Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88397 gånger)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #260 skrivet: 01 jul-08 kl 15:53 »
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #261 skrivet: 01 jul-08 kl 18:29 »
läste just det här:

Det krävs vilja för att ro det i land”

Att det faktiskt går att vara självförsörjande i 2000-talets Sverige är Petter Bergström i Gudhem, en knapp mil från Falköping, ett levande bevis på.
Det är han som ger ut tidningen Åter. Petter, 33, sade ajöss till stadslivet för 13 år sedan. I dag lever han, sambon Camilla Lundin och deras båda barn Joar, 5 och Maja, 3, på nästan inga pengar alls.
– Vi har ett hundratal höns, de ger ungefär 50 ägg om dagen som vi säljer för två kronor styck. Efter foderkostnader, skatt och moms får vi ut knappt 2 000 kronor i månaden i rena pengar. Det klarar vi oss på tillsammans med barnbidraget, säger han.

På gården finns också ett par smågrisar, en flock får, fruktträd och odlingar med säd och grönsaker.
Familjen skulle kunna dra in mycket mer pengar om de, exempelvis, skaffade ännu fler höns. Men varför skulle de göra det? Börjar man driva lantbruk på kommersiella grunder går friheten förlorad. Och det är den som är poängen.

Att hålla produktionen på en lagom nivå, så det räcker till familjen och lite byteshandel, kräver en förvånansvärt liten arbetsinsats, säger Petter. Själv behöver han bara jobba två timmar om dagen på sin gård. Men då är uppbyggnadsfasen passerad, och det är den som är jobbigast.
– En del har drömbilder om Edens lustgård, om att det bara är att flytta ut på landet och plocka mat från träden. Så är det naturligtvis inte. Det krävs självdisciplin och viljestyrka för att ro i land varje enskilt projekt, till exempel bygget av ett hönshus.

Med sina ytterligt låga inkomster har familjen inte råd med någon traktor. Säden slår de med lie. Bil är också uteslutet men det, menar Petter, gör ingenting. Det går bussar till Falköping och byn är relativt livaktig med skola och lekkompisar till barnen.
Hur blir det då när barnen blir större?
– Vi hoppas vi kan ge dem så mycket självförtroende att de känner att de inte behöver märkeskläder och en massa prylar för att passa in. Men är det något de absolut vill ha så får vi fixa det. Vi vill ju inte sätta våra egna ideal framför barnens väl och ve.

läs oxå:
http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article367404.ab

DET är att vara alternativ!!
« Senast ändrad: 01 jul-08 kl 18:32 av mitt ljuva hem »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #262 skrivet: 01 jul-08 kl 18:35 »
läste just det här:

Det krävs vilja för att ro det i land”

Att det faktiskt går att vara självförsörjande i 2000-talets Sverige är Petter Bergström i Gudhem, en knapp mil från Falköping, ett levande bevis på.
Det är han som ger ut tidningen Åter. Petter, 33, sade ajöss till stadslivet för 13 år sedan. I dag lever han, sambon Camilla Lundin och deras båda barn Joar, 5 och Maja, 3, på nästan inga pengar alls.
– Vi har ett hundratal höns, de ger ungefär 50 ägg om dagen som vi säljer för två kronor styck. Efter foderkostnader, skatt och moms får vi ut knappt 2 000 kronor i månaden i rena pengar. Det klarar vi oss på tillsammans med barnbidraget, säger han.

På gården finns också ett par smågrisar, en flock får, fruktträd och odlingar med säd och grönsaker.
Familjen skulle kunna dra in mycket mer pengar om de, exempelvis, skaffade ännu fler höns. Men varför skulle de göra det? Börjar man driva lantbruk på kommersiella grunder går friheten förlorad. Och det är den som är poängen.

Att hålla produktionen på en lagom nivå, så det räcker till familjen och lite byteshandel, kräver en förvånansvärt liten arbetsinsats, säger Petter. Själv behöver han bara jobba två timmar om dagen på sin gård. Men då är uppbyggnadsfasen passerad, och det är den som är jobbigast.
– En del har drömbilder om Edens lustgård, om att det bara är att flytta ut på landet och plocka mat från träden. Så är det naturligtvis inte. Det krävs självdisciplin och viljestyrka för att ro i land varje enskilt projekt, till exempel bygget av ett hönshus.

Med sina ytterligt låga inkomster har familjen inte råd med någon traktor. Säden slår de med lie. Bil är också uteslutet men det, menar Petter, gör ingenting. Det går bussar till Falköping och byn är relativt livaktig med skola och lekkompisar till barnen.
Hur blir det då när barnen blir större?
– Vi hoppas vi kan ge dem så mycket självförtroende att de känner att de inte behöver märkeskläder och en massa prylar för att passa in. Men är det något de absolut vill ha så får vi fixa det. Vi vill ju inte sätta våra egna ideal framför barnens väl och ve.

läs oxå:
http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article367404.ab

DET är att vara alternativ!!

Det är andra gången du släpar fram denna text i nåt slags försvarssyfte medans du själv är så långt ifrån Petters verklighet man bara kan komma, varför?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sommartorparn

« Svar #263 skrivet: 01 jul-08 kl 18:45 »
Men det är ju just den här inkonsekvensen som många retar sig på. Det här är skruvisens dröm, men samtidigt är hon rädd för att lämna sitt stadsliv. Så hon projicerar sin dröm på andra som ska uppfylla den.
« Senast ändrad: 01 jul-08 kl 18:47 av Sommartorparn »

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #264 skrivet: 01 jul-08 kl 19:05 »
Men det är ju just den här inkonsekvensen som många retar sig på. Det här är skruvisens dröm, men samtidigt är hon rädd för att lämna sitt stadsliv. Så hon projicerar sin dröm på andra som ska uppfylla den.
det här är min dröm ja, och jag har provat på lantlivet,kanske inte så extremt som i petters fall,men ändå...jag kommer skaffa mig något mellanting...

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #265 skrivet: 01 jul-08 kl 19:09 »
det här är min dröm ja, och jag har provat på lantlivet,kanske inte så extremt som i petters fall,men ändå...jag kommer skaffa mig något mellanting...

men du ska inte ha djur för det kostar ju en massa pengar...och ingen egen odling för det var för jobbigt ! Hmmmmm

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #266 skrivet: 01 jul-08 kl 19:09 »
Det är andra gången du släpar fram denna text i nåt slags försvarssyfte medans du själv är så långt ifrån Petters verklighet man bara kan komma, varför?
jag är inte alls så långt från petters verklighet som du verkar tro.
jag köper inte en massa prylar-det gör inte petter heller
jag köper knappt kläder-det gör inte petter heller,och köper vi några köps det på loppis,bra för miljön.
jag har låga utgifter-det har petter oxå
jag tittar sällan på tv-petter har en tv men ta bara fram den till jul.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #267 skrivet: 01 jul-08 kl 19:10 »
Men du har bil och det har inte Petter ! Och ändå bor du i stan...det gör inte Petter!

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #268 skrivet: 01 jul-08 kl 19:11 »
men du ska inte ha djur för det kostar ju en massa pengar...och ingen egen odling för det var för jobbigt ! Hmmmmm
visst ska jag ha djur ,men inte djur till mat.
så enligt dig kan man inte bo i villa utan att ha får,getter,hönor och egna odlingar??

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #269 skrivet: 01 jul-08 kl 19:12 »
Men du har bil och det har inte Petter ! Och ändå bor du i stan...det gör inte Petter!
petter har inget jobb, det har vi.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #270 skrivet: 01 jul-08 kl 19:12 »
Men även djur som man inte ska ha till mat kostar ju pengar.......det är väl ändå onödigt

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #271 skrivet: 01 jul-08 kl 19:13 »
petter har inget jobb, det har vi.
Har DU jobb helt plötsligt ! Men ni bor ju i stan och sambon hade ju SÅ NÄRA till jobbet!
« Senast ändrad: 01 jul-08 kl 19:15 av klehr65 »

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #272 skrivet: 01 jul-08 kl 19:15 »
Men även djur som man inte ska ha till mat kostar ju pengar.......det är väl ändå onödigt
kostar inte så mycket...
köper du en shettis för 1500kr kostar den dig inte mer än inköpspriset! maten har du gratis om du har gård.
en grimma 50kr,ett grimskaft 20kr,.
tänk sedan vilka användningsområden du kan använda den till...

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #273 skrivet: 01 jul-08 kl 19:17 »
Har DU jobb helt plötsligt ! Men ni bor ju i stan och sambon hade ju SÅ NÄRA till jobbet!
nej vi bor INTE i stan och sambon har inte så nära till jobbet, vart har du fått det ifrån? han har 2mil enkel resa till jobbet..

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #274 skrivet: 01 jul-08 kl 19:19 »
DU HAR SJÄLV I ETT INLÄGG SKRIVIT ATT NI BOR I STAN OCH ATT SAMBON HAR NÄRA TILL JOBBET !!

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #275 skrivet: 01 jul-08 kl 19:24 »
DU HAR SJÄLV I ETT INLÄGG SKRIVIT ATT NI BOR I STAN OCH ATT SAMBON HAR NÄRA TILL JOBBET !!

ja, med det menas att vi inte bor långt ute på vishan och har 10 mil eller mer till jobbet som vissa verkar ha här..

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #276 skrivet: 01 jul-08 kl 19:27 »
ja, med det menas att vi inte bor långt ute på vishan och har 10 mil eller mer till jobbet som vissa verkar ha här..
Du skrev att du bor 10 minuter från centrum......
Men du verkar antingen ändra dig hela tiden eller så tar du bort dina inlägg !!

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #277 skrivet: 01 jul-08 kl 19:40 »
Du skrev att du bor 10 minuter från centrum......
Men du verkar antingen ändra dig hela tiden eller så tar du bort dina inlägg !!
ja men 10minuter från stan är väl ändå inte I stan eller hur?

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #278 skrivet: 01 jul-08 kl 19:59 »
ja men 10minuter från stan är väl ändå inte I stan eller hur?

[/quote
10 minuter från centrum skrevdu...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #279 skrivet: 01 jul-08 kl 20:13 »
Citera
maten har du gratis om du har gård

Hoppla! Några fiffiga sparknep tack! Fodret till våra djur har aldrig hoppat in i ladan av sig självt så länge jag levt! Och hömaskiner mm. kostar en bra slant att införskaffa och underhålla!!! Inte tal om att KÖPA MARKEN! Den fick vi inte heller till skänks.. Och diesel kör vi upp litervis när vi tar in fodret.. :-[ Betn ska stängslas och hålals efter... nja listan på vad vi göär formoldligen helt fel kan bli hur lång som helst.. :D

Ungefär som när ridtjejer vill ha sin häst hos oss..för att det är gratis..TVI TVI!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 3 användare (2 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser