För två veckor sedan skaffade jag och Love höns. Det är 11 st blandrashöns (blandning av hedemora och en del isobar) och två tuppar. De var en flock redan innan vi fick dem. Alla är i mogen värpålder. Kvinnan vi fick dem av sa att de nu hade kommit igång att värpa efter höstuppehållet, och att hon fick några ägg om dagen.
När hönsen blev flyttade hem till oss fick vi fyra-fem ägg sammanlagt de första dagarna. Sen tog det stopp.
Vi försöker skämma bort dem så mycket vi kan med fri tillgång till havre utblandat med värpfoder, fri tillgång till snäckskal, plus matrester inklusive en del kokt fisk för proteinet. Vi har en lampa för extra ljustillgång, ca 12 tim/dag. De har fina värpreden med halm i, och får gå ute i en hönsgård om dagarna (inga ägg hittade i den heller). Dessutom lägger vi ut de ägg vi redan fått i redena för att hönsen ska bli stimulerade.
Jag tror inte att det är något vi har glömt, men kan inte förstå varför de inte värper. Är de fortfarande chockade efter flytten? Jag tycker att de har kommit i ordning bra och verkar nöjda.
Nån som har nån idé/erfarenhet?