Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maraner med mörkbruna ägg?  (läst 7450 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Maraner med mörkbruna ägg?
« skrivet: 28 jan-08 kl 20:34 »
Nu har jag haft mina höns i snart ett år och har lite funderingar om äggen.

1. Mina Aracuanor och isbar lägger nästan exakt samma ägg. det är mycket svårt att skilja dem åt. Isbarns har kanske en aningare mattare och ojämnare skal medan Aracuanans är helt jämna och blankare. Man kan ana en ytterst liten skillnad i färgen speciellt om de läggs i vatten. Isbarns har dessutom vita prickar. De går i ljust olivgröna hållet. Borde det inte vara större skillnad. Aracuanorna skulle ju lägga turkos ägg eller är mina "dåliga" exemplar?

2. Mina maraner lägger väldigt olika ägg. En av hönorna lägger t.o.m helt ljusbruna. Gör era det också?  Ska de inte lägga ännu mörkare ägg? Eller är dessa också dåliga ex?

Tyvärr gör inte bilden riktigt rätt för sig. Jag kunde inte lägga in en bra bild utan var tvungen att minska ner och göra bildkvaliten sämre. De är inte så blå i verkligheten utan mintgröna är nog det närmsta jag kan säga.Jag tänkte bara ta de mörkaste Maranäggen till kläckning

Mvh Anette
« Senast ändrad: 28 nov-12 kl 14:19 av Sirpa »
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

orloff

• Gäst
SV: Maraner med mörkbruna ägg?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-08 kl 20:43 »
Problemet med Maraner är att folk kläcker alla ägg de värper. När det gäller en sådan ras med MÖRKT bruna ägg ska man bara kläcka de mörkaste så bevarar man den mörka färgen. Kläcker man de ljusa så kommer den hönan att värpa ljusa ägg o.s.v.   Då är snart tjusningen med MÖRKA ägg borta.
En äkta Araucana värper ljust turkosa ägg. Nog ska en Isbar har mer grönt i sina eller? har ingen erfarenhet av dem.  Du har nog fått en blandad grupp men nu när du själv ska gå vidare så kläck bara de MÖRKASTE äggen.  ;)  Vet att de gökfärgade Maranerna nu för tiden lägger väldigt ljusa ägg mot vad de borde och det beror på vad jag skrivit ovan.  

Torry

« Svar #2 skrivet: 04 apr-08 kl 20:41 »
Jag är lite nyfiken på vilken färg enl skalan som era maraner värper . Är det många som har extremt mörkvärpande eller ligger det lite mittimellan, har en  gökfärgad gammal madam som lägger ägg som är knappt värda att kallas maranägg och en helsvart som lägger ägg som jag bedömer håller minst färg  8 enl skalan. Skulle vara kul att höra vad era olika hönsfärger har för färg på sina ägg.
http://marans-club.club.fr/echllang.htm#echelle
//Torry

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #3 skrivet: 04 apr-08 kl 20:55 »
Tja,... det er jo ikke så lett å bedømme etter et fargekart på datan pga. fargene vi har på våre skjermer er så ulike og ulike innstillinger....  :P
Man basert på det jeg ser nå, vil jeg si 7-8 kanskje....  ::)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

orloff

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 apr-08 kl 22:36 »
Mina Maraner som 7 på skalan ungefär. Tyvärr är de gökfärgade Maranerna "sönderavlade" numera. Hade folk bara kläckt av de mörkt bruna äggen hade detta inte hänt.  Jag hoppas av hela mitt hjärta att folk ta detta på allvar med att bara kläcka av de mörka äggen så det inte händer samma sak nu med t.ex. de kopparfärgade.  :-X

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #5 skrivet: 05 apr-08 kl 23:56 »
Jag kan säga att jag är mycket besviken på mina. De ligger nog på skala 4-5, en lägger t.o.m som nr.2 >:(. Då har jag ändå kopparfärgade som borde lägga mörkare. Jag har bara fem hönor och en tupp så något avelsurval har jag inte heller. Får jag tag i bättre djur kommer jag att byta ut dem. Jag hade genast köpt ägg av er som har så fina ägg, men tyvärr har jag ingen kläckare så jag får hålla tillgodo med mina ruvhönor när de nu behagar lägga sig.

Jag håller helt med om att bara avla på de mörkaste äggen annars blir fler lika besvikna som mig.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Melica

« Svar #6 skrivet: 07 apr-08 kl 00:31 »
Kul att höra att det finns maraner med riktigt mörka ägg! De enda maranhönor som jag träffat har varit gökfärgade och lagt ägg som nr 2, en lägger tom ändå ljusare ägg. Jag blir väldigt sugen på att skaffa maraner, äggen är verkligen läckra! Men nu har jag ju bestämt mig för att bara ha dvärghöns. (Ingen som har dvärgmaraner?)
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

SvenneJohan

• -
« Svar #7 skrivet: 16 apr-08 kl 20:47 »
Var hittar ni skalan som ni jämför färgen med?

orloff

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 apr-08 kl 21:12 »
« Senast ändrad: 07 maj-08 kl 22:39 av Sirpa »

Thii

• Närke
« Svar #9 skrivet: 15 maj-08 kl 18:13 »
Jag har också en gökfärgad Maran men jag tycker inte äggen är så bruna som på bilden är det olika?  ???  Finns det någon som har bilder på hur de andra ser ut. Vill gärna köpa ägg så mörkt bruna som möjligt. Är det någon som har några till salu???
Jag bor i litet torp mitt i skogen har höns, katter och hundar. Odlar efter bästa förmåga ekologiskt.

orloff

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 maj-08 kl 21:46 »
Ja, tyvärr är de gökfärgade Maranäggen bortavlade med sin mörka skalfärg på grund av att folk kläckt alla ägg och inte bara de mörkaste.  :'(

BK

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 23 mar-09 kl 18:10 »
Det verkar vara svårt att hitta görkfärgade Maraner som värper riktigt mörkbruna ägg här i Sverige.
Är det ngn som har koll på hur det är i våra grannländer?

hönsgalen

« Svar #12 skrivet: 25 mar-09 kl 00:35 »
tycker dom gökfärgade ser ut att ha dålig äggfärg
överallt (vad jag sett iallafall)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #13 skrivet: 25 mar-09 kl 07:15 »
tycker dom gökfärgade ser ut att ha dålig äggfärg
överallt (vad jag sett iallafall)

Håller med.....om alla bara kläckte av riktigt mörka ägg hade det inte blivit så.
Har av de kopparfärgade i kläckarn just nu. Har aldrig sett så mörka ägg  :D   En fröjdd för ögat. Hoppas nu att de som har de mörka äggen av Maraner tänker på att bevara denna härliga skalfärg och bara kläcka MÖRKA ägg.  ;)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 26 mar-09 kl 14:17 »
Tycker det är svårt att hitta riktigt mörka ägg även hos de kopparfärgade. ´
Nu sist jag sålde avelsägg så tyckte köparen att åhhh så mörka ägg men själv tycker jag att de kunde varit mörkare.
Sen är det ju olika i olika perioder. Hönorna som jag har kan lägga riktigt mörka ägg. som det inte syns när man skriver datum med blyerts på, vissa dagar sen andra dagar är de för ljusa för att vara Maranägg tycker jag.
Borde väl ge samma resultat på äggfärgen för kycklingarna oavsett om man kläcker de ljusa eller de mörka när man vet att hönan lägger riktigt mörka ibland?
Kläcker själv inte de ljusa äggen men egentligen borde det väl gå?
Ingen som har foto på sina ägg, det som är mörkt för en person kan ju vara ljust för en annan.
Kan ju alltid kolla skalan på äggfärgen men ändå. Bilder?!
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

hönsgalen

« Svar #15 skrivet: 26 mar-09 kl 18:25 »
såna här fick jag hem igår
det är svart koppar och jag är nöjd med färgen

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #16 skrivet: 26 mar-09 kl 18:28 »
jättefin färg.
Vet du om personom vill sälja fler? Är ute efter nytt blod.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #17 skrivet: 26 mar-09 kl 18:32 »
såna här fick jag hem igår
det är svart koppar och jag är nöjd med färgen

Precis lika fina som mina     ;D   Vet att det är god befruktning på mina också   ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 26 mar-09 kl 19:04 »
Ååååh, så rödbruna och fina! *en som är ute efter ägg lite senare in på våren*

Linslus, om dina ägg är sådär fina så vill jag gärna köpa några stycken av dig sen och ytterligare några utav en annan som har maraner som lägger riktigt mörka ägg så jag får in lite annat blod också.  :D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 27 mar-09 kl 08:26 »
Ohhh
Vilken härlig färg.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser