Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prishöjningar livsmedel  (läst 1795 gånger)

Moumolia

• Gäst
Prishöjningar livsmedel
« skrivet: 06 feb-08 kl 18:19 »
Prishöjningar livsmedel

Det är fn ett stort tryck vad avser prishöjningar inom livsmedelssektorn, såväl nationellt som
globalt. Under kalenderåret 2007 har KPI (Sverige) förändrats på följande sätt:

Livsmedel totalt                   +5,14%

Bröd och övriga spannmålsprodukter   +7,62%

Kött                      +1,79%

Fisk                      +2,93%

Mjölk, ost och ägg                   +7,64%

Oljor och fetter                   +7,38%

Frukt                      +7,05%

Grönsaker                   +7.98%

Det finns en rad, delvis samverkande, faktorer bakom dessa kraftiga höjningar. Lite bakgrund
i korthet per produktgrupp:

Mejeri
Samtliga mejerier med Arla i spetsen har höjt sina priser i flera omgångar, dels i början av
hösten, dels i december. Ytterligare höjningar är aviserade till feb/mars. Den totala
ökningsnivån hamnar mellan +8-12%

Bakgrunden till höjningarna är delvis en minskad tillgång på mjölkpulver i världen. Denna
beror på såväl en kraftigt minskad produktion i Australien pga flera års torka, som en ökad
konsumtion i andra världsdelar, ffa Asien. Detta samtidigt som mjölkproduktionen minskat i
Sverige och Europa under flera år gör att tillgången blir mer begränsad än de senaste åren. För
att möta detta så har de svenska mejerierna de senaste månaderna också höjt ersättningen till
bönderna. Med tanke på den underliggande kostnadsutvecklingen för mjölkbönderna så
kommer man troligen att behöva höja ersättningen ytterligare under det närmaste året.

Då det är en bättre affär för mejerierna fn att sälja mjölkpulver minskar man också
tillverkningen av andra produkter såsom tex ost där betalningen är sämre. Den minskade
tillgången på ost har innburit ökade priser även på dessa produkter under vintern, bla ser vi
hur den importerade holländska osten minskat i tillgång samt ökat i pris. Som en följd av den minskade tillgången har också ett flertal produkter hos de svenska mejerierna helt utgått.

Bröd
De dåliga skördarna i Europa samt även i andra världsdelar de senaste två åren har gett ett
underskott på spannmål och under det senaste året har priserna på mjöl ökat kraftigt, nästan
50%. Den ökade efterfrågan på spannmål och även majs ur ett energiperspektiv bidrar också
till den minskade tillgången och därmed ökade priser. Tex så har stora arealer i bla USA
ställts om från vete till energigrödor.

Detta samt ökade priser även på andra insatsvaror som fetter gör att de flesta färskbröds-
bagerier nu höjer sina priser med mellan 10-15%. När det gäller importerat fryst bröd är
effekten ännu större och vi har exempel på produkter hos oss som höjts över 30%.

Kött
Utöver de dåliga skördarna så går också en ökad andel spannmål till energianvändning. Den
ökade efterfrågan och därmed högre priserna på spannmål leder i sin tur till kraftigt ökade
priser på foder vilket gör att köttpriserna på såväl nöt, fläsk och fågel också ökar.

Självförsörjningsgraden av kött i såväl Sverige som Europa har minskat under de senaste åren
vilket ger ett ökat beroende av transporter och därmed också en ökad sårbarhet när det gäller
distributionskostnader.

Därutöver kommer under 2008 enl den senaste informationen den stora europeiska importen
av kött från Sydamerika, främst Brasilien, att mer el mindre stoppas helt vilket väntas leda till
mer än fördubblade priser på vissa köttdetaljer. Det är EU som skärpt spårbarhetskraven, från
att tidigare accepterat spårbarhet till slakteri krävs nu spårbarhet till gård vilket mycket få
uppfödare i Brasilien klarar. Detta väntas få fullt genomslag from februari7mars, ev tidigare.

Frukt&grönt

Även denna varugrupp har påverkats de senaste åren av problematiskt väder och dåliga skördar.
Potatis-skörden förra året var mycket dålig och vi vet ännu inte hur årets utfall blir
kvalitetsmässigt. Generellt ser vi också att även om skördeutfallet i Sverige kan vara ok eller
tom bra så bidrar en ökad export till höjda priser även inom landet.

Kalldryck
Även priserna på kalldryck väntas stiga, huvudsakligen till följd av de senaste löneökningarna
men också pga ökade spannmålspriser och distrbutionskostnader. De svenska bryggerierna,
Som redan höjt priserna under hösten har signalerat om ytterligare höjningar under våren med i storleksordningen mellan 5-10%

Engångsmaterial
Som en följd av ökade råvarupriser, såväl papper som plast, så har prishöjningar aviserats av en rad produkter

Sammantaget kommer vi alltså att få räkna med ytterligare ökade priser inom de flesta
Varugrupper under det kommande året. Detta trots de kraftiga ökningar som genomfördes under
2007.

*klippt från en ledande restaurangkedjas infoblad
« Senast ändrad: 06 feb-08 kl 18:21 av Moumolia »

Eulalia

• Gäst
SV: Prishöjningar livsmedel
« Svar #1 skrivet: 06 feb-08 kl 20:32 »
Varför minskar mjölkproduktionen i Sverige och Europa??
Citera
Med tanke på den underliggande kostnadsutvecklingen för mjölkbönderna ....
förklarar knappast nånting..

Jag såg just igår på ICA Bregott 29 spänn!  :o :o :o
kostade 21 spänn för bara ett halvår, har jag för mig..

Blir hårda tider för de som inte har egna djur o råvaror..

« Senast ändrad: 06 feb-08 kl 20:35 av Eulalia »

Byracka

• -
« Svar #2 skrivet: 06 feb-08 kl 20:36 »

Jag såg just igår på ICA Bregott 29 spänn!  :o :o :o
kostade 21 spänn för bara ett halvår, har jag för mig..

Blir hårda tider för de som inte har egna djur o råvaror..

Majo är lätt och billigt att göra.

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 feb-08 kl 20:43 »
Majo är lätt och billigt att göra.

ja, men vem ska äta det sen??
gott ibland men inte på vardagsmackorna! hellre då homous eller avocadoröra..
fast avocado har också blivit sjukt dyrt!

Byracka

• -
« Svar #4 skrivet: 06 feb-08 kl 20:54 »
Och varför skulle man inte ha det på mackorna istället för smör?
majo har många fördelar framför smör.
På vintern är smöret stenhårt och fastnar uppe i gommen när man äter sina lunchmackor i skogen.
På sommaren smälter smöret på mackorna och förvandlar dom till oljeindrönkta svampar.
Inget av detta händer med majo.

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 feb-08 kl 20:55 »
jovisst kan man ha majonäs på mackan...det är helt o hållet en smaksak!  :)
men jag får ont i levern om jag äter mycket majonäs..och kolesterolen!  :o

Byracka

• -
« Svar #6 skrivet: 06 feb-08 kl 21:04 »
Får du mer ont av majo än du får av samma mängd smör?

Och vad är det med kolesterolet?
I majo har man 4-5 äggulor till en liter olja, vilket inte är särskilt mycket.
 Men mer än 1.5 liter majo skall du nog inte äta per dag. ;)

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 feb-08 kl 21:14 »
nä förvisso så äter man kanske inte stora mängder, men det är nåt med just mayonäs..jag reagerar direkt.
Ägg för sig och olja för sig har jag inga större problem med.
Hursom föredrar jag hummus eller avocadoröra före smör, majonäs eller vilket fettpålägg som helst..

Men för att återgå till topic så har priserna på de flesta livsmedel (utom prefab) stigit..frågan är varför.
« Senast ändrad: 06 feb-08 kl 21:27 av Eulalia »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 feb-08 kl 21:41 »
När jag var barn åt vi knäckemacka med ketchup och majonnäs. Det låter skitäckligt, som filmjölk med salt sill ungefär, men vi gillade det.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 26 feb-08 kl 22:30 »
Prishöjningarna på maten noterar jag som helt överkomligt för mig, och säkert de flesta i detta land.
Oroande är däremot att dessa ökningar är globala, och de som har inkomster på 10 till 15 kr om dagen i andra länder nog får gå hungrigare än tidigare, eller ta ett barn ur skolan för att sätta det i arbete..
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

teufel

« Svar #10 skrivet: 29 feb-08 kl 15:35 »
Kanske inte nån överraskning för de flesta här, men intressant ändå, om att leva snålt men ändå näringsrikt:

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article1948582.ab

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #11 skrivet: 01 mar-08 kl 11:14 »
Jag har väldigt koll på priserna i varje butik och köper bara det som är billigast på varje ställe. Men flera gånger per år har affären oftast smyghöjt vissa av varorna.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser