Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hosta  (läst 5093 gånger)

Mmmm

• Övriga världen
SV: hosta
« Svar #20 skrivet: 16 feb-10 kl 17:36 »
Du kan kontakta Göran Karlsson på Djurhälsovården, han jobbar bara med detta och få lite mer svar.
goran.karlsson@svdhv.org

Men vad jag har förstått så kan de ha viruset i flera år, och helt plötsligt bli sjuka och dö. Vi ska testa våra getter, men det verkar vara ett knepigt virus som kan gömma sig länge. Så man ska visst testa dem med några års mellanrum.
Men gå in på www.djurhalsovarden.se och sök på CAE där står allt du behöver veta.

Tänk bara på en sak! Företaget Svensk Djurhälsovård har som affärside att få med djurägare i sina olika bekämpnings- och hälsoprogram. Därifrån kommer du att få väldigt ensidig information  - ja, jag skulle vilja går så långt som att säga att det är i vissa fall rent felaktig information och rena skrämselpropagandan! Herr Karlsson har i flera fall jag känner till blåljugit för oroliga djurägare angående just CAE och getter. EN STOR VARNING för att tro på allt som SVDHV säger!

Visst, fråga dem gärna, men sök även information från andra håll och tänk själv! ;)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 17 feb-10 kl 20:29 »
Tja, även jag hostar när jag sätter i halsen, men det är det väl inte?  Om det är så enkelt som att deras bostad är fuktig av korna, så kan Du ju kolla om det blir bättre ute.  För fukt och getter går inte ihop!

Vad gäller diverse bekämpnings- och hälsoprogram, så har jag dessvärre fått uppfattningen att en del tycker att man ska slakta hela besättningen, göra rent stallet, och sen köpa nya, som om individerna vore helt utbytbara!   ::)

Lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

magnusT

• Småland
« Svar #22 skrivet: 17 feb-10 kl 21:50 »
Förstår att djurhälsovården inte är så populär av många, men då har jag nog ändå haft tur. Har också fått mycket information om alla dessa smittor och åkommor som alla djur kan ha. Vi fick rådet att avliva våra två getter när vi fick dem, då vi inte visste om de bar på något konstigt. Men så kom det en trevlig dam från djurhälsovården till min gård och skulle titta på fåren, jag bad henne då ge mig svar på hur jag skulle göra med mina getter. Avlivning var inte ett alternativ menade jag på. Men hon sa att bara vi öronmärkte dem så de finns registrerade, så skulle det inte vara några problem. Inte lätt när den ena säger så, och den andra säger något annat. Man vet inte vem man ska lyssna på.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #23 skrivet: 17 feb-10 kl 23:31 »
Förstår att djurhälsovården inte är så populär av många, men då har jag nog ändå haft tur. Har också fått mycket information om alla dessa smittor och åkommor som alla djur kan ha.
(...)
Men hon sa att bara vi öronmärkte dem så de finns registrerade, så skulle det inte vara några problem.
Vad djurhälsovården har med regler för öronmärkning förstår jag inte?

Du kanske har fått bra information, vad vet jag? Känner du dig nöjd är det ju finemang.

Det jag är kritisk mot är att ledande personer på SvDHV "upplyser" getägare t ex om att CAE-smitta är luftburen (helt fel), att man inte kan utfodra otestade och testade djur utan att byta kläder, desinficera skor osv emellan (rätt ur luften), att CAE är 100 % dödligt och mycket plågsamt för alla getter (ca 5 % av de positiva djuren blir sjuka) men visst, själva LIVET är faktist dödligt... det kanske är det dom menar?  ::)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #24 skrivet: 20 feb-10 kl 18:06 »
CAE-viruset behöver väl fortfarande en utlösande faktor för att göra geten sjuk?
Denna faktor kan vara allvarlig födobrist, annan infektion, stress genom ex v flytt till ny bostad eller rovdjurs-angrepp i flocken. Men det troligen vanligaste är ändå ett utbrett parasit-angrepp på getterna.
Men att kolla om de har CAE- smitta kanske är en bra ide - OM Du i förväg har bestämt Dig för hur Du skall förfara om De visar sig smittade.

Kan inomhus-luften hos getterna förbättras genom att Du strör vanlig trädgårdskalk på ströbäddarna och tillför något mera strömatrial? Kalken binder kvävet och minskar amoniack-liknande gaser.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #25 skrivet: 21 feb-10 kl 09:04 »
Jag har kommit fram till att det är inomhusluften det är fel på. Jag har en plywoodlucka för fönstret, tog bort den så det 1. inte blir så himla varmt och 2. för att vädra gaser etc och 3. för att minska fukten i luften som gjort att träinredningen börjat mögla vilket jag upptäckte häromdan  :-\ Sen jag öppnade den där luckan har jag inte hört ett host från någon och jag har bara stängt när det drar rätt in eller är _för_ kallt. Idag blir det stängt, för när som helst kommer det smågetingar *äta frukost snabbt och ut igen*  :D

Tack alla för tips och råd!
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #26 skrivet: 21 feb-10 kl 16:11 »
 :D Vad bra!  Och tänk, att lösningen kan vara så enkel ibland!  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 3 användare (1 dolda)
addebadde, älvlilja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser