Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu ett dött lamm  (läst 2467 gånger)

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
Ännu ett dött lamm
« skrivet: 02 feb-08 kl 14:56 »
Nu är jag verkligen så "j...la" deppad. Av 6 lamm så har ett varit levande, och klarat sig. Fattar inte... jag kan bara inte tro att alla 3 tackor som fått dödfödda skulle bära på nåt virus.... dom kommer ju från olika håll. Tillgången till mat är fri... så va fasen är det då???? >:(  Blir ledsen och besviken på mig själv. Senast idag föddes ett dött lamm... den hade ingen päls... alltså hon kastade.
   Funderar på att lägga ner allt med får. Nåt verkar ju brista uppenbarligen hos oss... om jag bara visste VAD :'( :'(
   Dessutom så kom lammet fel väg och denna tacka var förstagångs föderska. De andra två är några år. SUCK!!!!
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Henning

SV: Ännu ett dött lamm
« Svar #1 skrivet: 02 feb-08 kl 15:49 »
Ge inte upp kära du. Det är nog inget fel på skötseln. En gissning att dina tackor har drabbats av toxoplasmos. En liten tröst just nu är att de blir immuna för framtiden. Det kan vara svårt att ställa diagnosen ibland. SVA kan fixa det om de får rätt material (och det får dom sällan) Man kan också kolla antikroppshalten hos tackorna och få ett hum om de har infekterats nyligen. Eller gör man som de flesta, tar motgången och gissar på toxoplasmos samt siktar mot nästa år.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 02 feb-08 kl 17:02 »
Fy vad trist moaoliver! Men, ge inte upp, bryt ihop och ta nya tag istället och lyssna på Henning.  Jag hade min första lamning (eller fårens då  ::)) och de två första lammen dog. Första lammet låg helt fel och hade huvudet slaget åt sidan bakåt. Det låg liksom dubbelvikt och jag orkade inte putta tillbaka det själv. Fick hjälp av kobonden i närheten och fick ut det. Sen när vi tog ut det andra så var det också dött.  :( Nästa lamning gick bättre men, hade några svaga lamm som tyvärr dog. Jag försökte göra enligt konstens alla regler och hade till och med veterinär ute. Inför årets lamning vet jag betydligt mer men, hade gärna sluppit att lära mig den hårda vägen.  :P
« Senast ändrad: 02 feb-08 kl 20:36 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #3 skrivet: 02 feb-08 kl 19:59 »
Jo det är nog så... man får lära sig den hårda vägen. Hon fick ett till, natuligtvis dött! Men i det skedet så var jag bara kall kändes det som. Tycker så vansinnigt synd om tackorna som sörjer och inte riktigt förstår... Men mamman mår dock bra. Har varit hos en granne som också har får... han däremot har varit med om ett enda missöde där två lammm dog.... och han har fått hur mkt lamm som hälst, hmm, man blev ju inte direkt tröstad av det :-\ men han pratade också om det som Henning var inne på... så jag får gå på den linjen. Vi har en tacka till som jag med säkerhet vet är betäckt och dräktig så jag hoppas allt går vägen med henne.  Och ni... ni ska bara veta hur mkt värda ni därute är, och tack för allt stöd!!!! :-*
Försöker ha tro... tro på livets alla goda sidor. Tar del av allt vad naturen har att ge oss. Självhushåll är vårt motto. Djuren, naturen och själen förenat i ett.
  Väver, spinner, syr, stickar och virkar.... växtfärgar och trollar med det vi har.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 03 feb-08 kl 19:45 »
Ger du fåren ensilage ?

Då kan detta också vara en möjlig orsak till att tackorna kastade.

Vid utfodring av ensilage finns risk att tackorna smittas av bakterien Listeria.
Listerios kan yttra sig som en hjärnhinneinflammation (djuren går icirklar, blir förlamade) eller att tackorna kastar.

Kastningarna uppträder sent i dräktigheten, 1-2veckor efter att tackorna har ätit smittat ensilage.
Oftast är då den aktuella balen förbrukad när det upptäcks, men övrigt ensilage bör kontrolleras.

Kassera balar med skador i plasten eller synligt mögel.
Mät pH - det bör vara under 4,5

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 03 feb-08 kl 20:41 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

moaoliver

• Norrbotten
    • vanacals
« Svar #5 skrivet: 03 feb-08 kl 20:35 »
Jo,jag blev tipsad av en kompis som har får som också pratade om Listeria. Ja, vi ger dom ömsom ensilage, ömsom hösilage. Beror på vem vi köper av. Har tre leverantörer. Upptäckte dock mögel längs under höet... kasserade det direkt. Fördelen här är ju att vi har det så pass kyligt så silaget sällan hinner bli dåligt. Men jag tror att vi har kommit fram till en möjlig lösning! Eftersom vi har hagen på baksidan av gården och typ 2 meter snö + ingen traktor, så har vi manuellt utfodrat höet. Vi har studerat djuren noga nu då dom fått utfodring och till min förvåning så visade det sig att fåren knappt får gå i närheten av höet för getterna. Vi har brukat fördela på tre olika ställen i tro om att getterna skulle hålla sig till en... men så var icke fallet. Dom delade sig och gick till varsin hög. Vi tog då in alla får och gick igenom varje... kände och knådade! Dom var inte direkt tunna, men heller inte välgödda. Jag skulle väl kunna tänka mig att dom helt enkelt fått i sig för lite foder.
Eftersom tackan med 1 lamm klarade sig fint, och de andra tackorna som kastat haft 2 lamm. Bara en gissning!!!!! Idags läget så har vi delat på getterna och fåren helt, så dom har varsinna hagar att gå i. Pluss att vi har kapat en nyköpt bal som vi lagt i en ställning med galler runt så nu ska fåren få äta till sig ordentligt med total fri tillgång till hö så får vi se om det kan vara orsaken. Har en finullstacka som jag med garanti vet är dräktig... hon ska ha nångång i slutet på feb-början på mars. Jag håller tummarna. Var förresten inne på coop och bad dom lägga undan några säckar med bröd tills i morgon, det skulle dom göra. Däremot så har jag en annan liten fundering.... Nu när tackorna lammar/lammat är det någon risk att låta baggen gå med dom, eller bör man separera?? Har hört så olika... vi har ju 12 tackor och en bagge, hur gör ni?

Fåraherden

• -
« Svar #6 skrivet: 04 feb-08 kl 11:50 »
Det här är ju verkligen skittråkigt, du har mitt fulla deltagande. Man råkar på sådant här ibland, det är lika trist varje gång. Det är nog som någon sa vettigt att kosta på sig en undersökning på SVA om vad det kan vara.
Själv har jag problem med att något lamm i alla trillingfödslar dör i år. Jag har en känsla av att det beror på baggen vi korsade in. Lammen är helt enkelt gigantiska. Det blir för trångt i livmodern på slutet och när alla ska ut. Något lamm har verkat konstigt redan från födseln, sedan dör det efter några timmar, känns ju sådär. :(
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 4 användare (1 dolda)
LimJans, simon.arvestrand, alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser