Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns som verkar hosta??!  (läst 11837 gånger)

Nypålandet

SV: Höns som verkar hosta??!
« Svar #20 skrivet: 04 mar-08 kl 14:32 »
En av mina tuppar hostade, slemmade & hade sig i nästan 2 månader (fast han var oförskämt pigg iaf). Gick över av sig själv.
Min andra tupp höll på i 6v, gick också över.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 11 mar-08 kl 17:51 »
Ringde svab och pratade. utifrån mina uppgifter så sa han att det troligen var bronkit. Tyvärr så har mina tre äldsta höns, Agda,Ada och Gullan inte klarat av det utan alla tre vandrade vidare :(.

De andra mår i dag bra! Vi har varit ytterst noga med att städa med två-tre veckors mellanrum samt sett till att luftfuktigheten är ok.  Idag är alla ute i det vackra soliga vädret och sprätter som aldrig förr!
Vi behövde inte pencillin eller annan medicin.
Ha det gott alla//Ankmor

Men.. Bronkit är ju IB  :o Infektiös Bronkit.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ankmor

• Tofslan med fem kycklingar, födda 10 maj 2011
    • Dalarna
« Svar #22 skrivet: 30 apr-08 kl 13:57 »
*IB*; Ja, det tror jag oxå att det betyder men jag tror att de "bara" är/har varit förkylda.

Men idag är de rätt okey hela bunten! Det som är vårt nästa hälsoproblem är kalkben! Är det nån som vet nåt bra tips hur man ska göra? Vi tvättar med såpa och vaselininsmörjning. Andra beprövade tips emottages tacksamt!

Sedan verkar det vara nåt problem med kammarna på en del av dem, ser ut som svarta prickar/fläckar, nån som vet vad det är samt hur får man bukt med det??

Mvh Ankmor
...Har en underbar sambo, sex barn, tre barnbarn, en hund, tre katter, Ozzy, Bozze och Cattiz! Våra älskade hönor; Tofslan,Vislan, Lill-Berta, Lill-Fisen, Lilla My, Snorkfröken, Britta, Anna, Lisa, Kerstin, Madicken. =)
Tupparna Gustav och Lill-Svenne.

Tindranu

• Småland
« Svar #23 skrivet: 30 apr-08 kl 22:16 »
Mina tuppar har ibland svarta prickar på kammen men det är blod ifrån de små trevliga (not!) tjuvnyp som de ger varann...
 >:(
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Ankmor

• Tofslan med fem kycklingar, födda 10 maj 2011
    • Dalarna
« Svar #24 skrivet: 30 apr-08 kl 23:56 »
Oki....låter ju väldigt logiskt att de ger varandra tjuvnyp! Fast iofs så är det inte bara Måns som har det, en del av hönorna har det oxå!

Hittade här på forumet en ypperlig tråd om kalkben så här ska smörjas och borstas hönsben för glatta livet!!
Trevlig Valborg på er alla!//ankmor
...Har en underbar sambo, sex barn, tre barnbarn, en hund, tre katter, Ozzy, Bozze och Cattiz! Våra älskade hönor; Tofslan,Vislan, Lill-Berta, Lill-Fisen, Lilla My, Snorkfröken, Britta, Anna, Lisa, Kerstin, Madicken. =)
Tupparna Gustav och Lill-Svenne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser