Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Kindahöns  (läst 20872 gånger)

Lotta_och_Micke

• Skolan Forsaström
Om Kindahöns
« skrivet: 21 jul-06 kl 22:44 »
Här är våra Kindahöns, underbart trevliga, lugna och vackra!
Tuppen är snäll, han vaktar sina hönor och kycklingar men är lugn mot våra barn och hunden.
Hönsen har hunden som vakt mot rovfåglar och säkert andra rovdjur då de går lösa i trädgården, vilket de gör nästan jämt.
Tycker Kindahönsen har bra storlek och utseendmässigt varierar de mycket i färg ochfjäderlag(Ulliga,släta), vanlig kam och rosenkam.
De är mycket duktiga ruvare och mödrar.
Kan verkligen rekommendera Kindahönsen!

Dolvis

• Östergötland
SV: Om Kindahöns
« Svar #1 skrivet: 08 okt-06 kl 10:34 »
Hej!

Vi har kinda höns, dom har extrem ruvinstinkt, De värper bara under ca 3 v, sen börjar de ruva. Vi har hönor som brukar lägga sig fem gåner på en säsong, även om de fått fram kycklingar första gången. Vi har aldrig varit med om att någon av våra kindahönor slutat ruva av sig själv. Vi har försökt alla sätt att få dem att sluta, men bara ett hjälper. Som flera här i tråden sagt, fungerar det att sätta dem i en egen bur utan rede några dagar. Vi har en speciell bur vi gjort med nätbotten som vi ställer ut på morgonen och in på kvällen. Där får de vara i 2 dagar med gott om ljus på sig, sällskap av de andra hönsen som går runt buren och pickar, uppvaktning av tuppen (som oftast inte sett dem på ett tag)och extra proteinrik mat, som stimulerar värpningen.

För de flesta räcker det med två dagar för att de ska komma till sans igen, ibland har det krävts tre dagar.

IsaIrina

• Ljungdalsgården
« Svar #2 skrivet: 06 feb-08 kl 16:12 »
Hej!

Kul att du funderar på Kindahöns. Jag är själv genbank till dessa och bor i Östergötland.

Lite kort info:

Vikt: Höna - 1,5 - 2,0 kg
Tupp - 2,0 - 2,5 kg

Färgen är ofta svart eller viltfärgad. Benbefjädring,hasvinge och roskam är vanlig, ullig fjäderdräkt förekommer liksom en femte tå.

Äggen är benvita - beiga och väger ca 50g.

Ruvlusten är mycket hög. 50-60% av hönorna lägger sig.

En trevlig ras om man vill kunna naturruva sina kycklingar.

Vill du veta mera och ha kontakt med ansvarig här i Östergötland finns all info på :

www.kackel.se

Kontaktperson för Östergötland och Kindahöns är Bengt:

bengt@kackel.se

Lycka till!

Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Teofil

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 feb-08 kl 16:44 »
Är  det Kinda hönsen som är så ruvbenägna?
Hörde av någon att de inte fick några ägg över till hushållet.
Spännande ras eftersom den inte är så vanlig.

IsaIrina

• Ljungdalsgården
« Svar #4 skrivet: 06 feb-08 kl 23:05 »
Mycket ruvbenägna...men det avtar med åldern som tur är...jag plockar bort mina hönor och låter dom "kallna"...det blir alltid ägg över till hushållet...men inte om dom får bestämma.
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 07 feb-08 kl 01:09 »
Hej. Har flyttat ut på landet och vill skaffa höns. <eftersom det är i kinda är jag nyfiken på kinda höns!  Skulle önska info och om det finns några som har kycklingar, där vi bor finns det en ladugård med avdelning för höns. jag behöver bara göra en "utegård".  vad ska jag tänka på mm..

Kul att du kikar på kindahöns , på min hemsida har jag en del info om mina, som tyvärr blev rävmat i våras.

www.freewebs.com/solhemsgard

/Anna, uppvuxen i Rimforsa
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 07 feb-08 kl 15:48 »
Hej
Jag har 2 Kindahöns i mitt "gäng".De är födda förra våren och jag har en som ruvar nu.Hon var så envis,jag plockade äggen men hon bara skulle ruva :)
Så hon vann tillslut och nu får vi se på Söndag om hon lyckats ;D
Den ena jag har är helsvart m tofsar på benen och den anndra är ullig, svartgrå.
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 25 mar-08 kl 16:42 »
Hej! Tycker det är kul med detta nya intresse! Bor i kinda och är nog det självklara valet KINDAHÖNS!!Det är visst en "lugn ras och ruvningsvilliga" och man kan visst ha flera tuppar i flocken!!! Har nu gått med i Svenska lanthönsklubben. Håller på att fixa hönshus+gård.....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #8 skrivet: 26 mar-08 kl 19:57 »
stinastina

välkommen till lanthönsklubben och bevarande arbetet av kinda höns om du väljer dom... du behövs...  själv har jag hedemoror på genbank...

lev väl
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Krågedal

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 23 maj-08 kl 08:12 »
Hejsan alla! har nu skaffat Kinda med genbank och ska föra det vidare....Skulle vilja lägga in bild på de men jag vet ej hur man gör??? Jag har en svart höna som nog börjar ruva snart...en grå som jag kallar för Silvia, en grann tupp, en ullig tupp  två kycklingar en gul/grå och en svart och har lånat deras mamma, till de är mer själv ständiga! de är verkligen trevliga och numera sitter man i hönsgården än framför tvn! Var bor ni " andra" kindaägare? Själv så bor vi utanför Rimforsa mitt i kinda!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Hylletorp

• Närke
    • Hylletorp gård
« Svar #10 skrivet: 04 jun-09 kl 16:20 »
Funderar och funderar vilken lanthönsras jag ska välja.
Nu har jag fått ögonen på Kindahönan och undrar om det finns några här på forumet som kan berätta lite om dom. Har läst det mesta på nätet om dom.

Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #11 skrivet: 05 jun-09 kl 07:13 »
Om ingen här på forumet vill berätta hur de upplever Kindahönsen så ring genbanksansvarige för rasen vet ja.
Han heter Bengt Gustavsson tel 0492-910 65.
Då kan du på en gång få kontaktuppgifter till uppfödare också och info om hur det funkar om du ska vara med i genbanken och bevara rasen.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 08 jun-09 kl 00:32 »
Jag har Kindahöns. Jag köpte 12 ägg av Bengt och dottern la dem i kläckningsmaskin på skolan. Det blev 11 kycklingar!!  Tyvärr var det en som dog efter några dagar men de övriga har klarat sig och är nu 2 månader gamla.
De är jättefina i färgerna. Vit/grå, svart/vit, guldbrun/vit och några svarta. De två helsvarta är mycket mindre än de andra så man tror nästan inte det är samma ras.  Se bild.

Nej, det där tror jag inte är renrasiga kindahöns! Skicka bilden till Bengt Gustafson och hör med honom om det verkligen kan vara riktigt. 
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 09 jun-09 kl 17:52 »
Hejjahejja!! Hoppas ni får köpa gården så ni kan skaffa "Era " Kinda. Var bor ni /kommer ni att bo? Själv så bor vi i Kinda! Du /ni som är intresserade av Kinda får gärna höra av er till mig! :-[ Skulle vara så kul att lära känna fler!!!??? Nu ska jag gå ut till mina och se vad de styr med :-[

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 11 dec-09 kl 09:47 »
Min en hönskollega tog hem Kindahöns.
Vi kände inte ens till rasen då.
Detta var ett antal år sen.
Trevlig ras men som skrevs tidigare ,
de var sura hela tiden hon fick knappt några ägg.
Vill man ha naturruvade kycklingar så är de toppen som äggkläckare.
Hedemorahöns

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 15 jan-10 kl 18:45 »
Hurdana är kinda-höns, är de sociala?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 15 jan-10 kl 19:58 »
Hurdana är kinda-höns, är de sociala?
Jag har ju inte nåt att jämföra med, men inte vet jag om jag skulle kalla mina Kinda för sociala?? Dom är trevliga och jag upplever dom som rätt lugna. Dom kommer gärna fram och kollar om jag har nåt gott men att bli burna tycker dom inte är speciellt kul.
Sen tror jag att ju mer man håller på med dom och vänjer dom vid att man finns i deras närhet desto lättare är det att hantera dom.

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #17 skrivet: 17 sep-10 kl 00:36 »
May i år köpte jag kindahönor och fick båda en ullig tupp och ullig hönor, jag har fått två grupper kycklingar och fem av elva kycklingar har varit ullig vilket är inte så roligt, det betyder man kan inte behålla alla man vill, jag tror grejen är om man har för många ullig individer förendra man rasen.
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #18 skrivet: 20 feb-11 kl 17:10 »
Man hör inte så mycket om Kindahöns så jag börja en tråd om de. Ni andra som äger kinda höns får gärna kommer med kommentar, tips, råd, bilder eller vad ni vill bidrag med  ;D
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 23 feb-11 kl 10:52 »
Jadå, jag älskar mina höns!!
Dom är lugna och trevliga inte ett dugg flaxiga och ganska lagom sociala. Sen är det ju individer så endel är mer på än andra. Några av fjolårskycklingarna är alltid först fram för att kolla om jag inte har nåt gott.
Dom som ruvade fram kullar i fjol var duktiga mödrar tyckte jag. (Och när ungarna var ett par tre dar slutade till och med den mest ilskna hönan Klara att bita mig ;D ;D ;D )

Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 2 användare
ärt, HongMoorin

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser