Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88356 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #240 skrivet: 01 jul-08 kl 13:22 »
Hur fan lyckas du med det? Jag har aldrig lyckats få mina 2/7/940 att hamna under litern blandat körning, förutom den sista då, men den drack åt andra sidan ungefär lika mycket olja.

Ja det vete fåglarna. Jag är förvånad själv. Det blev stor skillnad när jag bytte bromsoken bak, de gamla låg på permanent.

Vår gamla 242 som vi hade för länge sedan drog väl över litern. Den hade dock förgasare, den här har insprutning.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #241 skrivet: 01 jul-08 kl 13:37 »
drabbar ingen fattig ;D

Men det är ju inget ekonomiskt tänkande. På en tank på 50 liter förlorar du 17,5 dl, det är med en billig bil nästan 35 mil (17,5 x 2=35) det är i snitt 17 arbetsdagar på en månad om du har 1 mil till jobbet tur retur med bilen. Med andra ord betalar du i nuläget per år med den bilen bensin för 13 månaders förbrukning medans du egentligen skulle kunna komma undan med 12. Vi snackar alltså en förlust jämförbar med nästan en heltidstjänst på 135 timmar.

Du slösar alltså bort jämförbart lika mycket bensin som du hade behövt förbruka för att köra tur retur till ett jobb där du arbetade 135 timmar i månaden och hade 1 mils bilfärd varje dag.

Då är det väl dumt att säga "drabbar ingen fattig" ??
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skytten

• Skåne
« Svar #242 skrivet: 01 jul-08 kl 13:44 »
Min erfarenhet säger att milkostnadens metafysik är behäftad med en mycket stark förträngningsprocess, nästan alla ser inte hur mycket bilen drar, man hör ofta en idealiserad siffra testat en sommar med långkörning.

Småkörandet med t.ex. en Volvo 740 eller 245 ger en kostnad för över litern.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #243 skrivet: 01 jul-08 kl 13:47 »
Min erfarenhet säger att milkostnadens metafysik är behäftad med en mycket stark förträngningsprocess, nästan alla ser inte hur mycket bilen drar, man hör ofta en idealiserad siffra testat en sommar med långkörning.

Småkörandet med t.ex. en Volvo 740 eller 245 ger en kostnad för över litern.

allt är individuellt på hur bra man är på att köra...det är lätt att komma över litern med vilken bil som helst om man kör fel... :-X
lastningsutrymmet är dessutom inte lika bra i en atos som på en volvo V40...
vissa vill ha lastutrymme OCH liten bensinförbrukning ;)

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #244 skrivet: 01 jul-08 kl 13:53 »
Men det är ju inget ekonomiskt tänkande. På en tank på 50 liter förlorar du 17,5 dl, det är med en billig bil nästan 35 mil (17,5 x 2=35) det är i snitt 17 arbetsdagar på en månad om du har 1 mil till jobbet tur retur med bilen. Med andra ord betalar du i nuläget per år med den bilen bensin för 13 månaders förbrukning medans du egentligen skulle kunna komma undan med 12. Vi snackar alltså en förlust jämförbar med nästan en heltidstjänst på 135 timmar.

Du slösar alltså bort jämförbart lika mycket bensin som du hade behövt förbruka för att köra tur retur till ett jobb där du arbetade 135 timmar i månaden och hade 1 mils bilfärd varje dag.

Då är det väl dumt att säga "drabbar ingen fattig" ??
nu vet jag inte hur du tänker,en vanlig månad har mellan 22-23 arbetsdagar inte 17....
vi har en tank på 65 liter som vi tankar fullt en gång och kör slut på= 14kr*65=910kr
+1veckas bensin till,dvs en fjärdedel=910/4=228kr
så totalkostnad per månad bensin är för oss 910+228= 1.138kr.
inte farligt alls i bensinkostnad... ;) för att köra en V40 2004 årsmodell

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #245 skrivet: 01 jul-08 kl 13:56 »
Men jag fattar fortfarande inte varför två unga människor utan barn och hus och sånt  och som bor i en storstad behöver nån bil alls? Att man VILL ha en, det fattar jag, men BEHÖVER en, gör man det? Speciellt en sån stor bil som en Volvo?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #246 skrivet: 01 jul-08 kl 14:02 »
nu vet jag inte hur du tänker,en vanlig månad har mellan 22-23 arbetsdagar inte 17....
vi har en tank på 65 liter som vi tankar fullt en gång och kör slut på= 14kr*65=910kr
+1veckas bensin till,dvs en fjärdedel=910/4=228kr
så totalkostnad per månad bensin är för oss 910+228= 1.138kr.
inte farligt alls i bensinkostnad... ;) för att köra en V40 2004 årsmodell

Jag skrev att OM man haft en anställning då hade du redan betalt 17 av 20 arbetsresor (som är antalet dagar man arbetar om man arbetar heltid 8 timmar per dag) i pengar blir det 245kr som du blåser rätt u i luften i form av avgaser. Vilket inte är så alternativt.

Så med andra ord har jag snart kvalat in i din klubb eftersom jag kör en 2 personersbil som kostar 700kr i månaden i bensin, jag har 2 mil t/r resa till jobbet, jobbar 12 timmars arbetsdagar och har då bara 13/14 arbetsdagar per månad vilket både sparar bensin, miljön och min plånbok.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #247 skrivet: 01 jul-08 kl 14:03 »
Men jag fattar fortfarande inte varför två unga människor utan barn och hus och sånt  och som bor i en storstad behöver nån bil alls? Att man VILL ha en, det fattar jag, men BEHÖVER en, gör man det? Speciellt en sån stor bil som en Volvo?
unga? 25 och 31 är väl inte så ungt?
vi behöver bil för vi lastar mycket,renoverar,köper buskar mm
hade däremot sambon jobbat i stan hade vi nog inte haft bil.bussarna går va 10minut.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #248 skrivet: 01 jul-08 kl 14:06 »
Är inte 25 o 31 ganska ungt? Vi är 33 och 36 och jag tycker inte vi är särskilt gamla... :'(

Varför köper ni en massa buskar om ni bor i lägenhet? *nyfiken bara*

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #249 skrivet: 01 jul-08 kl 14:10 »
Jag skrev att OM man haft en anställning då hade du redan betalt 17 av 20 arbetsresor (som är antalet dagar man arbetar om man arbetar heltid 8 timmar per dag) i pengar blir det 245kr som du blåser rätt u i luften i form av avgaser. Vilket inte är så alternativt.

Så med andra ord har jag snart kvalat in i din klubb eftersom jag kör en 2 personersbil som kostar 700kr i månaden i bensin, jag har 2 mil t/r resa till jobbet, jobbar 12 timmars arbetsdagar och har då bara 13/14 arbetsdagar per månad vilket både sparar bensin, miljön och min plånbok.

jobbar du på statoil eller?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #250 skrivet: 01 jul-08 kl 14:19 »
jobbar du på statoil eller?

Nope, inte ens i närheten

Jag är huvudansvarig larmcentralsoperatör på ett läkemedelsföretag..vakt med andra ord.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #251 skrivet: 01 jul-08 kl 14:36 »
Varför raderar du dina inlägg, mitt ljuva hem ??

Skytten

• Skåne
« Svar #252 skrivet: 01 jul-08 kl 14:42 »
Man kan ju ta fel när ett inlägg liknar det andra, att man råkat postat dublett och tar bort ett av dem.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #253 skrivet: 01 jul-08 kl 15:01 »
Är inte 25 o 31 ganska ungt? Vi är 33 och 36 och jag tycker inte vi är särskilt gamla... :'(

Varför köper ni en massa buskar om ni bor i lägenhet? *nyfiken bara*
hjälper svärmor att anlägga trädgård.

Sommartorparn

« Svar #254 skrivet: 01 jul-08 kl 15:04 »

Men det är ju jättefint! Då kan du ju med gott samvete sitta där i skuggan och sticka strumpor eller grilla. Nästan som en kolonilott. Och svärmor kommer ut med kaffe och bullar ifall du rensar duktigt.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #255 skrivet: 01 jul-08 kl 15:06 »

Ahaa! Då fattar jag! ;D

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #256 skrivet: 01 jul-08 kl 15:14 »
Men det är ju jättefint! Då kan du ju med gott samvete sitta där i skuggan och sticka strumpor eller grilla. Nästan som en kolonilott. Och svärmor kommer ut med kaffe och bullar ifall du rensar duktigt.
rensar? nääädu.... vi anlägger gräs, planterar buskar träd,bygger staket.
rensar gör hon själv..

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #257 skrivet: 01 jul-08 kl 15:35 »
men dina döttrar har ingen inkomst...

Klart som f-n Majken har inkomst! Hon har barnbidrag fattar du väl?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #258 skrivet: 01 jul-08 kl 15:36 »

Det är ett bidrag och inget stöd, bara för att klargöra. Får hon även fickpeng av morfar eller farmor så är denna fickpeng ett stöd däremot.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #259 skrivet: 01 jul-08 kl 15:51 »
suck.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 1 användare
Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser