Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva får  (läst 3733 gånger)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Avliva får
« skrivet: 02 feb-08 kl 19:48 »
En fråga som jag funderat på - vilka alternativ finns när ett vuxet får behöver avlivas akut?

Jag har haft tur, på de tio år jag har haft fåren själv har jag inte behövt detta, utan klarat mig fint med att skicka med slaktbilen "i förebyggande syfte".

Jag har också haft en gammal hemmaslaktare i granngården som funnits som "backup", men han är tyvärr borta nu.

Så, hur gör ni?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Henning

SV: Avliva får
« Svar #1 skrivet: 02 feb-08 kl 20:01 »
Inte så många alternativ

Bedövas med bultpistol eller lämpligt kulvapen sedan skär man av halsartärerna.

Andra alternativet är veternär med avlivningsvätska intravenöst.

(sid 57 i "Starta med får)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 02 feb-08 kl 20:40 »
Om det är riktigt akut så finns det flera i närheten med vapen som hjälper till. De har alla djur själva. Det bor även en slaktare en bit in i skogen som nog kommer om man ber honom.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #3 skrivet: 02 feb-08 kl 23:43 »
Hur svårt är det att hantera en bultpistol, och att skära av halsartärerna på ett riktigt sätt - rent praktiskt? Man läser sig till, men vill ju gärna känna att man vet vad man gör när det väl måste ske.
......man har ju inte gärna ihjäl några för att öva.... :-\

Önskar att jag hade tagit tillfället att få lära mig ordentligt de gånger grannen slaktade hemma hos oss. Jag höll djuren, men tittade tyvärr inte så noga.

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #4 skrivet: 03 feb-08 kl 07:49 »
Be att få vara med och se på och hjälpa till nästa gång du hör om nån som ska slakta, eller fråga i förväg och be att dom ringer dej när det är dags. För mej hjälpte det enormt mycket för att jag skulle våga hålla i bultpistolen själv. Rent praktiskt är det inte så svårt och övning ger färdighet :P

Det känns tryggt att veta hur man gör om något akut skulle inträffa som gör att man måste avliva ett djur!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Henning

« Svar #5 skrivet: 03 feb-08 kl 09:23 »
Hur svårt är det att hantera en bultpistol, och att skära av halsartärerna på ett riktigt sätt - rent praktiskt? Man läser sig till, men vill ju gärna känna att man vet vad man gör när det väl måste ske.

Om du skaffar en bultpistol se till att bekanta dig med den först innan det blir skarpt läge. Ta en kålrot och träna på den. Hårdare material kan ge obehagliga rekyler. Se till att inte hålla ditt huvud för nära och helst inte i rekylriktingen. Håll ett stadigt tag om pistolen och tryck mot huvudet på fåret (eller kålroten) innan du fyrar av. Förvissa dig om att du är på rätt ställe. Skulle fåret rycka till eller du blir osäker om att ha skjutit rätt, ladda om och skjut en gång till. Även ett skott som inte träffar hjärnan leder oftast till medvetslöshet men den blir kortvarig. När fåret är ordentligt bedövat ska man ha en vass kniv (och då menar jag näst intill skalpellvass) med vass spets. Huden är seg och det går inte att karva med en normal kökskniv. För nybörjare rekommenderas att skära av hela halsen till halskotorna.
När man har blivit lite mer van gör man ett instick i halsen nedanför örat och skär av artärerna.

Det är ett stort känslomässigt motstånd för de flesta att göra det de första gångerna men man vänjer sig.

Två viktiga förutsättningar alltså innan man ger sig i kast med uppgiften.

-  Vara välbekant med hur bultpistolen fungerar
 -  Ha en vass kniv i beredskap

För avlivning i samband med hemslakt krävs det lite mera finesser men det får vi ta en annan gång.
« Senast ändrad: 03 feb-08 kl 11:37 av Henning »

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #6 skrivet: 03 feb-08 kl 11:11 »
Tusen tack igen, Henning!
Ska genast införskaffa bultpistol, kålrötter och vass kniv. Det känns skönt att ha en handlingsplan och veta att man kan göra det man måste. Kunskap ger mindre oro.

Likväl som att man har livmodersattrapper och kan öva fellägen, och visar klövar av olika kvalitét på fårhälsovårdens kurser, så kanske det vore en idé att ge fårägarna övning i att hantera bultpistol och placera den rätt?

Fåraherden

• -
« Svar #7 skrivet: 04 feb-08 kl 12:02 »
En annan fråga är var man gör av fåret man avlivat. Reglerna säger ju destruktion av godkänd destruerare. När jag ringde en sådan ville han inte ta sig an kvarlevorna av vår gamla bagge som blev sjuk.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Fritjoff

« Svar #8 skrivet: 04 feb-08 kl 22:21 »

Önskar att jag hade tagit tillfället att få lära mig ordentligt de gånger grannen slaktade hemma hos oss. Jag höll djuren, men tittade tyvärr inte så noga.

Tänkte bara dela med av min ringa erfarenhet. Jag var med om lamm slakten som tonåring, och "tog" ett par lamm då. Nu är jag över 30 och efter 12 år i storstad i USA, så kom jag tillbaks till fäderneslandet. I höstas var det lamm slakt, och jag hjälpte till igen.

Svårt är det kanske tekniskt inte, men det gäller att vara säker på handen och inte tveka när det väl gäller. Öva med bultpistolen - patronerna är billiga.

Var beredd i fall nåt går fel. Du är den enda som kan förkorta lidande som man själv förosakar. Jag ser till att alltid ha ett gäng patroner lätt tillgängligt (i en knäficka på ett par blåbyxor).

Efter bedövnings skottet så kan ryckningarna i djuret bli starka ibland, så det gäller att vara stadig på jorden när man sticker halsen.

Jag har märkt att om man är lugn, så är djuret lugn. Jag själv ser till att djuret får se lite grönt eller hö innan den får gå vidare, lite löjligt kanske men ritualer är bra ibland, det stillar sinnet.

hustran

« Svar #9 skrivet: 05 feb-08 kl 09:04 »
Att avliva ett får är inte så svårt, bara man som sagt håller sig lugn. Jag brukar vara snabb som en vessla och skära av strupe o ådror, vilket tyvärr resulterar i att vominnehåll droppar ur när man hänger upp det(luktar gräsligt) för att flå. Vi har god kontakt med en kille som är suverän slaktare. Han drar snabbt ut matstrupen och slår en knut på den för att förhindra eländet.Ett tips.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser