Kan citera lite ur en hjärnforskningsbok jag läst för ett tag sen ang omega...ganska intressant:
"En av de viktigaste skilnader mellan människans kost idag och förr var balansen mellan omega3 och omega6. Den tidigare ransonen var lika mycket omega3 som 6.(upp till 6 ggr så mycket omega3 som 6) vilket gör att hjärnan fungerar smidigare. Idag förekommer omega 6fettsyror (som finns i veg.oljor,majsolja, margarin) 15-20 ggr så hög grad som omega3. Det gör cellerna sjuka, särkilt hjärncellerna, som helt lägger av eller dör om det finns för lite omega3 och för mcket omega6. Alltså det enda sättet är att äta mer fet fisk, särskilt fet lax, sardiner, makrill och sill och samtidigt minska intaget av omega6"
"de mesta omega6 kom i den ursprungliga födan från frukt, grönsaker, nötter och baljväxter. Idag stoppar vi huvudsakligen i oss omega6 via vegetabiliska oljor. Under de senaste 150 åren har intaget av mättat fett och och omega 6 skjutit i höjden medans konsumtionen av omega3 sjunkit till beklagliga nivåer. Hjärnan är det organ som drabbas hårdast av den här snedfördelningen, eftersom den till största del består av fett, fett som du ätit. Ett överflöd av dåligt fett och underskott av bra fett kan så småningom leda till funktionsproblm ocg död hos hjärncellerna, vilket kan ge upphov till att mentala funktioner försämras, främst hos unga ocg gamla personer"
puhh...drygt skriva ut en bok...
men det finns väldigt mycket ang omega i böcker om bevisad hjärnforknin...
kan tillägga att för mycket omega6 också är dåligt för hjärnan...
så en balans mellan dessa två är viktigt!
det är något som kom fram i resultat av en utbrytande hjärnforkning för ett antal år sen...och då blev det ett stort uppsving i att vi ska äta omega3...och sen blir det ju en stor affärskarusell i detta...många skor sig på tillskott.
men själklart är att visst e omega3 viktigt men att se till att man har rätt kombination är ännu viktigare. ska jag ta något tillskott så lär jag ju göra det rätt.