Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har fått påfåglar!  (läst 5213 gånger)

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
Jag har fått påfåglar!
« skrivet: 02 feb-08 kl 11:04 »
Igår var jag och hämtade hem fyra fullvuxna påfåglar! Två tuppar och två hönor. Vilka underbara djur!

Jag läser nu på allt vad jag kan, så ni som har tips om länkar får gärna lägga ut dem här!

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #1 skrivet: 02 feb-08 kl 11:15 »
Åhh dom är så fina påfåglar !Jag har funderat på det men än har jag inga .Har du dom för sej själv el. med andra fåglar/djur ?
Ska du låta dom gå fritt når dom boat in sej ?
Lycka till med dom  :) mvh Taggis
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #2 skrivet: 02 feb-08 kl 11:22 »
Först hade jag tänkt ha dem med hönsen, men blev avrådd av honom som haft dem innan, sa att de är inte så snälla mot höns, så gemensam bostad, där hönsen inte kan komma undan, är inte så bra. Så de bor nu i "gamla hönshuset", ca 5 kvm inne med en helnätad utegård på ca 5 kvm. Inte så stort, men de ska bo instängda i en månad, blev jag rekommenderad, annars smiter de bara.

Sen är tanken att de får bo som de behagar, sova i träden. Hoppas bara att hönorna väljer att lägga ägg nån stans inne i stallet, det verkar tryggare än ute i bokskogen här intill. Men det lär inte jag få bestämma, antar jag.

Sabelpoot

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
    • Sabelpoot.se
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #3 skrivet: 02 feb-08 kl 12:11 »
Hej,

Jag har haft påfåglar i mer än 15 år nu. Gå gärna in på min hemsida, där hittar du info om påfåglarna. Så småningom när tid finns kommer en stor uppdatering av hemsidan med ännu mer info.

http://www.sabelpoot.se

Vi har alltid haft våra påfåglar tillsammans med våra höns och det har aldrig varit några problem, de har då gått tillsammans både i hönsgård och fritt.  Dock är påfågeltupparna något mer lättretade under parningssäsongen (april-augusti) och kan då och då nypa till en hönshöna som kommer för nära.

Taggis

  • Inlägg: 990
  • vänner
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #4 skrivet: 02 feb-08 kl 12:16 »
Är det kanske lättare att ha höns & påfåglar ihop om påfåglarna är små/unga när man skaffar dom ?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #5 skrivet: 02 feb-08 kl 14:29 »
Hej,

Jag har haft påfåglar i mer än 15 år nu. Gå gärna in på min hemsida, där hittar du info om påfåglarna. Så småningom när tid finns kommer en stor uppdatering av hemsidan med ännu mer info.

http://www.sabelpoot.se



Ja, där har jag varit!
Lite info jag inte hittat än är hur gamla påfåglar kan bli, och vad de väger. Vet du det?

Vikten är väl inte så viktig, jag försökte bara gissa vem som är biffigast, Myskanksdraken eller påfågelstuppen.

Mina 4 är jag lite osäker på åldern på, den gamle tuppen ska vara 7-8 år, ungefär.
Kom på att jag inte frågat om de jag fått är inbördes släkt. Det är rätt viktigt, förstod jag på din sida.

Sabelpoot

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
    • Sabelpoot.se
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #6 skrivet: 02 feb-08 kl 15:15 »
Tuppen väger runt 4-6 kg och hönan 2,7-4 kg.

Vikt på äggen är runt 100 g.
 
Medellivslängden för vilda påfåglar är 20 år, i fångenskap kan de bli betydligt äldre, uppemåt 30 år.

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #7 skrivet: 05 feb-08 kl 10:37 »
Tack för svaren, Sabelpoot!

Nu har jag också kollat upp släktskapet mellan mina: Gamla hönan och tuppen är obesläktade, men de två yngre är deras barn.
Hur visar sig inavelsproblemen, för teoretiskt skulle vi kunna se dem redan i sommar? (Han jag fick dem av trodde iofs att det skulle dröja en generation till innan det blev problem.)

Jag har aldrig använt kläckare, mina höns o ankor sköter det där så bra själva, men om jag skulle prova, vad ska man skaffa för kläckare då? Jag såg på din hemsida att även om man kläcker under t.ex en myskanka (de är ruskigt duktiga mammor, tycker jag), skulle man ha dem i kläckare sista dagarna, varför det? Skulle inte en myskanka kunna vara surrogatmamma till påfåglar? Hellre än ingen mamma alls, menar jag?

Vet du var man skaffar ringar att individmärka dem med? Jag såg att en av dina påfågelstuppar hade ring på bilderna.

CatrinPlommon

  • Inlägg: 299
  • singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #8 skrivet: 05 feb-08 kl 11:03 »
en ankmamma vill få sina barn att bada, vilket inte är lyckat med höns eller påfåglar som inte kan simma... :'(
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Prosit

  • Inlägg: 1085
    • Södermanland
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #9 skrivet: 05 feb-08 kl 22:02 »
Hönskycklingarna vet att de inte ska följa sin mamma ner i vattnet. Mamman lär sig också att det inte är någon ide att försöka locka ner dem i vattnet utan inser att hennes speciella ungar inte gillar att bada. ;)

En hönsmamma lär sig också att hennes ankbäbisar gillar att simma och står och väntar medan de tar sig ett dopp!

Jag skulle dock hållan ankan med höns/påfågel kycklingar borta från vatten första veckan.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Sabelpoot

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
    • Sabelpoot.se
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #10 skrivet: 07 feb-08 kl 09:26 »
Taggis,
Om man tillsätter vuxna påfåglar till en redan existerande hönsflock och påfåglarna aldrig sett en höna kan de vara lite hårdhänta mot dem (om de kommer för nära) men det går för det mesta över när de har blivit hemmastadda. Att tillsätta unga djur går för det mesta mycket bra men som när det gäller alla djur så beror det på individerna. Hos oss har det alltid gått bra med att tillföra både vuxna och unga djur, både till varandra och till våra andra höns.

Tuve,
När ankor får ruva fram höns- och påfågelägg är man inte ute efter en mamma till dem utan man utnyttjar endast tillgången till naturlig ruvning. Att låta ankan ligga kvar på äggen i slutet är ingen bra idé, då de är kläckta vill hon ta med dem till vattnet och visa dem hur man badar, påfåglarna fattar inget och står vilsna kvar och tittar då de inte har betéendet att bada. Det är inte där problemet är utan problemet ligger i när ankan har badat och sen skall lägga sig på kycklingarna igen. De kommer då att bli blöta och nerkylda och ganska snabbt dö. Påfågelkycklingar är dessutom mycket mer känsliga än vanliga hönskycklingar.

Vi ringmärker våra påfåglar med SRF:s fasta fotringar. Dessa sätter man på medan djuren fortfarande är unga och växer. För att kunna göra detta måste du vara medlem i SRF. Ringarna kan beställas via deras hemsida. Info om ringbeställning hittar du här http://rasfjaderfaforbundet.se/cms/index.php?page=1586339862&f=2&i=1586339862

Du kan även köpa ringar som man kan sätta på vuxna djur på tex granngården eller någon annan butik som saluför hönstillbehör. Du kan även beställa dessa ringar från Högberga,
http://www.hogbergaab.se/

Vi har en hemmabyggd äggkläckningsmaskin men kommer framöver att investera in en ny J. HEMEL BRUTGERÄTE. Många i Europa som föder upp påfåglar använder sig av denna äggkläckare. Den skulle jag rekommendera, dock är de ganska stora så om man bara skall kläcka några ägg kanske det är för mycket pengar att lägga. Den minsta modellen är nog för 90 ägg ca. Sen ett tag tillbaka så saluför Högberga dessa till samma pris som ute i Europa.

Om du har ett obesläktat avelspar varför skulle det visa sig bli inavelsproblem till sommaren? Vad bygger den förra ägaren sina antaganden på? För att veta att det skulle dröja en generation till innan det blir "problem", det kräver en enorm kunskap om avelsarbete...

Mvh Linda 


Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #11 skrivet: 09 feb-08 kl 18:40 »
Om du har ett obesläktat avelspar varför skulle det visa sig bli inavelsproblem till sommaren? Vad bygger den förra ägaren sina antaganden på? För att veta att det skulle dröja en generation till innan det blir "problem", det kräver en enorm kunskap om avelsarbete...

Mvh Linda 



Jag tänkte på det yngre paret. Hönan där kan ju bara vara parad med brorsan eller farsan. Nej, jag menar mig inte veta. Undrade mest vilka typer av problem man ser först. Det enda jag vet om saken är vad jag läst på din hemsida, Sabelpoot!

Sabelpoot

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
    • Sabelpoot.se
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #12 skrivet: 09 feb-08 kl 20:15 »
Hej Tuve

Jag menade inte dig, jag var bara nyfiken på vad den förra ägaren menade med sitt svar till dig. Den hönan som du har som du skriver kan vara parad med brorsan eller farsan, är det kycklingar sparade efter dem eller tänker du mest på att alla kommer att gå tillsammans när de kommer att lägga ägg och få kycklingar?

Man kan para hönan med dem båda men syskonavel är inte att rekommendera. Istället använder man sig av mor och son eller far och dotter om man vill linjeavla, då förstärker man både de positiva och de ev negativa egenskaperna som finns. Här är en länk där det diskuteras,
http://www.poultryconnection.com/phpBB2/viewtopic.php?t=29914

Läs mer här också om genetik,
http://www.poultryconnection.com/phpBB2/viewtopic.php?t=29993
Du kan även maila mig då det kan bli ganska mycket skrivet här annars.

Gris-Eva

  • Inlägg: 1273
  • ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #13 skrivet: 09 feb-08 kl 21:37 »
Du kan även maila mig då det kan bli ganska mycket skrivet här annars.

Ni får gärna fortsätta att skriva här. :-[
Så vi andra också lär oss något ;).
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Sabelpoot

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
    • Sabelpoot.se
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #14 skrivet: 10 feb-08 kl 08:03 »
Hej,

Vad bra!
Då gör det inget att vi tar upp en massa plats då och skriver rad efter rad   :-[
//Linda

Gris-Eva

  • Inlägg: 1273
  • ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #15 skrivet: 10 feb-08 kl 10:48 »
Hej,

Vad bra!
Då gör det inget att vi tar upp en massa plats då och skriver rad efter rad   :-[
//Linda

Låt det smattra om tangentbordet ..... ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #16 skrivet: 10 feb-08 kl 18:57 »

Tack för att du tar dig tid, Sabelpoot!Jag är inte ute efter nån särskild linjeavel eller nånting med mina fåglar, bara friska kycklingar, och att om jag får några jag säljer vidare, så vill jag kunna redogöra för om de är olämpliga att ha som par, och inte bör säljas tillsammans.
Jag kommer att ha mina påfåglar strövande fritt. Mamman kommer kanske att föredra den äldre tuppen att para sig med, så hennes kycklingar kommer ju att vara ok, troligen. Men den unga hönans blir ju inavlade hur hon än gör. Fast jag är osäker på om jag kan se skillnad på gamla och unga hönan, så det kan bli fel i alla fall.

Men vissa djurslag verkar vara mindre känsliga för inavel än andra. Far-dotter-parning hör ju till standard bland många djurarter i naturen, faktiskt!
Men där är en sak jag sett skrivas i avelssammanhang, och också i länken Sabelpoot la in tidigare - att det skulle vara sämre med syskonparning än mellan barn-förälder. Jag har läst tillräckligt med genetik för att veta att jag har 50% av mina gener gemensamma med min far, och 50% gemensamma med min helbror. Precis som en i länkens diskussion också konstaterar.
Citera
The inbreeding coefficient for breeding a brother to a sister, a father to a daughter or a mother to a son are all the same. Inbreeding concentrates both good and bad genes
I teorin skulle det alltså inte vara någon skillnad. Däremot, om lång avelserfarenhet säger att det trots allt är skillnad, så tror jag på det, för teorierna är i regel lite mer förenklade än verkligheten. Men det skulle vara kul om någon kunde förklara hur det förhåller sig, och hur det passar ihop med teorin.

Men det är bara min nyfikenhet - i det praktiska livet med mina påfåglar vill jag bara veta vad jag ska hålla utkik efter för problem (dålig fertilitet, svårkläckta kycklingar - nåt mer?), och om jag gör dumt i att behålla syskonen, eller bör byta dem. Eller bara bör se till att nästa generation inte kommer att gå tillsammans.

imze

  • Inlägg: 118
    • Brors
SV: Jag har fått påfåglar!
« Svar #17 skrivet: 11 feb-08 kl 22:16 »
Hur mycket kostar en påfågel? *fick ett plötsligt habegär* ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 1 användare
tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser