Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka kött?  (läst 24056 gånger)

Musseron

Torka kött?
« skrivet: 08 feb-08 kl 23:03 »
Finns det någon här som har någon erfarenhet av att torka renkött? Jag har en bog som jag ska torka, men vill gärna ha lite ideér på saltlake och tid och metod för torkning. Jag tänker hänga det ute i bur, men är osäker på hur länge det ska hänga. ???
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Om_Kring

• Gäst
SV: Torka kött?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-08 kl 13:14 »
Har ännu inte fått tillfälle att göra det själv. Men så vitt jag vet så är du väl lite sent ute?
Har iaf för mig att man ska ha det i lake rätt länge. Typ några månader.
Och saltlake finns det ungefär lika många varianter som det finns utövare. Jag saltar tills en råpotatis flyter. Den ska dock inte stå på själva vattnet. Bara komma upp till ytan. Men det är ju också till fisk. När dom gör lake till kött så brukar dom väl lägga det i en burk av nåt slag och salta mellan lagren. Efter ett tag så är det då en lake där då vattnet dras ur köttet. Ovan på detta dock.
Och för själva torkningen så hänger du den vid denna tid på året så behöver du inget seriöst skydd. Mest bara mot fåglar och andra smådjur. Blir det nu så att du ser lite flugor på köttet. Kanske grannen kastar ut en maggotburk... Du kommer känna på köttet när det fått en yta. Finns bara den ytan där så gör det inget om flugorna är där. Dom kommer ändå inte åt att lägga några ägg.
Längre fram på året så får du se till att fixa fram ett riktigt tunnt nät. Tänker att samma nät som man silar sylt med borde fungera bra. Fast det kanske man hellre kallar för tyg ???

Som sagt inte gjort detta själv nångång. Men nån må ju svara iaf. Även om det är bara spekulationer.

Lycka till!

Våmhuskullan

• -
« Svar #2 skrivet: 10 feb-08 kl 15:46 »
Jag har torkat renbogar
jag lade i saltlake sen torka jag det över natten i ugnen och det var väldigt enkelt. ska se om jag kan hitta på hur jag blanda laken...hade receptet nämnligen i gamla datorn  :(

Våmhuskullan

• -
« Svar #3 skrivet: 10 feb-08 kl 15:55 »

otroligt . hitta det direkt!

Gör en 10% saltlake genom att
Koka upp 10 liter vatten
rör i 1 kg grovsalt,  låt svalna.
Obs det går inte att använda vanligt salt eftersom Jod ger en bismak.
Lägg i köttet gärna mindre bitar, bogen sågar man när den är fryst. Köttet skall ligga i saltlaken i 36 timmar. Därefter tar man upp det och trär i trådar med en stor nål.
Sen är det bara att hänga upp på ett blåsigt ställe inte i direkt solljus. Sen är det bara att vänta. Det tar mellan 3-6 veckor beroende på väder och vind och storlek på köttet. Mindre bitar torkar fortare.

För att torka i ugnen: (vilket jag alltid gör av hygienskäl)
75-100 grader beroende på hur stor/grov biten är.
Låt ligga på galler i ugnen med luckan lite lite öppen och torka från 10-16 timmar....kolla så att köttet är genomtorrt..
fortast går det att dela uppi tunna skivor så klart  ;D men sänk då t 50-75 grader!

mumsigt gott, helst om du har i ordentligt med vitlök och lite andra kryddor i laken!!!

Musseron

« Svar #4 skrivet: 10 feb-08 kl 18:42 »
Har ännu inte fått tillfälle att göra det själv. Men så vitt jag vet så är du väl lite sent ute?
Har iaf för mig att man ska ha det i lake rätt länge. Typ några månader.

Den lilla info jag hittat om lakerecept, skiftar det mellan att köttet ska ligga i mellan två och fem dygn. Sedan torka i allt mellan tre veckor och två månader:-\ Vad gäller torkningen så ska visst vårt klimat här uppe vara som torrast i februari-april. Så det skiftar efter vilken ände av landet man befinner sig i. Blev lite förhinder i slakt och styckning så vi fick köttet först i december.
Vi har köpt insektsnät (typ flugfönsternät) som ska agera väggar på "buren". Vi har lite för mycket djur som driver omkring här för att kunna låta det hänga fritt. :P
Ska testa "färnäskullans" lake, vitlök låter ju toppen!
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 10 feb-08 kl 19:13 »
Sannolikt ingen större skillnad på teknik om det är t.ex  får, ren eller gris. En större bit behöver mer tid.
Jag brukar torka skinka, och låter en hel skinka ligga i saltlake en månad. Jag använder  havssalt och tar  ca fem kilo salt i ett kar som nog rymmer ca 50 liter. Mäter inte så noga.
Därefter får den hänga tills den är torr, vilket kan ta upp till tre månader.

Saltet lägger sig på ytan efterhand som det torkar, syns på bilden på skinkan som nu hängt ca tre veckor.

http://777-host.tk/images/skinka.jpg

Skinkan hänger mesta tiden inne, men jag tar med den ut när jag jobbar på gården och har uppsikt, i det fall det blåser och är uppehållsväder.

« Senast ändrad: 10 feb-08 kl 19:21 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 17 feb-08 kl 12:24 »
Skinkan hänger mesta tiden inne, men jag tar med den ut när jag jobbar på gården och har uppsikt, i det fall det blåser och är uppehållsväder.

;D En sällskapsskinka!

Jag provade att torka skinka förförra sommaren. Felet jag gjorde var att jag torrsaltade en rimmad skinka och resultatet blev sanslöst salt. Så man storknade men, innanför saltsmaken så kunde man känna en aning parmaskinkssmak så den hade nog varit god om den inte varit så salt. Ska göra nytt försök framöver hade jag tänkt men, inte kommit till skott. Jag förvarade skinkan i bastun där var det svalt (den ligger i källaren) även om det var mycket varmt ute den sommaren.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ollebolle

« Svar #7 skrivet: 20 feb-08 kl 21:44 »
Jag har testat några gånger med vanlig fläskstek eller skinkstek som det brukar stå på paktetet. C.a 1,5 kg. Jag har testat både med saltlake och sist med torrsaltning. Den sista blev saltast men jag kunde inte låta bli att då och då skära några skivor och då blev några till och så en öl och nåra skivor till. Jo salt passar bra till öl och tvärtom.

Svårigheten kan väl vara att få det lagom salt. Det får ju inte ruttna heller vilket en hade tendenser till. Jag har även funderat om man skulle använda salpeter som i mindre mängd skyddar mot vad det nu var. Botulism? Salpeter har jag inte använt ännu men lever likväl. Men det kan vara mer tur.

Att få ett väl saltat kött av 1-2 kg storlek går på några dygn. Men om lägre salthalt i lag används är det väl bättre om det får ligga några veckor (om man kan hålla sig). De gånger jag har testat har det varit klart att äta efter några veckors hängande bakom dörren ner till källaren. 20 grader och 50 % RH (fuktighet i huset).

Sen kan det fortsätta att torka i kylskåpet verkar det. Att det ska vara speciellt torrt i rummet vet jag inte. Det är nog mer att saltet tränger ut vattnet och köttsaften ersätts till viss del med salt.

Oj vad törstig jag blev.

Men testa. Man misslyckas inte så lätt med insaltning av kött och kanske fisk (har ej testat)

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #8 skrivet: 02 mar-08 kl 22:47 »
Vi torrsaltar köttet som är skurna i mindre bitar. Man strör grovsalt lite på känn, strör botten på en skål (eller köttback), lägger att lager kött - strör salt - ett lager kött osv. Lägg en tyngd uppe på ex en tallrik med en tyngd på så köttet trycks ihop. Köttet får stå svalt ca tre dygn men efter halva tiden tar man upp det och vänder det så att det som låg längst ner hamnar längst upp, och tvärt om.
Trä i snören eller sätt köttkrokar och häng upp bakom norrvägg så inte solen skiner på det. Vi har byggt burar av myggnät som sitter högt bakom husväggen. Torktid är beroende av väder men tar ett par veckor. Här i norra delen av landet är det lämpligt att hänga upp i början på mars, vi hänger upp vårat till helgen. Är det för kallt i luften "frystorkar" det och blir inte så bra.
När köttet är färdigt plockar vi ner det och lägger i frysboxen. Vi äter en hel del torrkött, ett måste för alla skoterturer framåt våren.

Lycka till!
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser