Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Broderi  (läst 878 gånger)

Alva

• Gäst
Broderi
« skrivet: 03 feb-08 kl 22:20 »
Nu har jag tillbringat en lååång stund med att leta efter Marockanskt broderi. Bilder på det alltså.
Hittar ingenting !
 Någon som har någon bra idé på vad jag skall söka på ?
Behöver lite inspiration, NU. Kan gå bra med något annat också.
Vill ha något tätt och mustigt. Och grovt .
Mina Franska vitbroderidagar är förbi.
Lintråd tänkte jag.
Och kuddvar.

manna

• -
SV: Broderi
« Svar #1 skrivet: 04 feb-08 kl 06:52 »
Skånskt yllebroderi är tätt och mustigt och grovt. Kan vara det i alla fall. Om man vill. Lintråden kan säkert luras att vara en ylletråd.  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Alva

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 feb-08 kl 10:11 »
Jamen då skall jag kolla på det.
Fick en sådan där väska som var gjord av en bit av ett gammalt broderi, du vet sådana där som fanns på tex Indiska förr och som alla hippies hade en gång i tiden  :).  Den var alldeles för fin och sliten för att ha till väska så jag gjorde om den till ett kuddvar.
Färgerna är blekta men fortfarande mustiga och färgsättningen och mönstret är sådant att jag aldrig skulle kunna hitta på det själv. Rosa och brandgult tex. Men eftersom det är så blekt så faller det mig på läppen.
Lin måste det bli för jag ryser av att ta i ylle. Och i syntet. Fullständigt omöjligt att jobba med för mig  :P.
Tänkte att jag skulle rita av något mönster med kritor så att det blev lite obestämt och grovt och sedan fylla alla färgfält med stygn av olika slag.
Låter inte det som en kul idé ?

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 04 feb-08 kl 13:40 »
Det låter jättebra! Inspirationen kan komma varifrån som helst, allt man går igång över är finemang. Skånskt yllebroderi i lintråd kan vara precis en sådan höjdare som man lixom kanske inte riktigt tror att det är innan man har blivit överbevisad. Sätt igång! Heja!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser