Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka ägg-frågor  (läst 24413 gånger)

Bovanägare

• Gäst
SV: Kläcka ägg-frågor
« Svar #20 skrivet: 17 feb-08 kl 10:40 »
Lycka till Chester, du är en klurig kvinna du.

Chester

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 feb-08 kl 11:12 »
Lycka till Chester, du är en klurig kvinna du.

Du brukar inte vara så tokig på sånt du heller! ;)

Chester

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 17 feb-08 kl 11:14 »
Emilio: Hur stark lampa hade du till din hink? Jag försökte med hink först men fick inte upp temperaturen i den  :-\

fröken

« Svar #23 skrivet: 17 feb-08 kl 11:37 »

Vi har många rum med den temperaturen (13-18 grader), Vi stänger helt enkelt dörrarna till gästrummet/datorrummet, yngste sonens rum, verandan och förstuen på vintern för att spara uppvärmning (och stänger av värmen så klart) och för pelargonernas och citronernas skull... I köket har vi däremot ca 27 grader pga kökspannan... Något skrymsle att stänga till finns väl? En garderob i hallen och stäng av radiatorn närmast? Annars rekomenderar jag varmt att bygga ett skafferi, det är jättebra att ha!

Det jag undrar mest är varför kläcker ni allihop äggen i kläckare? Borde inte kycklingar som uppfostrats av en höna vara bättre på att hitta mat och allt sånt? Ruvar inte hönorna alls? Blir de så mycket tamare? Förklara för mig! (Jag står i begrepp att skaffa höns men har inga.)
Nu är det invigning av hönshuset!!! Drottning Wyandotte och de andra 20 kan flytta in i Orusts snyggaste hönshus!
Har man ankor slipper man både ringklocka och sniglar!

Chester

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 17 feb-08 kl 11:48 »
Jag har skafferi, det håller ca 10-15 grader beroende på om jag mäter nära ventilen eller långt ifrån  ;)
Tjaa, varför kläckare? För min är det för att jag är nyfiken och vill prova på. Jag har bara tre hönor och vill ha fler. Mina hönsor ligger på äggen i någon timme och går sedan därifrån. Kanske blir det bättre till våren med värmen, då kanske de ruvar tiden ut? Eftersom jag vill ha ca 7 hönor till och jag kan räkna med att det kläcks några tuppar också, så gör det inget om både jag och hönan ruvar så att säga  ;)

Och skulle det bli 14 kycklingar så har jag plats för det med, så inget djur blir lidande. Eftersom det är mina första hönor kan jag inte svara på hur det blir med födsök på kycklingar kläckta i kläckare annat än att mina hönor är kläckta i en sådan och de glufsar och äter friskt!

fröken

« Svar #25 skrivet: 17 feb-08 kl 12:04 »
Tack Chester!
Då förstår jag. Tror du att du kan käka upp tupparna sedan? Klarar man av det när man pysslat så mycket...? Jag hoppas jag kan men det återstår ju att se... :-\
Nu är det invigning av hönshuset!!! Drottning Wyandotte och de andra 20 kan flytta in i Orusts snyggaste hönshus!
Har man ankor slipper man både ringklocka och sniglar!

Chester

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 17 feb-08 kl 12:39 »
Ja, äta dom, det tror jag att jag kan, frågan är om jag klarar av att nacka dom själv ::) Men jag SKA lära mig! Jag har haft den inställningen redan från början att höns lägger ägg och ibland får man nacka och äta. Låter grymt, men så är det ju. Och jag äter hellre mina egna tuppar, som jag vet har haft det bra, än en stackars fabriks-broiler som har vuxit från nykläckt till den storlek som den har när den slaktas på bara 6 veckor. Sen får man kanske undvika att tänka "nu äter jag upp Sigge"  ;D

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #27 skrivet: 17 feb-08 kl 15:26 »
Citera
Det jag undrar mest är varför kläcker ni allihop äggen i kläckare?
Det finns nog många anledningar till det.
För det första så är det inte alla hönor som vill ruva tex så är en del raser avlade för att så få hönor som möjligt ska vilja ruva, så man kanske inte har någon ruvvillig höna alls.
Man kanske vill kläcka många ägg, och man kan ju inte lägga hur många ägg som helst under en höna. Man kanske vill ha kycklingar vid en viss tidpunkt då ingen av ens ruvhönor är "ruvsugen".

Jag använder både ruvhöna och kläckare.
Kläckare använder jag till raser jag vill kläcka tidigt på säsongen för då vill inte mina ruvhönor ruva.
Jag har brahma och eftersom de växer långsamt så hinner de inte bli stora till hösten om de kläcks sent.
Min erfarenhet är att maskinkläckta blir tamare pga att de präglas på oss människor och instinkterna sitter så hårt så de har inga problem med att klara fodersök m.m.
Gotlandskaniner, genbank.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 17 feb-08 kl 16:40 »

Det jag undrar mest är varför kläcker ni allihop äggen i kläckare? Borde inte kycklingar som uppfostrats av en höna vara bättre på att hitta mat och allt sånt? Ruvar inte hönorna alls? Blir de så mycket tamare? Förklara för mig! (Jag står i begrepp att skaffa höns men har inga.)

I Stockholms län är det lite svårt att få tag i de höns man villa ha. Det har varit lite "fågelinfluensa hysteri" under flera år här! Höns har slaktats bort i mängder. Och det finns inte en en fungerande "lokal" höns klubb kvar. Så när jag skulle skaffa höns kontaktade jag Svenska rasfjäder förbundet och fick rådet att skaffa kläckare och skicka efter ägg.

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #29 skrivet: 17 feb-08 kl 17:05 »
Kul med lite eget tänkande, funkar säkert alldeles utmärkt! Det som du skulle kunna göra är att installera en mindre fläkt, finns att köpa på biltema för en billig peng. Den ger en jämn temperatur i hela "kläckaren". Fukten blir nog inga problem att höja, med tanke på att du har så få ägg, det finns gott om yta för tvättsvampar och dylikt.

Jag kläckte själv ett gäng i en simpel kläckare, "hinken" kallades bygget.. Fick tips av Simon på forumet, och visst funkade det! Totalt 12 ägg startade jag kläckningen med, 10 visade sig vara befruktade, 100% kläckte.  :-[

Kan bifoga en bild på bygget.

woow häftigt med en hink. men hur löste du med fläkt fuktihet o vändning?
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Chester

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 17 feb-08 kl 20:05 »
när kan man lysa äggen som tidigast?

enbarsfallet

• Närke
« Svar #31 skrivet: 17 feb-08 kl 20:16 »
Vid 4-5 dagar... men är man lite osäker så vänta 1 vecka. Då kan du inte se fel.
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Chester

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 17 feb-08 kl 20:30 »
Vid 4-5 dagar... men är man lite osäker så vänta 1 vecka. Då kan du inte se fel.

Okej, bara att ge sig till tåls då :)

Chester

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 20 feb-08 kl 19:56 »
Lös äggen idag, inget liv.

Margit

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 20 feb-08 kl 20:18 »
Lös äggen idag, inget liv.

Det kan vara svårt  :-\ var de helt och hållet ljusa? Inte ens nån liten struktur i?

Jag lyste själv ägg efter c:a en vecka och två var till synes helt ljusa....men det blev kycklingar ändå, så prova att lysa om om ett par dagar igen innan du ger upp.

Chester

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 20 feb-08 kl 20:29 »
Dom var helt ljusa, inte ens en aning av en prick i :-\ Väntar till efter helgen med att kassera, syns det inte på söndag, så är det inget.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #36 skrivet: 21 feb-08 kl 09:59 »
Vilken spännande tråd detta är och vilken fin kläckare (färskpotatisskalaren) ;D
Vi byggde en egen kläckare förra året.En låda i playwood.Sand i botten och värmeslingor i sanden.Sen galler över detta.Äggen på gallret.Ställde små burkar med vatten på gallret.

Efter att ha läst här blir jag sugen på att ta fram den igen.Ska prova med vattenbyttor under gallret med små tvättsvampar i som jag läst här.

Jag fick bra kläckresultat på mina ägg ändå, ändå vände jag bara 2 gånger om dagen och hade ju inte så mkt vatten därinne som ni. :o

Hur ofta vänder ni äggen?
När mina kycklingar var påväg ut så flyttade jag över äggen till en låda med halm och värmelampa så fick dom komma ut där, är det fel tror ni el är det viktigt att ha dom ihop så att "syskonen" i äggen hör dom som redan är ute? ???
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

**Sofielund**

• Västergötland
    • ***Sofielund***
« Svar #37 skrivet: 22 feb-08 kl 12:14 »
Dom var helt ljusa, inte ens en aning av en prick i :-\ Väntar till efter helgen med att kassera, syns det inte på söndag, så är det inget.

håller mina tummar att det är små liv i dem!!! Kan tala om att naturruvande ägg är det oxå svårt att se. jag har precis fått kycklingar
12 ägg under hönan. 1 veckan hade 3 ägg tagit sig, vecka 2 var det 5 ägg. vecka 3 4 små söta kycklingar kläcktes fram i ett va det för stor luftblåsa så det blev inget det andra va absolut inget.
så ha tålamod det kan ta sig lite längre fram

Kramis
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #38 skrivet: 22 feb-08 kl 15:17 »
Nu har det gått två veckor sedan jag la i äggen i kläckaren!!! Bara en vecka kvar  *längtar*
Har lyst ett par gånger och det verkar vara liv i de flesta, men för säkerhets skull kastar jag inte bort några ägg i fall jag skulle ha fel. Första gången med kläckare för min del, planerar redan vilka som ska kläckas nästa gång! Men det blir nog stridshöns igen!!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Chester

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 23 feb-08 kl 09:20 »
Jag hade fel! ;D Aldrig har jag varit så lycklig över att ha fel! Jag lös äggen igår, tänkte sedan kasta ut dem, men se där var en stor fin spindel i ett av äggen och en något otydligare i ett annat, så det verkar som att jag har minst två befruktade ägg!  :D
Det var båda de grönaktiga äggen som var befruktade, de aprikosa var svårare att se igenom, så de får ligga ett par dagar till även om de såg tomma ut igår...

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser