Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Araucana  (läst 1376 gånger)

BK

  • Inlägg: 266
    • Västmanland
Araucana
« skrivet: 06 feb-08 kl 22:29 »
Ja hur är rasen?
Är de lugna, lätta att få tama eller tvärt om?
Brukar det gå bra att ha flera tuppar tillsammans?
Är de goda äggläggare?
Har de god ruvlust?

sallyomolly

  • Gäst
SV: Araucana
« Svar #1 skrivet: 07 feb-08 kl 12:41 »
Jag har bara tre hönor nu, de är gårdens busfrön, nyfikna och springer efter och kollar ALLT! De är lite taskiga mot mindre varelser som min hund och små unghöns.

Hade tre tuppar förra året, de började att slåss väldigt tidigt så jag gjorde mig av med dem.

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
äggstorlek Araucana?
« Svar #2 skrivet: 30 sep-08 kl 17:34 »
Har köpt araucana ägg för kläckning i sommras, äggen som kom med posten såg ut att vara av stor sort.
Äggen kläcktes och några hönor blev det, men nu har de börjat lägga ägg och hönorna ser ganska små ut och äggen är omkring 30 gr.
Kan det vara så att det har blandats stora och dvärg araucanor?
I dag låg det ett stort turkost ägg i ett rede, observera att när jag tog det stora och jämförde med det lilla, var det stora mer turkos än det lilla som har en grönare ton.
Kan det rent av vara så att det finns en annan ras inblndad någon stans i generna?
om man blandar stora höns med dvärg, hur stor är chansen/risken att en dvärg lägger stora ägg?

Mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

carmen

  • Gäst
SV: äggstorlek Araucana?
« Svar #3 skrivet: 30 sep-08 kl 17:40 »
Hej lilla Zoo!

Kan det vara så att de precis har börjat värpa?
I så fall är äggen små till en början men de blir större snart, jag hoppas att det är så för din skull!

mvh
Carmen

Inga-Lena

  • Gäst
SV: äggstorlek Araucana?
« Svar #4 skrivet: 30 sep-08 kl 17:49 »
Araucana hönans vikt skall vara 1,6-2,0kg enligt standard. Men mina har vägt ca 1,4-1,5 kg. Väg hönan/hönorna. Och äggen kan vara väldigt små i början och de är inte så stora sen heller om man jämför med Lohman, Maran eller Faverolleägg. Fast jag har bara haft 3 Araucanahönor så jag kan vara "ute och cykla".

Lilla Zoo

  • Inlägg: 605
    • Västergötland
SV: äggstorlek Araucana?
« Svar #5 skrivet: 10 okt-08 kl 21:52 »
Jag har inte vägt hönorna än men äggen förblir små, och av varierande inslag av grön ton i färgen. något av äggen har varit ordentligt turkost, så som man förväntar sig att de ska vara.
så nog är det något skumt på vägen här, men hönorna är pigga och mysiga och ska naturligtvis få stanna hos mig än då.
mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser