Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get, bock och killingkött.  (läst 4635 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Get, bock och killingkött.
« skrivet: 08 feb-08 kl 14:35 »
Jag lider av idétorka idag. Någon som har ett favoritrecept? Ja, förutom standardtipset "alla lammrecept går bra"!

Byracka

• -
SV: Get, bock och killingkött.
« Svar #1 skrivet: 08 feb-08 kl 14:36 »
Vad är det för styckningsdetalj?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 08 feb-08 kl 14:43 »
Ja, jag trodde ju i min enfald att rubriken även sa "allt kött ifrån dessa djur"  :-[ Så, släng iväg ditt bästa, lever, skalle, pungkule, filét, lägg, färsrecept ut i etern!

Byracka

• -
« Svar #3 skrivet: 08 feb-08 kl 14:54 »
Stekta taskor:
Kläm ut testikeln ur innerpåsen, skär i 1/2-cm tjocka skivor, vänd i mjöl, stek och servera med med rispilaff och yogurtsås.

Rispilaff:
fräs hackad morot några minuter, tillsätt lök, vitlök och chili, efter ytterligare ett tag tillsätt ris , fräs några minuter, tillsätt buljong och låt koka.
« Senast ändrad: 08 feb-08 kl 14:58 av Byracka »

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 08 feb-08 kl 15:16 »
Nigerianskt get-recept: Isi-Ewu
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 08 feb-08 kl 18:05 »
Bilden var ju obetalbar!  ;D

ulfg

« Svar #6 skrivet: 07 nov-08 kl 18:37 »
Skall kolla upp från Island hur man gör i ordning vasslesyrade baggpungar. Återkommer om detta.  :PSen finns det ju också glödgad fårskalle, gammalt gotländskt recept. Det är visst ögonen som är den finaste detaljen...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 07 nov-08 kl 22:52 »
Urbenad stek, eller bog.  Vänd i grovt salt, låt ligga ett dygn.  Skölj av saltet genom att lägga i trång kastrull och fyll på vatten så det precis täcker.  När Du lyft upp köttet har Du en vattenmängd som, utan salt, ska koka när Du åter lägger i köttet.  När det är kokt, låt kallna i spadet.  Detta kan återanvändas som buljong, och köttet kan Du förvara i kylskåp i flera dagar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 14 jan-12 kl 19:40 »
Skall kolla upp från Island hur man gör i ordning vasslesyrade baggpungar. Återkommer om detta.  :PSen finns det ju också glödgad fårskalle, gammalt gotländskt recept. Det är visst ögonen som är den finaste detaljen...
Har du kollat upp recepten, det måste man ju prova.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 14 jan-12 kl 19:45 »
Nu har jag provat stekt testikel, iofs från bagge. Skurit ren från hinnor, skurit i 0,5 cm skivor, stekt i smör med kryddor, i detta fallet blev det torkad karljohansvamp, citrontimjan, vitlök, salt och peppar. Smakar ungefär som muskelmage, dvs jättegott om man frågar mig. Ska definitivt ta vara på alla testiklar framöver. Så nu får man passa sina ädlare delar i närheten av mig  ;)  ;D.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 14 jan-12 kl 21:04 »
Och jag som inte ens ger dem till hunden alla gånger ...  ::)

Hädanefter ska jag spara dem åt Dig!  Vad bjuder Du för kilopris?  ;)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 14 jan-12 kl 21:10 »
Och jag som inte ens ger dem till hunden alla gånger ...  ::)

Hädanefter ska jag spara dem åt Dig!  Vad bjuder Du för kilopris?  ;)
Tja, inget alls troligen. Hjälper till vid hemslakt ganska ofta, och då tar jag alla delar som inte de vill ha. Hjärta, lever, njurar (på unga djur), tunga och nu testiklar är det sällen någon som vill ha, så det äter jag ofta. Tunga är ju det godaste pålägg som finns. Har jag tid så vill jag även ta tillvara köttet på skallen.

Jag kanske inte är svensk egentligen, enligt allmän uppfattning, inklusive en del släktingar, så är de ovanstående sådant som bara invandrare äter. Jag har dock inga förutfattade meningar, varken om folk eller mat. De får chansen att visa vad de går för innan jag gör min bedömning. Vad gäller mat så blir det mesta gott med rätt tillagning. Vad gäller folk är det ibland värre, men där är infödda svenskar ofta värre...

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 14 jan-12 kl 22:05 »
Tja, inget alls troligen.

Nehej ...  Där fick man ingen extra inkomst, inte ...  :-[

Tunga är ju det godaste pålägg som finns.

Ja.  Menar Du att folk inte vet det ...  Nåja, desto mer åt oss!  :D

. Vad gäller folk är det ibland värre...
Tja, dom är väl individer dom också, antar jag!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 14 jan-12 kl 22:08 »
Nej, det där med att tunga är smaskens har de flesta missat. Men som sagt, då blir det mer över till oss som gillar det. Har fått massor av älg- och vildsvinstungor, som jägarna inte vill äta. Knasbollar...

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 14 jan-12 kl 22:10 »
Hurra för såna knasbollar!  Blir det skinn över också, kanske?  Framåt hösten kan jag nog vara intresserad, om de inte är alltför söndertrasade.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 14 jan-12 kl 22:15 »
Hurra för såna knasbollar!  Blir det skinn över också, kanske?  Framåt hösten kan jag nog vara intresserad, om de inte är alltför söndertrasade.
Kan garanterat ordna fina skinn av alla möjliga djurslag till bara transportkostnaden, och en liten peng till packningen. Älg, dov, rådjur, hare, vildsvin, kanin. Troligen en del fisk också, om det skulle vara intressant. Får, get ibland. Tamgris. Skinnen är ju värdelösa om man inte tänker garva själv, det går knappast att sälja dem dyrare än vad en professionell beredning kostar, åtminstone inte häromkring. Bara att höra av sig via pm om vad man vill ha.

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 04 mar-12 kl 13:53 »
Å rökt eller torkad mule så gott de e på de flesta gräsätarna ;D
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Byracka

• -
« Svar #17 skrivet: 04 mar-12 kl 19:34 »
Nu har jag provat stekt testikel, iofs från bagge. Skurit ren från hinnor, skurit i 0,5 cm skivor, stekt i smör med kryddor, i detta fallet blev det torkad karljohansvamp, citrontimjan, vitlök, salt och peppar. Smakar ungefär som muskelmage, dvs jättegott om man frågar mig. Ska definitivt ta vara på alla testiklar framöver. Så nu får man passa sina ädlare delar i närheten av mig  ;)  ;D.

Roligt att någon vågade prova.

Eftersom jag under helgen fick 15 tuppar blir det slaktsoppa med kulor, hjärta, lever tassar och mage under nästa vecka.

Inälvsmaten är nästan det bästa vid slakten och jag är bara glad över människors antipati och okunskap eftersom det blir mer till mig. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser