Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför värper inte hönsen?  (läst 15809 gånger)

ElinH

Varför värper inte hönsen?
« skrivet: 14 feb-08 kl 17:31 »
För två veckor sedan skaffade jag och Love höns. Det är 11 st blandrashöns (blandning av hedemora och en del isobar) och två tuppar. De var en flock redan innan vi fick dem. Alla är i mogen värpålder. Kvinnan vi fick dem av sa att de nu hade kommit igång att värpa efter höstuppehållet, och att hon fick några ägg om dagen.
När hönsen blev flyttade hem till oss fick vi fyra-fem ägg sammanlagt de första dagarna. Sen tog det stopp.
Vi försöker skämma bort dem så mycket vi kan med fri tillgång till havre utblandat med värpfoder, fri tillgång till snäckskal, plus matrester inklusive en del kokt fisk för proteinet. Vi har en lampa för extra ljustillgång, ca 12 tim/dag. De har fina värpreden med halm i, och får gå ute i en hönsgård om dagarna (inga ägg hittade i den heller). Dessutom lägger vi ut de ägg vi redan fått i redena för att hönsen ska bli stimulerade.

Jag tror inte att det är något vi har glömt, men kan inte förstå varför de inte värper. Är de fortfarande chockade efter flytten? Jag tycker att de har kommit i ordning bra och verkar nöjda.

Nån som har nån idé/erfarenhet?

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
SV: Varför värper inte hönsen?
« Svar #1 skrivet: 14 feb-08 kl 17:54 »
Jag tycker du ska lyssna till dig själv! Du låter mycket klok! Ge dem bara lit tid så ska du se.... :)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 14 feb-08 kl 18:02 »
Hönsen har fått det jättefint.
Vänta du bara äggen kommer ;D
Hedemorahöns

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #3 skrivet: 14 feb-08 kl 18:03 »
Jag tror att det är en kombination av miljöombyte och kanske ljusmängd. Höns är lite noga med hur mycket ljus de har och verkar dagarna korta så är det skumt. -Värpstopp.
Så se du tiden och våren lugnt an... om det inte är så att äggen ligger någonstans där du inte har tittat? Höns är intelligenta!
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #4 skrivet: 14 feb-08 kl 22:09 »
Håll ann, de kommer snart igång...
Håller med föregående tyckare...Du verkar klok.
(tänk på att för mycket fisk i maten ger äggen lite fisksmak, inte smarrigt alla gånger)
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #5 skrivet: 15 feb-08 kl 16:01 »
Ingen fara! De kommer att komma igång igen!
Precis samma sak var det med mina höns. Två bruna Lohman som jag fick i höstas. De hade precis börjat värpa. Jag fick ägg de första dagarna och sedan fick jag inga mer på nästan två månader. Men, att det dröjde så lång tid beror nog på att det var november och ganska mörkt ute. Det kommer nog inte att ta så lång tid för era höns att börja värpa igen, nu är det ju ljusare igen.
De verkar vara känsliga för miljöombyte de små rackarna.  ;)
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

almapower

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 02 jul-14 kl 14:44 »
Hej!
Jag är medveten om att den här tråden har några månader på nacken, men kanske är det någon som ser detta ändå.

Vi skaffade 5 hönor och en tupp i början på maj. Tre av hönorna är av rasen Hedemora och hade nyligen börjat värpa. Tuppen och de två andra hönorna är av rasen Sussex och räknas nog ännu som unghöns.
Mitt problem gäller hedemorahönsen. Första veckan efter de kom fick vi tre ägg (misstänker att de lagt ett var som de hade på gång redan innan flytten) och sedan har det varit helt dött på värpningsfronten. Jag förstår att en flytt kan ställa till det, men nu har det alltså gått ca 8 veckor. Vi har ju midnattssol här uppe nu så de får alltså inte för lite ljus, får de för MYCKET ljus?
Vi fick rådet att stänga in dem i ett litet mörkt utrymme utan mat men med vatten 12 timmar för att de skulle "startas om" (typ tro att det är vinter och sen blir vår när de kommer ut i ljuset igen), men det har inte heller gett några ägg.
Vi ger dem värpfoder från Granngården och de har fri tillgång till snäckskal och sandbad och de går fritt ute på vår stora gräsmatta hela dagarna, de får även tag i grus när de vill ha det. Vi ger dem också en hel del bröd som vi får från lokala butik. Kan detta vara ett problem? 

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 02 jul-14 kl 15:03 »
Är du  SÄKER på att de inte värper?  Ute på något hemligt ställe?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #8 skrivet: 02 jul-14 kl 16:36 »
Ser du att det går åt värpfoder . .minst 100 g per höna /dag. ?

almapower

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 05 sep-14 kl 16:17 »
När värmen kom, kom även äggen! De trodde nog att det blivit höst. Efter en hundincident där en av hedemororna strök med och en av dem räddades ur käften på hunden så slutade de värpa igen. Efter ett antal veckor gjorde vi wokgryta på tuppen och då kom hedemororna igång med värpandet än en gång. Min teori i fallet: Den hedemora (Rut) som dog, var den som sade ifrån mot tuppen, hon lät inte honom ta hennes mat tex. Jag tror att när hon försvann så började han trakassera dem utan att någon sade ifrån. En natt när maken var ute såg han hur tuppen jagade en av de kvarvarande hedemororna runt, runt i hönsgården. Efter att tuppen försvann gick det bara ett par dagar så fick vi hedemoraägg. De verkar känsliga de där. 

sonja på slätten

• Halland
« Svar #10 skrivet: 05 sep-14 kl 18:54 »
Du beskriver ett för tuppar helt onormalt beteende.  Så ska inte en tupp göra.  Inte konstigt att hönorna var stressade.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser