Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bo i skogen  (läst 3571 gånger)

Xerzes

bo i skogen
« skrivet: 14 feb-08 kl 01:58 »
har funderat länge på att lämna samhället en tid, ett år eller mer. har en stuga i nordvärmland, ingen el eller rinnande vatten men väl en vedspis. tänkte lämna paragrafryttarna för jag har fått nog. MEN, hur funkar detta? vad gör jag med adressändring, post och sånt? visserligen spelar det ju inte så stor roll eftersom dom inte skulle hitta mig ändå tror jag (är ej efterlyst). vill mest bara vara i skogen, lära mig munspel och leva av naturen så mycket det går. men en massa funderingar har jag givetvis, hur mycket ved går åt på ett år? lagar ju mat + värmer stugan med ved.
givetvis köper jag med mig konserver, mest med protein, eftersom det är svårast att få tag på/bevara i naturen.
ge mig gärna tips, saker jag bör tänka på eller som jag defenitivt bör ta med mig.
bomb, president, terrorist, bin laden, al-Qaida, statsminister, tunnelbana, odla morötter?

Xerzes

SV: bo i skogen
« Svar #1 skrivet: 14 feb-08 kl 02:00 »
tror att jag skrev denna i fel del av forumet, kanske skulle satt den i "bygga och bo"...men av vana tittar jag mest på ljugarbänken...sorry!
bomb, president, terrorist, bin laden, al-Qaida, statsminister, tunnelbana, odla morötter?

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #2 skrivet: 14 feb-08 kl 02:30 »
Du kan ha en posterestante adress, men har skyldighet att vara mantalskriven någon stans. www.adressandring.se

Ibland kan det vara lämpligt att prova ett nytt sorts liv en kortare tid. Det är en mycket härligare känsla att känna att va fantastiskt, jag klarade hela sommaren, jag fortsätter! än ånej, jag fick lov att avbryta efter tre månader. Det är bra att lära sig lite om sina egna reaktioner, vilka problem man ställs inför. Det är svårt för någon annan att ge råd eftersom alla har olika erfarenhet och reagerar olika på saker.

Hur mycket ved som går åt beror på hur stugan är isolerad och hur stor den är, och vilken slags vinter det blir.

Vill man leva utan arbete(läs:pengar) eller kontakt med samhället kan det vara lämpligt att ha möjlighet att odla eller jaga. Man mår inte så bra när man är hungrig:) Det finns en fin bok som heter typ "vad markerna ger" av en Elsa någonting som beskriver vad man kan äta o inte i naturen, lite bra tips om lite av varje.
Det man vill är ibland något annat än det som är.

Xerzes

« Svar #3 skrivet: 14 feb-08 kl 03:03 »
tack för boktipset, den ska jag skaffa. har läst john wisemans överlevnadsbok, arméns överlevnadsbok och en massa andra om vad man kan äta och inte äta, men mer är alltid bra!
stugan är väl på en 40-50 kvadrat skulle jag tro, isolerad är den men hur mycket vet jag inte...
men du kanske har rätt i att starta med ett par månader först och sen bestämma om man ska vara kvar...
det där med "skyldighet att vara mantalskriven"..vad händer om man struntar i det? jag säger som Cosmo Kramer; "i want out of the system"  ::)

Misse

• nr 9424
« Svar #4 skrivet: 14 feb-08 kl 07:00 »

det där med "skyldighet att vara mantalskriven"..vad händer om man struntar i det? jag säger som Cosmo Kramer; "i want out of the system"  ::)

Är gott att vara utanför :)

Jag själv för många år sen blev vräkt när jag inte betalade hyran, köpte istället fotomaterial för alla pengar jag hade (hade en intensiv svart-vit period då jag jobba en massa i mörkrum) och bodde sen hos vänner, i lador, och utomhus. Hyrde sen hus och jobbade bara svart.
Ändrade aldrig adress efter jag blev vräkt.

Och det hände.....Ingenting alls!!
Utom att jag blev av med div skulder som blev preskriberade automatiskt.

Hade det väl så under några år??? Kommer inte ihåg.

Så enkelt det var att leva då när jag hade allt jag ägde i 5-6 plastpåsar, totala kontrasten till hur jag lever nu...

Ha de göttigast, å STOR good luck :D
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #5 skrivet: 14 feb-08 kl 22:47 »
Ett hus jag vet om som värms med kakelugn men mat lagas på elspis förbrukade ca 7m3 ved/år.

Boken brukar ibland finnas på bokrean!

En snubbe jag sprang på för några år sedan bodde i sin lastbil, hade "containern" inredd. Han var i princip jagad av diverse myndigheter, kunde vara 2-3 nätter på ett ställe innan han blev ivägkörd och det drogs hela tiden upp att han fick lov att ha en adress. Skönt att höra att det inte måste vara så:) Kanske var de mest störda över att han inte passade in i Gängse Rutiner för Svenskt Helylleleverne?
Det man vill är ibland något annat än det som är.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #6 skrivet: 15 feb-08 kl 01:30 »
Är gott att vara utanför :)
Jag själv för många år sen blev vräkt när jag inte betalade hyran, köpte istället fotomaterial för alla pengar jag hade (hade en intensiv svart-vit period då jag jobba en massa i mörkrum) och bodde sen hos vänner, i lador, och utomhus. Hyrde sen hus och jobbade bara svart.
Ändrade aldrig adress efter jag blev vräkt.
Och det hände.....Ingenting alls!!
Utom att jag blev av med div skulder som blev preskriberade automatiskt.
Hade det väl så under några år??? Kommer inte ihåg.
Så enkelt det var att leva då när jag hade allt jag ägde i 5-6 plastpåsar, totala kontrasten till hur jag lever nu...
Ha de göttigast, å STOR good luck :D
Kommer ihåg när jag en gång i tiden levde i en folkabuss, mina ägodelar rymdes i några ölbackar, på den tiden gjorda av trä :) Den viktigaste ägodelen var järngrytan. Åkte runt och stannade hos kompisar. Det var en frihet och det var min protest mot konsumtionssamhället, med en uppväxt i ett prylhem.
« Senast ändrad: 15 feb-08 kl 01:37 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Om_Kring

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 feb-08 kl 08:23 »
Det kivigaste problem jag kan komma på är kylning av mat. På vintern är det ju lätt. Men på sommaren blir det svårare. Om man inte har tillgång till källor eller andra kalla områden. Funderar själv på gasolkylskåp och militärtält. Då är man bra flyttbar också.

Xerzes

« Svar #8 skrivet: 17 feb-08 kl 21:46 »
jag hade mest tänkt mig torkad och konserverad mat ev. saltad också. sen finns ju ris, cous cous, pasta och massa annat. en multivitaminburk åker nog med också. så kylning är väl inte nödvändig? kylskåp fanns ju inte förr, möjligen jordkällare.

Humle

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 17 feb-08 kl 22:07 »
Det kivigaste problem jag kan komma på är kylning av mat. På vintern är det ju lätt. Men på sommaren blir det svårare. Om man inte har tillgång till källor eller andra kalla områden. Funderar själv på gasolkylskåp och militärtält. Då är man bra flyttbar också.
Gräv en stor grop och ställ ett rör på högkant och fyll jord runtom sen i med en säck knytt fast i ett rep och på med lock.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 17 feb-08 kl 22:26 »
Gräv en stor grop och ställ ett rör på högkant och fyll jord runtom sen i med en säck knytt fast i ett rep och på med lock.

Isolerat lock med myggnätsförsedd ventil och placering i djup skugga är inte fel.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #11 skrivet: 23 feb-08 kl 17:46 »
Hej Xerxes!

Skönt med någon som har drömmar i behåll, men kom ihåg i drömmen skiner oftast solen.
Själv har ja sammlad en del erfarenhet nu hur det är att bo i ett enkelt torp utan varken vatten eller elanslutning mitt i den småländksa skogen.
Första vintern var rätt mörkt med enbar mycket sparsam belysning från ett batterie och ett 20 W solpanel. Det och ensamheten var det största minuset i tillvaron.
Att läsa vid sterainljus eller fotogenlampa är ingen höjdare. En LED pannlampa var lösningen då, men i mörkret krymper ett litet torp ytterligare ett antal kvadratmeter!
Som värme finns en rörspis och en gjutjärnskamin vilket räcker gott och väl, jag har aldrig frusit i huset!
Även efter ett antal veckor obebodd under vintern så är det plusgrader i hela huset eftersom det står på hälleberget och är mycket väl isolerat.
Att fixa ved för en hel säsong håller dig nog sysselsatt första året, och att odla betyder att kröka ryggen.
Maten i sig är inga problem, även utan kylskåp går det tack vare en jordkällare.
Skall du håller dig på "rätt sidan" lagen skall du ha en fast adress och vara mantalskriven någonstans, men det kan vara hos en kompis eller så.
Att leva med enkla förutsättnigar är inget problem heller så som jag ser det, kan vara att tvätta sig på vintern kanske. Men har man vedspis, så har man altid varmt vatten.

Efter två vintrar kan jag säger: den utökade solpanelsanläggningen med tillräkligt batterikraft och därmed LJUS var ett stort lyft i boendet.
Och mobilt bredband gör att jag inte känner mig helt avskuret från världen.

Däremot tycker jag fortfarande att det kan bli rätt ensamt när jag inte har sett en människa på tre, fyra dagar.
Fast, då räcker det att ta bussen in till närmaste småsamhälle för att handla och sedan klarar man sig ett tag till.

Största tillgången är däremot närheten till naturen och livskänslan detta ger!

Bara försök och kolla hur det känns.

Kap Horn
som  önskar dig lycka till

Hopp

« Svar #12 skrivet: 23 feb-08 kl 21:27 »
har funderat länge på att lämna samhället en tid, ett år eller mer. har en stuga i nordvärmland, ingen el eller rinnande vatten men väl en vedspis. tänkte lämna paragrafryttarna för jag har fått nog. MEN, hur funkar detta? vad gör jag med adressändring, post och sånt? visserligen spelar det ju inte så stor roll eftersom dom inte skulle hitta mig ändå tror jag (är ej efterlyst). vill mest bara vara i skogen, lära mig munspel och leva av naturen så mycket det går. men en massa funderingar har jag givetvis, hur mycket ved går åt på ett år? lagar ju mat + värmer stugan med ved.
givetvis köper jag med mig konserver, mest med protein, eftersom det är svårast att få tag på/bevara i naturen.
ge mig gärna tips, saker jag bör tänka på eller som jag defenitivt bör ta med mig.

Dynamodriven/solcellsdriven radio och ficklampa i ett. En av de bättre uppfinningarna.
En bok som rekomenderas är "vilda växter som mat och medicin" där det finns mycket matnyttig info.
om vilka växter som kan användas, till vad, hur det ska tillagas plus en del om näringslära.

:) :) :)

How could I believe this beauty was futility?
Call me a skeptic,
It takes more faith to believe this all just happened.  Om Du påstår att det inte finns någon absolut sanning påstår du att ditt påstående inte är sant!

Don Purush

• Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
« Svar #13 skrivet: 25 feb-08 kl 16:42 »
tack för boktipset, den ska jag skaffa. har läst john wisemans överlevnadsbok, arméns överlevnadsbok och en massa andra om vad man kan äta och inte äta, men mer är alltid bra!
stugan är väl på en 40-50 kvadrat skulle jag tro, isolerad är den men hur mycket vet jag inte...
men du kanske har rätt i att starta med ett par månader först och sen bestämma om man ska vara kvar...

1. Se till att du inte stoppar fel örter eller växter i munnen, för då kan det gå som för snubben i filmen "In to the wild."

2. Om ditt retreat ligger mycket avlägset,,, se till att ha en nödradio som du kan använda om du behöver kalla på hjälp.

3. Skaffa dig en bra bössa så du kan jaga villebråd för din överlevnad.

Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

Väinämöinen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 feb-08 kl 18:23 »
Ni som är intresserade av att bo i skogen:

Filmen En dag i Brums liv på Teaching Drum handlar om just vad det låter som, vad som händer en vanlig dag på vildmarksskolan  Teaching Drum Outdoor School.

Xerzes

« Svar #15 skrivet: 27 feb-08 kl 15:06 »
tack för många tips och råd.
någon som kan tipsa om en billig och bra solpanel? tänkte mest ha den för att ladda mobilen (bra att ha i nöd), normalt finns ingen täckning dit jag ska men vid en punkt nära stugan finns lite mottagning.
eller kanske skulle man satsa på en dieselgenerator?

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 27 feb-08 kl 15:49 »
Kräver visst personligt engagemang, men funkar även vid solförmörkelse:

http://www.smartstuff.se/pages/thirdworld_4.asp
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Misse

• nr 9424
« Svar #17 skrivet: 27 feb-08 kl 15:56 »

eller kanske skulle man satsa på en dieselgenerator?

:P :P Buuchhhh, låter omständigt och jobbigt om du bara ska ha nalle-ladd....
  Behövs ingen stor panel om det bara är nalleström du ska ha :)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 2 användare
Sågarens, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser