lite gran på benen i alla fall"

Henning ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Henning

« Svar #5 skrivet: 24 feb-08 kl 12:30 »
Det som beskrivs är ett döende djur där flera organ har upphört att fungera. Orsaken kan vara flera t.ex. parasiter, lunginflammation och clostridios som kan ha ett liknande förlopp i slutstadiet. I det tillståndet är behandling utsiktslös. Endast avlivning för att förkorta lidandet återstår.

Roanie

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 24 feb-08 kl 19:30 »
Om det skulle vara parasiter, finns det något tecken som man kan kolla efter på dom andra fåren så att det inte händer något med dom??
Detta kom helt plötsligt, han såg pigg ut dan före.

Veterinären sa aldrig något om vad de kunde vara utan bara konstaterade att det inte gick att göra något och avlivade honom.

Du skrev att det kunde ha varit Clostridios, vad e de för något??

Jag skaffade fåren nu i våras så jag har väldigt lite erfarenhet av sånt här, så jag e tacksam för alla svar jag kan få för att lära mig något :)

Henning

« Svar #7 skrivet: 24 feb-08 kl 22:28 »
Om flera djur dör eller insjuknar med liknande symtom bör man låta obducera. Om ett enstaka djur dör och de andra verkar pigga så tycker jag man kan avvakta samtidigt som man är på sin vakt.

Chlostridios är ett samlingsnamn på sjukdomar orsakade av en speciell bakteriefamilj. Ett annat namn på sjukdomen är gasbrand. Det kan utveklas lite olika symtom beroende på viken specifik bakterie det är frågan om. Chlostridierna trivs i tarmen särskilt om lammen utfodrats med proteinrikt foder. Sjukdomsförloppet är ofta kort. Ev ser man diarre och kramper.
"Tarmbrand" på gris och "Baron Gruff" på häst orsakas också av Chlostridier.
Många fårägare vaccinerar sina tackor mot chlostridios för att skydda lammen.

« Senast ändrad: 24 feb-08 kl 22:29 av Henning »

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser