Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88346 gånger)

Gugge (klehr65)

• -
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #280 skrivet: 01 jul-08 kl 20:20 »
kostar inte så mycket...
köper du en shettis för 1500kr kostar den dig inte mer än inköpspriset! maten har du gratis om du har gård.
en grimma 50kr,ett grimskaft 20kr,.
tänk sedan vilka användningsområden du kan använda den till...
Nä...nu måste jag iväg och köpa batterier för mina klockor har ta mig sjutton också stannat. Allihop....

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #281 skrivet: 01 jul-08 kl 20:58 »
Nä...nu måste jag iväg och köpa batterier för mina klockor har ta mig sjutton också stannat. Allihop....

Mina med, försöker skruva upp dem men det är lönlöst
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #282 skrivet: 01 jul-08 kl 21:37 »
Hoppla! Några fiffiga sparknep tack! Fodret till våra djur har aldrig hoppat in i ladan av sig självt så länge jag levt! Och hömaskiner mm. kostar en bra slant att införskaffa och underhålla!!! Inte tal om att KÖPA MARKEN! Den fick vi inte heller till skänks.. Och diesel kör vi upp litervis när vi tar in fodret.. :-[ Betn ska stängslas och hålals efter... nja listan på vad vi göär formoldligen helt fel kan bli hur lång som helst.. :D

Ungefär som när ridtjejer vill ha sin häst hos oss..för att det är gratis..TVI TVI!
jah har haft hästar både uppstallade och på hyrd gård.
har du hyrd gård har du oxå bete.i mitt fall flera hundra hektar.detta gjorde att jag bara behövde köpa hö till vintern till mina 3hästar.
hästar klarar sig bra på gräs och salt/mineralsten.
de dagarna jag jobbade de extra hårt cika 3timmars ridpass fick de naturligtvis lite musli.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #283 skrivet: 01 jul-08 kl 21:41 »
Med andra ord fick du köpa ca 1 ton hö per månad till hästarna...Men du sa ju att en häst inte kostar nåt mer än inköp, plus grimma och grimskaft för sammanlagt 50:-.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #284 skrivet: 01 jul-08 kl 21:46 »
Eller höet kanske ingick i hyran......?

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #285 skrivet: 01 jul-08 kl 21:55 »
Med andra ord fick du köpa ca 1 ton hö per månad till hästarna...Men du sa ju att en häst inte kostar nåt mer än inköp, plus grimma och grimskaft för sammanlagt 50:-.

lite skillnad på en shettis och  3stora hästar!
min shettis kostade mig:
inköp 1500kr
grimma ingick
grimskaft ingick
borste 20kr
hö 3kg/dag vintertid= 3kr/dag +1/2dl havre(vad kan det kosta?)en stor 25kilossäck kostar runt 70-100kr har jag för mig.
3kr/dag*31=93kr/månad.

min nordsvensk åt 6kg hö per dag och 4dl havre på vintern=6kr/dag och havren?
min arab åt 7kg hö per dag på vintern=7kr/dag+musli=25kg för 150kr.
min travare åt 6kg hö per dag=6kr /dag
kostnad hö per dag till 3st hästar: 19kr (6+6+7)
kostnad hö per månad till 3 hästar: 19*31=589kr.
hökostnad för 3hästar från september -april: 589kr/månad*8månader=4,700kr.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #286 skrivet: 01 jul-08 kl 22:11 »
Det är bara det att hö inte kostar 1:-/kilot.....så det där var en jäkla glädjekalkyl !

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #287 skrivet: 01 jul-08 kl 22:12 »
Och dessutom tillkommer ju andra kostnader som hovslagare, strö, ev försäkring m.m.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #288 skrivet: 01 jul-08 kl 22:16 »
Det är bara det att hö inte kostar 1:-/kilot.....så det där var en jäkla glädjekalkyl !
jo,höet jag köpte under åren 1997-2000 kostade 0,80kr-1kr/kg analyserat och klart.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #289 skrivet: 01 jul-08 kl 22:18 »
Jo men nu har vi 2008 och höet kostar inte 1:-/kilot. Du kan väl för f-n inte utgå ifrån vad höet kostade för 10 år sedan. Det kanske var samma sak då med fläskfilen du köpte för 29.90:-, var det när du köpte den 1997 som den kostade så lite eller......

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #290 skrivet: 01 jul-08 kl 22:19 »
Och dessutom tillkommer ju andra kostnader som hovslagare, strö, ev försäkring m.m.
mina hästar gick ute 15timmar per dygn i hage med regn/vindskydd.
min dåvarande smbo jobbade på sågen så vi fick gratis strö.
hovslagare nordsvensken och travaren va oskodda= bra hornkvalitet.
araben däremot kostade 500kr att sko runt om.var 3månad.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #291 skrivet: 01 jul-08 kl 22:20 »
Herregud, till och med klockan på mobilen har stannat !!

Ekub

« Svar #292 skrivet: 01 jul-08 kl 22:30 »
OMG, sluta hacka....!!!

Räknar man med något slags index går det väl att komma fram till om det är dyrare eller billigare att ha häst i dag än för åtta år sedan... vad är vitsen med att dra upp detaljer och blåsa upp dem?! Inte ens underhållande diskussioner längre, bara sorgliga :-\

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #293 skrivet: 01 jul-08 kl 22:35 »
Det går ju inte att hålla en diskussion om priser om den ena utgår ifrån vad priserna var för 10 år sedan och en annan pratar om vad det kostar idag. Jag utgår naturligtvis ifrån att man pratar om dagens priser....blir ju svårt annars att få saker och ting att gå ihop ! Men det kanske var fel tänkt av mig.....

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #294 skrivet: 01 jul-08 kl 22:36 »
OMG, sluta hacka....!!!

Räknar man med något slags index går det väl att komma fram till om det är dyrare eller billigare att ha häst i dag än för åtta år sedan... vad är vitsen med att dra upp detaljer och blåsa upp dem?! Inte ens underhållande diskussioner längre, bara sorgliga :-\
men allt beror ju på omständigheterna...
vissa får köpa strö-vissa får det gratis
vissa kan sko själva-vissa får betala hovslagare
vissa hästar kräver mer-andra mindre
vissa kanske jobbar med försäkringar och får rabatt-vissa tittar inte ens efter vad det är de betalar för.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #295 skrivet: 01 jul-08 kl 22:38 »
Det går ju inte att hålla en diskussion om priser om den ena utgår ifrån vad priserna var för 10 år sedan och en annan pratar om vad det kostar idag. Jag utgår naturligtvis ifrån att man pratar om dagens priser....blir ju svårt annars att få saker och ting att gå ihop ! Men det kanske var fel tänkt av mig.....
men om jag skulle skaffa häst idag, inte skulle det kosta mig mer än för 10år sedan,man har väl mål i mun ;D

snarken

« Svar #296 skrivet: 01 jul-08 kl 22:39 »
Hej Alla!

Vi bor för närvarande i stan men trivs inte. Vill längtar ut till landet och till ett enkelt liv med mindre omkostningar och mer tid. Problemet är bara att vi inte vet i vilken ände vi ska börja... För närvarande har vi 400.000 på banken (om vi räknar med var enda korvöre). Så om vi hittar ett hus för låt säga 300.000 så kan ni ju själva räkna ut hur lite vi har kvar att leva av. Alltså måste vi nog i så fall ta var sitt halvtidsjobb av något slag, i närheten av boendet.

Mina frågor är nu följande: När ni en gång flyttade ut på landet, började ni då med att köpa ett hus och sedan skaffa ett jobb där eller gjorde ni tvärt om? Hade ni en massa pengar på banken som ett startkapital? Och hur lite kan ni leva av per person om året, ca? Kort sagt; hur överlever ni?

Hejsvejs från mig!

Börjar det inte vara dags att se tillbaka till trådstarten? Tyckte detta var en informativ och bra tråd inledningsvis... Som ännu ej (och desvärre nog aldrig helt) utflyttad har jag tyvärr inget eget svar att bidra med. Min förhoppning är att en dag kunna behålla vårt nuvarande hem mycket billigt med hjälp av hyresintäkter från halva fastigheten (är ett tvåfamiljshus) så att jag kan investera i en bit mark någonstanns mer lantligt... drömma får man ju  ;)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #297 skrivet: 01 jul-08 kl 22:40 »
kostar inte så mycket...
köper du en shettis för 1500kr kostar den dig inte mer än inköpspriset! maten har du gratis om du har gård.
en grimma 50kr,ett grimskaft 20kr,.
tänk sedan vilka användningsområden du kan använda den till...

Jag undrar vilka användningsområden du kan använda den till och min lista stannar på hamburgarkött, jag kommer verkligen inte på något annat.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #298 skrivet: 01 jul-08 kl 22:42 »
men om jag skulle skaffa häst idag, inte skulle det kosta mig mer än för 10år sedan,man har väl mål i mun ;D
OK....du kan köpa hö för 80 öre/kilot IDAG. I såfall grattis....och så kan du väl skicka ett pm med telenumret till den höförsäljaren !!

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #299 skrivet: 01 jul-08 kl 22:44 »
Jag undrar vilka användningsområden du kan använda den till och min lista stannar på hamburgarkött, jag kommer verkligen inte på något annat.
Bära hem storpacken från Willys kanske..... ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 1 användare
Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser