Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Var kan man köpa Capybarer?

priser
5 (29.4%)
var?
12 (70.6%)

Antal personer som röstat: 10

Författare Ämne:  Capybarer  (läst 112338 gånger)

Anders Plogen

• -
SV: Capybarer
« Svar #140 skrivet: 06 maj-08 kl 14:51 »
Hej Janne.

Snubblade in på den här tråden av misstag. Hade ingen aning om vad capybarer var för något. Men när jag såg bilderna så kände jag igen dem. Jag såg dem på kolmården för ett par år sedan och blev djupt förälskad. Satt och tittade på dem ett par timmar och drömde om att ha ett hägn vid sjön.

Jag tycker det är helt fantastiskt att du drar igång uppfödning! Vilket initiativ och vilken energi!

Lycka till!

//Anders

sagatulip

• -
« Svar #141 skrivet: 06 maj-08 kl 15:35 »
Oj vad jg har slitit med mitt land där jag skall ha hallonbuskarna, det tog längre tid än väntat pga att jag fick gräva allt för hand, det var meningen att jag skulle ha fått hjälp, men han hade kört hem sin jordfräs, men det är ok, inga problem. Nu til helgen 9-11 maj 2008, så skall jag sätta ner 120 hallon buskar och när det är gjort så skall jag börja med att rensa inne i skogsdungen, där jag skall ha mina Capybaro m.m. Hoppas att jag hinner göra det under denna helg.

Idag den 6 maj 2008 fick jag klartecken från Kolmårdens djurpark att jag kommer att få köpa ina Capybaror där bla, så nu gäller det att ligga i med att röja och snygga upp, bygga upp damm och hägn och inte minst husen.

fortsättnin följer........................

Mvh
Janne

JÄTTEGRATTIS!!!!!  rackarns vad kul  ;D
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

Brifus

• Capybara
    • http://www.capybarasweden.se
« Svar #142 skrivet: 07 maj-08 kl 09:54 »
Tack Anders, vad glad jag blir över dina fina ord och för att ni tycker det är ett bra initativ m.m. Själv tycker jag det är jätte kul och att det skall bli jätte spännande att starta upp en Capybara farm, extra roligt är det att vi blir den första Capybara farmen i Sverige och att ALLA myndigheter är MYCKET possetiva till en Capybara farm, bla. tycker Jordbruksverket att det skall bli mycket intressant, och spännande detta med en Capybara farm här i Sverige.

Att Kolmårdens djurpark sade att det inte är så lätt som man tror, att starta upp en farm med Capybarar, håller jag INTE med om, visst skall man söka tillstånd för det en och det andra och att man skall följa regelverken för hägn och hus m.m. Det tycker jag är en självklar grej och det är ju inga problem.

Svårigheterna med att starta upp en Capybara farm, det har varit att få fram Capybarorna och sedan så har jag fått undersöka ALLT från början själv med alla myndigheter, det har ju inte funnits någon som föder upp Capybarorna i Sverige som man har kunnat fråga, hur man skall göra med ditt eller datt.

Har inte myndigheterna kunnat svara på mina frågor, så har dom undersökt saken och återkommit till mig och det skulle väll vara det då som har tagit lite extra tid, men jöttapetter, det är ju sådant man får ta ibörjan och räkna med nu när man är först med att starta en Capybara farm i Sverige. Så problem, att Nej det tycker jag inte att det har varit hitils.

Ang Cane rat så överväger jag att ev INTE att köpa in dessa djur pga smittorisk, i USA så är Cane rat / Grasscutters bannlysta/förbjudna pga att dom importerade djur och dom hade smitta med sig, så detta måste jag prata ORDENLIGT med Jordbruksverket om, för jag vill ju inte ta hem Cane rat om risken är STOR för sjukdommar, jag vill ju inte ha den smittan i Sverige också, så vi får se hur det blir med Cane raten.

Pacan skall vi ha den är så gott som beställd, men jag har inte fått tag i mina kontakt personer på myndigheterna än, för att höra vad dom säger, antingen så är dom på semester eller kurs och när dom har kommit hem från semester så är det tjänsteresa m.m. Men skam den som ger sig och ger mig, det gör jag inte.

Tack sagatulip, grillfesten på Cane rat kanske fryser inne men ha tröst sagatulip, GRILLFEST blir det ändå, men då blir det kanske på capybara eller en liten Paca. ;)

fortsättning följer................

Mvh
Janne
Capybara sökes. http://www.capybarasweden.se
Vi har gjort en egen TOOLBAR. ladda gärna ner den till er dator. http://capybarasweden.ourtoolbar.com/ Tack på för hand Mvh Janne

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #143 skrivet: 08 maj-08 kl 06:38 »
Jag tycker det är så enormt kul att följa din väg till Capybara farmen.  :D
Du gör ett strålande jobb!

Jag ser fram emot den dagen du kan visa upp den för oss.

Men jag tycker det är lite lustigt att det "är så lätt" att få in Capybara i Sverige, när jag har kämpat i två år  :o med att föra in några ynka minigrisar och ännu inte lyckats.  >:(
Problemet är karantänfrågan i Sverige och SJV har ingen större lust att hjälpa till.
Däremot är det inga svårigheter att exportera.
Kanske har jag fel kontakter inom SJV. Kan jag få låna dina?  ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Brifus

• Capybara
« Svar #144 skrivet: 08 maj-08 kl 09:47 »
 ;D ;D Tack Gris-Eva, jag blir lika glad varje gång som ni skriver här och det gör mitt lilla jobb mycket roligare, dels att skriva här och dela med mig om vad jag gör och inte gör, det gör då inget att det är lite hinder på vägen, det gör bara detta mycket roligare och jag blir jätte glad när jag ser att alla tycker detta är roligt och att man gör ett bra jobb.

TACK ALLA (ingen nämn och ingen glömd).

Gris-Eva, själv tycker jag också att det är lustigt att det är så "lätt" att få ett ja på alla myndigheter som tex SJV och att alla andra myndigheter, men jag måste tillägga det att jag vet inte ännu vad det blir för karrantän än, jag tänker söka import tillstånd nu inomkort och då skickar Jordbruksverket vidare min annsökan till SMITTSSKYDSENHETEN och då tar dom beslut om vad för karrantän det blir och vilka prover som skall tass m.m.

Sedan är jag mycket överaskad över att alla myndigheter har ett sådant högt intresse över min lilla Capybara farm (Ranch) och det tycker jag är jätte kul, för annars brukar dom inte vara så på allerten över nya saker och man brukar få dra ut allt från dom, så som du säger Gris-Eva bla import med minigrisarnas karantänfråga. Men för att ev slippa karantänen, så hoppas jag att kunna få köpa så många Capybaror som möjligt från Kolmården och ev EU.

Jag vet inte om SJV har andra inställningar till "sällskapsdjur" och "nyttodjur" kan va så,men jag säger inte att det behöver vara så, jag skall kolla med min kontakt ang dina minigrisar.

Gris-Eva, har ni sökt import tillstånd? Kan ev tänka mig att ni skall ha samma blankett som jag har, Capybararn är ju ett "vattenSVIN", men ej gris för övrigt.

Jag ser själv fram emot den dagen då farmen skall invigas och nu när själva röjningen börjar. Kommer att skriva här när det blir invigning, då är ALLA hjärtligt välkomna hit. Tag då gärna med er press och tvbolagen ;D ;)

fortsättning följer........................

Mvh
Janne
Vi har gjort en egen TOOLBAR. ladda gärna ner den till er dator. http://capybarasweden.ourtoolbar.com/ Tack på för hand Mvh Janne

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #145 skrivet: 10 maj-08 kl 17:58 »
Du sparar väl anteckningar, så att den som vill starta en capybarafarm kan fråga Dig hur man ska göra?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

sagatulip

• -
« Svar #146 skrivet: 10 maj-08 kl 23:41 »
tjihoo tjihoo !  canerat, capybara eller paca, har inte varit riktigt nära något av dom och bara att få komma och se din ranch ska bli hur spännande som helst!
det är riktigt inspirerande med någon som verkligen brinner för sina ideer och verkligen görnågot av dem... jag hejjar glatt på ! ;D
Bara för att du inte är paranoid så betyder inte det att dom inte är ute efter dig!

Brifus

• Capybara
« Svar #147 skrivet: 12 maj-08 kl 21:40 »
Hej Trollmor, Har gjort en lista på mina anteckningar, den heter: Att driva en Capybara farm i Hallands län. Hallands län bytes bara ut mot det län man bor i och är det någon som vill starta en Capybara farm så är man ALLTID välmkommen att kontakta oss info@brifus.se, så hjälper vi gärna till med allt från hur man gör, skötsel, bygger och inköp av djur m.m.

Vi kommer också att ha kurser och göra ett eget kursmaterial, sedan kommer det också bli en Capybara förening, där man kan bli medlem i, man behöver inte ha några Capybaror eller Paca, det räcker med att man har ett intresse av djuren eller att man vill se hur utvecklingen av Capybara, Paca farmer i Sverige m.m.

Det skall bli så roligt om någon vill ha vår hjälp med att starta en Capybara farm.  :D

Tack sagatulip, Jag lovar dig att när ni kommer ner på partyt eller gör ett besök, så kan ni få komma dom RIKTIGT RIKTIGT nära Capybarorna och Pacan så att ni kan klappa dom också. Tack sagatulip för all på hejning.

Imorgon den 13 maj 2008 kommer jag att börja röja i Capybara & Paca träddungen, så att jag kan börja få fram kanterna där nätet skall sitta, så imorgon så börjar det roliga, för då är farmen på gång.

Mvh
Janne

Trollmor

• -
« Svar #148 skrivet: 13 maj-08 kl 11:35 »
Tack.  Kul.  Jag lägger det till handlingarna!

Brifus

• Capybara
« Svar #149 skrivet: 13 maj-08 kl 15:53 »
Varsegod,det var så lite så ;) Tack Själv Trollmor, hoppas att ni också kommer hit till oss och tittar på våran Capybara & Paca farm (Ranch) och framför allt till vår invigning, det skulle vara så kul om några från ALTERNATIV ville komma på vår invigning och då skall det bli party efter invigningen.

Nuskall jag äta lite mat, för att få lite mer krafter till att orka röja i träddungen.

fortsättning följer.....................

Mvh
Janne

Trollmor

• -
« Svar #150 skrivet: 13 maj-08 kl 18:30 »
Jag har noterat området i mitt bakhuvud.  När blir invigningen?  Inte för snart, hoppas jag, utan så att jag kan planera i det?  Obs!  Får inte kollidera med ett kommande barndop i familjen!!!

Brifus

• Capybara
« Svar #151 skrivet: 13 maj-08 kl 22:27 »
åååååå vad kul, barndop, Gratulerar. Jag vet inte riktigt när invigningen blir av. Idag så har jag börjat med att röja upp, så att jag kan ta bort allt skräp och skrot som ligger där. Jag hoppas att jag under sommaren blir klar med uppröjningen, så att jag kan planera hur damm, hägn och hus skall se ut.

Invigningen hoppas jag att det blir under Aug eller sept 2008. Hoppas att det inte kolliderar med barndopet, Vilket datum invigningen blir åter kommer jag med här.

Trollmor, lycka till med barndopet.

fortsättning följer

Mvh
Janne

sofiaho

« Svar #152 skrivet: 14 maj-08 kl 19:34 »
Slant in på denna tråden av ren tur och nu sitter jag här med spänning och undrar hur det ska gå :)

Capybarorna har alltid imponerat en massa på mig och som stor fantast av de sydamerikanska gnagarna ser jag fram emot att kanske en dag kunna skaffa mig egna capybaror. Mycket tack vare denna tråden. Innan hade jag inte en tanke på attd et faktiskt skulle kunna vara genomförbart.

Även Cuyen har ni fått upp mina ögon för nu ;) Har alltid haft planer på att ha kaniner för köttproduktion senare, men cuy känns som ett mycket lämpligare alternativ på nåt vis. Men än så länge får jag nöja mig med mina degus, som enbart duger som sällskap :)
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Brifus

• Capybara
« Svar #153 skrivet: 14 maj-08 kl 22:07 »
Välkommen in på denna tråd sofiaho, jätte roligt att ni "slant" in här, Tack sofiaho.

När jag startade upp tråden ang Capybaran här på ALTERNATIV, så kunde jag inget om Capybaran och jag trode att det fanns Capybara farm i Sverige, men vad fel jag hade, inga Capybara farmer i Sverige och mång sombörjade och fråga MIG om Capybaran, vad skulle jag svara alla som frågar MIG ang Capybaran, så det var bara att dra igång och let information på internet och börja ringa alla beröda myndigheter och det visade sig att myndigheter INTE heller kunde svara mig på hur man skulle göra, för det finns ju inga som föder upp Capybaran i Sverige, dom finns bara på 3st Zoo i Sverige, så myndigheterna fick en massa extra jobb pga mina frågor, hur jag skall göra för att starta en Capybara farm, men det som är roligt det är att ALLA är så posetiva ang att starta en Capybara farm här i Sverige, även myndigheter är jätte posetiva till detta.

Att denna tråd skulle växa till ett så stort intresse här på ALTERNATIV, det hade jag aldrig trot, men jag är jätte glad över detta STORA intresse från er alla och jag vet att det är många som droppar in då och då för att läsa nya inlägg.

Tack igen ALLA för glada och posetiva på hejningar m.m.

sofiaho det här med cuy är som ni skriver mycket intressant i köttproduktion, en den är jätte svår att få tag i, jag och Dandelia försöker att få tag i någon i Peru som vill sälja Cuy till oss, men ingen som vill svara oss på våra email, därför har jag försökt att hitta alternativa gnagare, som man kan ha till kött produktion, Cane rat och Paca.

Cane rat kan bli upp till 10kg, men finns ej i Sverige att köpa och jag har hittat en uppfödare i NIGERIA och jag är lite tveksam till att köpa där ifrån bla pga smittorisk.

Pacan ser jag som den som jag också kommer att ha, vikten på Pacan kan bli upptill 12kg, det är en bra vikt att jobba med, inte förstor och inte för liten

Cuyen kan bli upptill 4kg men tyvärr svår att få tag i, jag jobbar på att få tag i RIKTIG Cuy.

Kaniner kommer jag också att ha, har hittat en kanin nere i Väröbacka, dom blir runt 5-6kg, också en bra vikt att jobba med.

Varför kommer jag att i stortsätt bara att ha gnagare, jo alla kommer att kunna äta samma foder, som jag också kommer att odla själv, jag har bara ca 2ha att odla på och det kommer att räcka med det till alla mina djur, får ut ca 20ton foder på dessa 2ha mark, därför bara gnagare. Ev så kan jag arendera mer mark från dom som jag har köpt mitt ställe av. Hon har 10ha mark och använder inte den själv.

Mvh
Janne

Trollmor

• -
« Svar #154 skrivet: 15 maj-08 kl 22:53 »
Ja, ja, det är inte jag som ska döpas, det är en brorson som förökat sig.  Men visst är det roligt!

Om det nu skulle kollidera, så ser jag fram emot att få träffa Dina gnagre ändå.  Det ska bli så intressant att se om de är lika mysiga som de ser ut!

sagatulip

• -
« Svar #155 skrivet: 21 maj-08 kl 22:24 »
måste bara säga att det är ett jätte jobb du gör, såväl praktiskt som byråkratiskt!
åhh klappa en capybara... *längtar*  ;D  synd det är så långt ifrån annars hade gärna hjälpt till med all röjning och planterning osv  :)

Dandelia

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 22 maj-08 kl 10:10 »

Även Cuyen har ni fått upp mina ögon för nu ;) Har alltid haft planer på att ha kaniner för köttproduktion senare, men cuy känns som ett mycket lämpligare alternativ på nåt vis. Men än så länge får jag nöja mig med mina degus, som enbart duger som sällskap :)

Cuy är härliga! Större än vanliga marsvin, mer att hålla i, helt enkelt! I stort sett bara muskler, skillnaden på kropparna är enorm. Mina cuyhanar är som tegelstenar i köttet, fasta och kompakta. Dom "vanliga" hanarna är lösare och gärna päronformade. Men det beror förstås på raser, utfodring etc. Cuyhonorna blir sladdriga efter dräktighet, precis som dom vanliga honorna, då huden tänjs ut ofantligt. Men det är lika mycket kropp på dom som cuyhanarna!

Och! Dom går att få tama även om dom alltid har skarpare instinkter, det följer lixom med "på köpet". Min första cuyhane, som nobbade all form av hantering från början, låter sej nu ofta klappas och lyftas utan en enda protest. Han har lärt sej slappna av i famnen och pussas då och då! :) DET är lycka! Jag var nära att ge upp om "tamheten" men till min glädje hade jag fel!

Visst händer det att jag blir "lessen i hjärtat" när dom springer för glatta livet och skriker som dom tror att jag ska äta dom levande, men nu VET jag att det lugnar sej så småningom. Dom behöver MER tid och MER tålamod men det ger utdelning till slut. :) Mina egenuppfödda cuy och cuma börjar oxå "komma ner på jorden" och bli goa. Hjärtat smälter när dom visar förtroende!

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 22 maj-08 kl 10:24 »

cuy är som ni skriver mycket intressant i köttproduktion, en den är jätte svår att få tag i, jag och Dandelia försöker att få tag i någon i Peru som vill sälja Cuy till oss, men ingen som vill svara oss på våra email,
Cuyen kan bli upptill 4kg men tyvärr svår att få tag i, jag jobbar på att få tag i RIKTIG Cuy.

Jag har för tillfället gett upp Peru. Inte ens La Molina University, där supercuyen togs fram, är intresserade! Kanske är det språksvårigheter (men på ett universitet borde dom tala engelska?!) eller oxå hamnar mejlen i skräpkorgen, jag vet inte. Ringa blir för dyrt och jag känner ingen som har kontakter "därborta".

Nu har jag köpt en avelsgrupp av en svensk uppfödare istället. Jag ser fram emot att jobba vidare med dom. Jag har haft bakslag i min egen grupp pga tjuvparningar med vanlig hane *muttrar och morrar*. Slöseri på fina avelshonor. I första blandkullen föddes tre cuma, en med normalvikt för cuy, ca 150 g, och två pyttisar på 70 g. Den stora var dödfödd och en av dom små avlivade jag då den inte mådde bra. Nu finns en pigg och go liten ynk kvar. Kanske han växer till sej! Den andra tjuvparade honan har inte fött ännu. Hoppas fortfarande att det ska vara rätt hane som är far! Kan berätta att hanarna, både cuy och vanliga, numera sitter säkert inom lås och bom. Pallkragarna är exklusivt till för honorna, som inte har rymmartendenser vare sej dom brunstar eller ej.

Oj, det här blev långt... Nu kapade jag din tråd lite, Brifus! :-[ Ursäkta!

Byracka

• -
« Svar #158 skrivet: 22 maj-08 kl 10:29 »

Oj, det här blev långt... Nu kapade jag din tråd lite, Brifus! :-[ Ursäkta!

Och jag kapar den lite ytterligare.
Jag skall börja tjata hål i huvudet tills dom delar med sig av potatisarna knölarna.

« Senast ändrad: 22 maj-08 kl 10:32 av Byracka »

Dandelia

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 22 maj-08 kl 11:50 »
Knölar från Peru ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser