Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hemmamamma - försäkringskassan  (läst 9331 gånger)

hilmamamman

• Gäst
hemmamamma - försäkringskassan
« skrivet: 17 feb-08 kl 20:41 »
Om man helt enkelt vill leva utan en egen officiell inkomst, vad innebär det i försäkringar osv. Om jag blir kroniskt sjuk och är nollad på försäkringskassan, t.ex. Hur gör man för att så bra som möjligt gardera sig inför framtiden? Ska man fortsätta betala fack- och a-kassa, det verkar ju onödigt om man i allafall inte kan stämpla eftersom man inte tänker lönearbeta....? Kan man stå som halvtidsarbetssökande på af? Tacksam för råd är en som tänker "hoppa av" karusellen.

Naturen

SV: hemmamamma - försäkringskassan
« Svar #1 skrivet: 17 feb-08 kl 21:27 »
Hej
hur menar du då. om du inte ska arbeta behöver du ju inte stå med på AMS.
du kan inte heller stämpla om du ej är inskriven. oasätt hel eller halvtids tjänst.
När det gäller försäkringskassan vet jag ej, men de räknar ju ut efter vad du tjänat, kanske det finns en så kallad trygghets grund, men den lär nog vara låg..
Så har du något att leva på så hindrar väll ingen dig att hoppa av systemet. men rätta mig om jag har fel..kom det inte en lag på 40-50 talet att man inte fick vara lösdriven, utan alla skulle på något sätt betala skatt...
Är en trevlig tjej med katter, hund och hästar, bor i natursköna Orsa Norra Dalarna

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 17 feb-08 kl 21:38 »
Ja, fördelen med att bo i Sverige är att man är sjukförsäkrad oavsett om man betalar någon skatt/försäkring eller inte. D v s du kan gå till doktorn när det behövs. Men någonstans på forumet läste jag om en familj som fick socialen på sig för att de hade för låg inkomst och inte kunde ge barnen det de behövde materiellt sett. För att inte tala om de som hade problem med skattemyndigheten som utgick ifrån att de jobbade svart. Sen är ju frågan om du har studielån, för om man inte har någon inkomst brukar de fråga vad man lever på, d v s när det är dags att betala av skulden. Så det är ju något att fundera på.

Norrsken

• -
« Svar #3 skrivet: 17 feb-08 kl 21:52 »
Om man helt enkelt vill leva utan en egen officiell inkomst, vad innebär det i försäkringar osv. Om jag blir kroniskt sjuk och är nollad på försäkringskassan,

Det är väl just det som är dilemmat. att m man blir sjuk så får man leva på nästan ingenting sen.. Det behövs väl nåt som skrämmer folk ifrån att hoppa av arbetsmarknaden antar jag..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

hilmamamman

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 feb-08 kl 21:59 »
Hej igen!
Jag har inte tänkt så långt, mer än att vi skulle leva på gubens inkomst som iofs är låg, men det är ju sant att studielånen också ska betalas.....
Men att leva som en gammaldags hemmafru, och hjälpa till att driva hans lilla verksamhet, leva snålt och "fly" undan ekorrhjulet är det jag menar. Kan och bör man då avsätta pengar till några slags försäkringar för att täcka upp ett eventuellt behov av pengar vid sjukdom, t.ex. Om jag blir gravid, har jag verkligen noll kronor i föräldrapenning?
Tack för era synpunkter!

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 17 feb-08 kl 22:20 »
Jag förstår faktiskt inte varför du tror att du vid sjukdom och barnafödande behöver mera pengar än annars, d v s om du tror att ni kan leva på en lön. Däremot ligger du risigt till vid en skilsmässa. Tro mig, jag har tänkt på detta - har varit hemma länge nu - inte helt frivilligt - , för att min pojke har särskilda behov. Här i Tyskland har jag fått noll hjälp hittills och inte ens diagnosen gick att få förrän efter 14 år. Om jag blir sjuk får jag ingenting (däremot är jag sjukförsäkrad och kan gå till doktorn), om jag behöver ett jobb ingen ersättning  och om jag till äventyrs skulle få en sladdis, så skulle jag efter omställningen till det svenska fantastiska systemet inte få mer än miniminilitet. F ö vet jag att min svägerska i Sverige, som fick barn direkt efter studierna fick ingenting eller nästintill ingenting i föräldraersättning.

Men kolla upp det jag har tipsat om. Socialen, skattisen och CSN kanske inte tror att ni kan ha ett bra liv på en inkomst. Och det kan bli tufft att slåss mot myndigheterna.

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 17 feb-08 kl 22:27 »
Om jag blir gravid, har jag verkligen noll kronor i föräldrapenning?
Tack för era synpunkter!

Inte noll kronor, men inte heller speciellt många. Tror att det är 160 kr/dag i föräldrapenning om du är nollad. Vill minnas att det var det för sambon som studerade då vår son var liten.. Hur mycket det blir om du blir sjuk har jag mindre koll på..

Mirami

« Svar #7 skrivet: 17 feb-08 kl 22:29 »
Inte noll kronor, men inte heller speciellt många. Tror att det är 160 kr/dag i föräldrapenning om du är nollad. Vill minnas att det var det för sambon som studerade då vår son var liten.. Hur mycket det blir om du blir sjuk har jag mindre koll på..

Lägsta nivå är hela 180 kr nu :o

Sen finns ju vårdnadsbidraget på 3000 kr / mån tills ditt barn fyller 6år...
Det ska jag glida på ett ta ;D

Norrsken

• -
« Svar #8 skrivet: 17 feb-08 kl 22:32 »
Lägsta nivå är hela 180 kr nu :o

Sen finns ju vårdnadsbidraget på 3000 kr / mån tills ditt barn fyller 6år...
Det ska jag glida på ett ta ;D

Hur funkar det där vårdnadsbidraget då? Det gick väl inte att kombinera med nåt litet extraknäck har jag för mig... Gäller att leva himla billigt i övrigt då.. Men har man en man som kan dra in några kronor så går det säkert!

Mirami

« Svar #9 skrivet: 17 feb-08 kl 22:40 »
Hur funkar det där vårdnadsbidraget då? Det gick väl inte att kombinera med nåt litet extraknäck har jag för mig... Gäller att leva himla billigt i övrigt då.. Men har man en man som kan dra in några kronor så går det säkert!

Det märkliga är att du kan jobba hur mycket du vill ...bara du inte utnyttjar en dagis/dagmamma plats...
Jag är ju själv med barnen....men tänker att jag kan jobba natt i bland medans ngn kompis sover hos oss..
Bo i vagn...2 barnbidrag , 2 bidragsförskott och vårdnadsbidrag + jobba ca 4 nätter /månaden..
Borde funka ;D

Sommartorparn

« Svar #10 skrivet: 17 feb-08 kl 22:43 »
Bo i vagn...2 barnbidrag , 2 bidragsförskott och vårdnadsbidrag + jobba ca 4 nätter /månaden..
Borde funka ;D

Och är du säker på att barnen inte blir omhändertagna? Det var en diskussion nyligen efter att en flicka blev tagen av socialen för att hennes föräldrar höll på att renovera huset. Att bo i vagn är nog ännu mindre något som soc gillar.

hilmamamman

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 feb-08 kl 22:45 »
Jag är nog mest okunnig om välfärdssystemen och hur de funkar. Och lite ängslig! Det är ju lite skrämmande att hoppa av, fast det skulle kännas befriande. Alla jag känner jobbar eller vill jobba. Lönearbete, normen, är så stark.

Tanken är att i en förlängning ingå i gubens verksamhet och utveckla den för att få den att generera lite mer...kan man hoppas. Men det är sant, myndigheterna kanske undrar. Kanske man bör börja med den biten direkt, men jag är för okunnig i företagsamhet och guben är ingen stjärna han heller. Men man få alltså lägstanivån från fk om man skulle få barn, trots noll inkomst?

Mirami

« Svar #12 skrivet: 17 feb-08 kl 22:46 »
Och är du säker på att barnen inte blir omhändertagna? Det var en diskussion nyligen efter att en flicka blev tagen av socialen för att hennes föräldrar höll på att renovera huset. Att bo i vagn är nog ännu mindre något som soc gillar.

Ja...jag har full tillit!

Norrsken

• -
« Svar #13 skrivet: 17 feb-08 kl 23:09 »
Det märkliga är att du kan jobba hur mycket du vill ...bara du inte utnyttjar en dagis/dagmamma plats...
Jag är ju själv med barnen....men tänker att jag kan jobba natt i bland medans ngn kompis sover hos oss..
Borde funka ;D

Just det, så var det! Det var ju det jag visste, att det var nån hållhake som gjorde det svårt att nyttja.. Men det är klart att hittar man nån bra barnvakt så.. Kanske nån man kan turas om med.. Men går gör det säkert, bara man kan kapa kostnaderna rejält så!

Det knepiga är ju att nyttja ett vårdnadsbidrag som ensamstående förälder..

Själv stör jag mig lite grann på att det är knepigt om man vill ha ett spädbarn med sig på jobbet. Såg ett nyhetsinslag om en tjej med kontorsjobb på nåt univeristet som hade fått problem för att arbetsgivaren tyckte att hon inte skulle jobba när hon fått barn. Själv tyckte hon det gick utmärkt, hade bebisen i sjal, och den ammade där den låg, när den kännde för det! (störde ingen alltså) Tjejen ville ju spara ledighet till senare, för att slippa sätta ungen på dagis, men det var tydligen att gå emot normen för mycket enligt hennes arbetsgivare. Någon som vet vad det finns för regler för sånt?

Norrsken

• -
« Svar #14 skrivet: 17 feb-08 kl 23:12 »
En annan grej som kan bli problem är väl a-kassa, om man är föräldraledig "för länge". Har för mig att några här på forumet nekats a-kassa efter föräldraledigheten av den orsaken.. Då är det ju meningslöst att betala nån a-kasseavgift under föräldraledigheten..

Naturen

« Svar #15 skrivet: 18 feb-08 kl 07:35 »
En annan grej som kan bli problem är väl a-kassa, om man är föräldraledig "för länge". Har för mig att några här på forumet nekats a-kassa efter föräldraledigheten av den orsaken.. Då är det ju meningslöst att betala nån a-kasseavgift under föräldraledigheten..

Där tror jag att det ligger mer bakom en bara föräldraledigt, du har nämligen rätt att ta ut föräldraledigt fast du är i eller har a-kassa. det är ju en svensk lag som rättighet att få vara hemma med barna
Är en trevlig tjej med katter, hund och hästar, bor i natursköna Orsa Norra Dalarna

Sommartorparn

« Svar #16 skrivet: 18 feb-08 kl 07:43 »
Där tror jag att det ligger mer bakom en bara föräldraledigt, du har nämligen rätt att ta ut föräldraledigt fast du är i eller har a-kassa. det är ju en svensk lag som rättighet att få vara hemma med barna

Tror att betoningen är på "för länge". Det handlar ju om att någon vill bli hemmafru, inte ta ut föräldraledigt. A-kassa har man väl inte rätt till obegränsat.

Naturen

« Svar #17 skrivet: 18 feb-08 kl 07:52 »
Tror att betoningen är på "för länge". Det handlar ju om att någon vill bli hemmafru, inte ta ut föräldraledigt. A-kassa har man väl inte rätt till obegränsat.

givet vis inte, men det har du ju inte häller som föräldraledig. det är ju bara för ett tag, meningen är väll inte att ha det som en livs inkomst.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #18 skrivet: 18 feb-08 kl 13:26 »
Jag hoppade av jobbkarusellen och blev hemmamamma. Vi levde på makens lön som tyvärr inte är så stor. 3 år var jag hemma med föräldrapenning. 3 dagar i veckan tog jag ut. 1,5 år har jag jobbat på timmar för att vi ska kunna renovera huset osv. Men nu tyvärr så har jag börjat jobba 50 % igen det fungerade inte så bra som vi hade hoppats. Alla vitvaror har behövts bytas, bilen har gått sönder med jämna mellanrum, toaletten och alla rören i badrummet är helt kassa osv. Jag har hoppat av a-kassan och har inte betalat till den på länge. När jag var sjuk fick maken ta ut tillfällig föräldrapenning för att kunna ta hand om barnen. Jag sökte efter en sjukförsäkring som jag kunde använda mig av om jag blev sjuk på det viset att vi då kunde få ersättning när maken var hemma och jag var sjuk. Men hittade aldrig någon sådan. Det bästa tipset jag kan ge är att försöka dra ner så mycket som möjligt på alla utgifter. Jag ångrar inte en sekund att jag sa upp mig och blev hemmamamma. Det enda jag ångrar är att jag nu har börjat jobba igen.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Norrsken

• -
« Svar #19 skrivet: 18 feb-08 kl 14:05 »

Vill minnas att det handlade om en person som haft vikariat, dvs inget jobb att gå tillbaks till efteråt, samt att föräldraledigheten blivit längre än normalt pga att de skaffat ett andra barn utan att jobba däremellan. Alltså inte nåt om att vara hemmafru, eller att välja bort jobb. Meningen med att betala a-kassa under föräldraledighet är ju att det kan vara bra att få a-kassa om man nu inte får jobb aldeles på en gång efter avslutad ledighet. Men då gäller det visst att inte skaffa för många barn, eller att vara sparsam med dagarna ::) Budskapet är ju att inte skaffa barn överhuvudtaget om ma inte har ett fast jobb att gå tillbaks till efteråt ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

721 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser