Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  CCN  (läst 1783 gånger)

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
CCN
« skrivet: 05 feb-08 kl 18:13 »
Vad är detta för sjukdom? Söker här i forumet och får inga träffar. Getpolio? B-vitaminbrist?
Någon som vet?

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
SV: CCN
« Svar #1 skrivet: 05 feb-08 kl 20:55 »
Har lite dålig koll på vad ccn är...... men jag brukar gå in och läsa lite på en dansk hemsida.
www.dvaerggeden.dk, klicka på pleje og sydommer, gå ner till maedi och klicka på link 1,2 och 3.
den sidan tycker jag e bra. där står lite om en annan sjukdom som kallas cae.  Hoppas det löser sej och att du får reda på nått matnyttigt. Har mist min getbock idag. förstår din oro.
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Bergsblomman

• Värmland
    • Hästarna i Berg
« Svar #2 skrivet: 05 feb-08 kl 22:45 »
Tack för länktips! Läste din tråd om din lille bock. Usch vad sorgligt att han inte klarade sig! :'( Man tycker ju så mycket om dem, de små liven.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 05 feb-08 kl 23:58 »
CCN är akut B 12 vitamin brist...
får eller andra idisslare rokarut för de ibland...

de får kramper lägger ofta huvudet på ryggen o faller ikull ligger o krampar med huvudet mot ryggen.. kallas även för stjärn kikare..
eller står o trycker huvudet mot en vägg..

de är tillfälligt blinda... detta syns på  puppillern som inte längre är våg rätt på fåret..
man måste ringa vetrinären direkt så att de kan få behandling med b vitaaminer ...

står om sjukdomen i tex fårboken eller i fårhälsovårds boken..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #4 skrivet: 06 feb-08 kl 09:52 »
så bra att veta..... frågan e bara .....kan denna åkomma förebyggas på något sätt?
Jag tänker mestpå om det beror på någon brist i "hage" ....i fodret eller marken ?
Jag lider så när något djur blir sjukt, så man skulle önska att dom kunde tala.....
fast å andra sidan , vilket liv det hade varit i stallet då ;D
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 07 feb-08 kl 17:33 »
De flesta B-vitaminkomplex tillverkas i våmmen men det kan uppstå brist på B1 (tiamin) och B12
(cyanocobalamin). Brist visar sig genom sämre aptit, muskelsvaghet och problem med nervsystemet.
Under vissa förhållanden kan sjukdomen CCN uppstå hos idisslare.
Tiamin bryts då ner i våmmen och symptomen kan vara blindhet, cirkulerande rörelser, trycka huvudet mot vägg/golv/kropp och muskeldarrningar.

B12 brist kan uppstå hos idisslare om djuret:
- lider brist på kobolt eftersom upptagningen av B12 då förhindras.
- för liten giva grovfoder.
- snabba foderbyten.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1713 gäster, 2 användare
ärt, Erik Forsman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser