Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns som verkar hosta??!  (läst 11839 gånger)

Ankmor

• Tofslan med fem kycklingar, födda 10 maj 2011
    • Dalarna
Höns som verkar hosta??!
« skrivet: 27 jan-08 kl 08:38 »
 ??? Mina höns verkar ha hosta eller om de nyser?
Vad kan det vara? Låter som om de är väldigt slemmiga oxå när de hostar/nyser!
Farligt??
Nån som vet?
...Har en underbar sambo, sex barn, tre barnbarn, en hund, tre katter, Ozzy, Bozze och Cattiz! Våra älskade hönor; Tofslan,Vislan, Lill-Berta, Lill-Fisen, Lilla My, Snorkfröken, Britta, Anna, Lisa, Kerstin, Madicken. =)
Tupparna Gustav och Lill-Svenne.

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
Re:Höns som verkar hosta??!
« Svar #1 skrivet: 27 jan-08 kl 13:15 »
Om dem hostar och dessutom låter slemmigt, så kan det vara ILT. Vill inte skrämma upp dig men du bör ha koll. Har du tagit in några nya djur i din besättning? Inkubationstiden för ILT är 4-12 dagar. Det finns mycket annat som höns kan drabbas av via luftvägarna, men ILT är riktigt tragiskt och de dör oftast kvävningsdöden. Gå in på www.sva.se och läs om ILT, under virussjukdomar hos fjäderfä.
Det går inte att bota men man kan vaccinera.
Om du har någon som dör så bör du skicka den för obduktion för att få veta säkert. Innan det ens har hänt, kan det vara bra att ringa SVA och begära en kartong för att skicka höns i. Den måste du ha i så fall och det ska ju vara så färskt som möjligt.
Hoppas det bara är förkylning! Lycka till, Anna-Karin
Den som har en lever får se

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 jan-08 kl 13:21 »
Tror inte du behöver vara orolig. Fukten som blir av allt regnande får nysningar av, de är väldigt känsliga mot fukt. Är de pigga och alerta så:

I första hand ändra miljön drastiskt. Köp stalosan och strö ut. Det tar bort bakterier och fukt. Sätt gärna in en luftavfuktare samt kontrollera så att du inte har drag.

Höj inte tempraturen drastiskt, då kan det förvärras. Ring till distriktsvetrinär och få utskrivet Tylan vet oralt pulver att blanda i vattnet, ges i 3-5 dagar.

Naturligtvis kan det vara ILT, är de hängiga och ser sjuka ut kan det mycket väl vara det. Men jag har flera vänner som haft problem med hönsen och nysningar och Tylan vet har hjälpt samt att minska luftfuktigheten.
« Senast ändrad: 27 jan-08 kl 13:23 av sallyomolly »

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #3 skrivet: 27 jan-08 kl 17:51 »
"Tylan vet oralt pulver" vad används det mot :-\
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Ankmor

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 28 jan-08 kl 08:22 »
Ja, nåt är det som de dör av för nu har kära Agda dött!  :'(

Hon stod liksom bara och kippade efter andan...
Gullan är ruskigt blek och håller sig i "sitt" hörn.
Ska ringa SVA och höra efter nån kartong.

Absolut inga nya höns i min besättning sedan augusti -07.

Vi har gjort en grym storstädning och kollat om det är dragit men inte funnit nåt spec. Vi ska oxå sätta in en luftavfuktare.

Vi har ju haft höns 3½ år och det har inte varit några problem i hönshuset tidigare så orsaken måste vara nåt annat.

Ska kolla med vet oxå försäkerhetsskull.

Tack för alla svar och tips och länkar så länge.

Hoppas att ingen mer dör nu innan jag hinner göra nåt... :o

Ska kolla länken nu...
...Har en underbar sambo, sex barn, tre barnbarn, en hund, tre katter, Ozzy, Bozze och Cattiz! Våra älskade hönor; Tofslan,Vislan, Lill-Berta, Lill-Fisen, Lilla My, Snorkfröken, Britta, Anna, Lisa, Kerstin, Madicken. =)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 28 jan-08 kl 09:56 »
Ges bl.a mot mycoplasma.
Är ett slags antibiotika vad jag förstår.
Det ges vid problem,  relaterat till andningsvägarna.
Hoppas att du får hjälp.

« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 09:58 av Lycka »
Hedemorahöns

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Re:Höns som verkar hosta??!
« Svar #6 skrivet: 03 feb-08 kl 11:29 »
Ja, nåt är det som de dör av för nu har kära Agda dött!  :'(
Hon stod liksom bara och kippade efter andan...

Ska ringa SVA och höra efter nån kartong.

Hur har det gått ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
SV: Höns som verkar hosta??!
« Svar #7 skrivet: 04 feb-08 kl 22:32 »
Undrar också hur det har gått???  Det är lite hostigt och lite nysande ute i hönshuset här också. Intalar mig att de blev lite förkylda när det var så regnigt och blött ute.
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 05 feb-08 kl 00:56 »
Jag brukar göra så här, när mina höns är förkylda och hostar och snorar, vilket de lätt råkar ut för när det är blött och ruggigt ute:

* Pressar en vitlök i vattnet
* Ger Alvedon; delar 1 gr i ca 6-8 bitar (tar hönan i famnen, öppnar gapet och stoppar ned biten)

Detta ger jag var dag i minst 1 vecka.

Jag har värme åt mina varje dag (och natt). Stänger av när hönsen går ut, men slår på igen så fort de är inne. Dessutom har jag slutat öppna när det regnar. Nu har jag ingen höna som är förkyld, fast så många snorade runt jul. Skönt. Dessutom ser man verkligen att de mår bra, de äter, pratar och är glada :D

Då mår jag också bra :-*

PS! Ingen dör av Alvedon!

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 feb-08 kl 07:47 »
Stalosan är bra mot fukt, bakterier, lukt och andra otäcka saker. Det här jädra vädret kan ju ta knäcken på både folk och fä. Kanske bra att ha dem inne och få upp torrheten i luften i hönshuset, en värmekälla som tar bort fukten är nog bra. Sjukdomar kommer ju ofta när hönsen är nedsatta på nåt vis och fuktig luft är ju inte bra.

fjäderfän

« Svar #10 skrivet: 05 feb-08 kl 08:52 »
stalofan är jätte bra jag använder det och nu har mina djur piggnat på sej men drag och fukt är ju det som dom blir dåliga av och kan även dö.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #11 skrivet: 05 feb-08 kl 08:56 »

PS! Ingen dör av Alvedon!

Jo, hundar och katter ska man ABSOLUT INTE ge Alvedon! Vet inte hur det är med höns men levern tar stryk på andra djur och dom kan dö även av en liten dos.
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Amanda

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 05 feb-08 kl 12:34 »
Citera
Jo, hundar och katter ska man ABSOLUT INTE ge Alvedon! Vet inte hur det är med höns men levern tar stryk på andra djur och dom kan dö även av en liten dos.

Nää, jag vet också att KATTER dör av Alvedon, men nu pratade jag om snoriga, hostiga, nysiga HÖNS  ;) och där vet jag att ingen dör, inte ens en liten kyckling på ca 1 månad.

Naturligtvis anser jag det inte normalt att behandla höns med medicin - men - när man vet att de annars förmodligen ofta dör, då kan det ju vara värt att prova. Eller hur? Det är i alla fall MIN åsikt.
OCH jag har lyckats! Ingen har "trillat av pinn" sedan jag hjälpt dem :) Tvärtom verkar de nästan förstå att man vill dem deras bästa.
Och ger man bara medicin i ca 7-10 dagar, så uppkommer leverskador förhoppningsvis inte.

Har det bara gällt att en eller ett par höns/kycklingar varit risiga, så har jag tagit in dem i bur på köksbänken, där det piggnat till betydligt snabbare. Dessutom är det lättare att där ge dem "bra" kost, när ingen annan nyper maten för dem!

Hoppas ingen missförstår mig!

Vänligen Amanda

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

anders 67

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 05 feb-08 kl 14:19 »
Vad är det i alvedon som botar sjukdomar?Är det inte bara smärtlindring. ???
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Lycka

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 05 feb-08 kl 17:07 »
Att dela 1000mg i 8 bitar det betyder 125 mg / höna.
Det är rena giftet för hönan vill jag påstå.
Hönan har en pytte lever och väger lite.
Alvedon är för människor
« Senast ändrad: 06 feb-08 kl 07:26 av Lycka »
Hedemorahöns

amarantus

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 feb-08 kl 17:44 »
Nää, jag vet också att KATTER dör av Alvedon, men nu pratade jag om snoriga, hostiga, nysiga HÖNS  ;) och där vet jag att ingen dör, inte ens en liten kyckling på ca 1 månad.

Naturligtvis anser jag det inte normalt att behandla höns med medicin - men - när man vet att de annars förmodligen ofta dör, då kan det ju vara värt att prova. Eller hur? Det är i alla fall MIN åsikt.
OCH jag har lyckats! Ingen har "trillat av pinn" sedan jag hjälpt dem :) Tvärtom verkar de nästan förstå att man vill dem deras bästa.
Och ger man bara medicin i ca 7-10 dagar, så uppkommer leverskador förhoppningsvis inte.

Har det bara gällt att en eller ett par höns/kycklingar varit risiga, så har jag tagit in dem i bur på köksbänken, där det piggnat till betydligt snabbare. Dessutom är det lättare att där ge dem "bra" kost, när ingen annan nyper maten för dem!

Hoppas ingen missförstår mig!

Vänligen Amanda

Amanda! Alvedon hjälper INTE mot förkylning då det är smärtstillande och febernedsättande.
Låt inte dina höns få Avedon bara för att du "har märkt att de överlever vid din egen behandling" de hade överlevt utan det också och tyvärr påfrestas levern.
Ring en Vet och ta råd istället om du vill hjälpa dem :)

Fru Brahma

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 feb-08 kl 18:36 »
Jeg bruker å ha en bit hvitløk i liggende i drikkevannet året rundt.
Bytter når efekten avtar.
Det er bra for hønsen,holder magen i orden og forhindrer forkjølelse.
Tror ikke det er noen stor fare selv om hønsen nyser .
Vi er jo også forkjølet av og til,men det går som regel over.
Det er så ustabil temp ute nå,så er det minus,og pluss.Ikke lett for hverken høns eller folk.
Om unghønsen dør,er det smart å finne ut årsaken,men at en og annen gammel høne dør, kan jo ha naturlige årsaker.
Selvfølgerlig blir man vettsremt av medias skriverier,ingen vil vel miste sine venner.......
Det at hønsen kan få åndenød,kan også skylles mark.Såkalt gapmark.Jeg gir mine en dose markekur 2 ganger pr år.
Bruker panacur flytedne som egentlig er for sau ol,men det fungerer også på høns.Fått det fra veterinær.
PS.Hvitløk i vannet gir ikke smak på eggene.

Amanda

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 06 feb-08 kl 22:59 »
Citera
Amanda! Alvedon hjälper INTE mot förkylning då det är smärtstillande och febernedsättande.
Låt inte dina höns få Avedon bara för att du "har märkt att de överlever vid din egen behandling" de hade överlevt utan det också och tyvärr påfrestas levern.
Ring en Vet och ta råd istället om du vill hjälpa dem

Jadå tack för förslaget! Jag har rådfrågat veterinär och fått hjälp med antibiotika de gånger höns haft lunginflammation. Detta har hjälpt mycket bra. Vis av erfarenhet vet jag att kycklingar ofta dör om de har sjukdomen och inte får hjälp i tid.

Ankmor

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 03 mar-08 kl 09:18 »
Hej Alla!

Ringde svab och pratade. utifrån mina uppgifter så sa han att det troligen var bronkit. Tyvärr så har mina tre äldsta höns, Agda,Ada och Gullan inte klarat av det utan alla tre vandrade vidare :(.

De andra mår i dag bra! Vi har varit ytterst noga med att städa med två-tre veckors mellanrum samt sett till att luftfuktigheten är ok.  Idag är alla ute i det vackra soliga vädret och sprätter som aldrig förr!

Vi behövde inte pencillin eller annan medicin.

Ha det gott alla//Ankmor

Elolinon

• Det är mycket nu...., men det är det ju jämt!
    • Bohuslän
    • Åseby Hage
« Svar #19 skrivet: 04 mar-08 kl 13:48 »
Mina höns håller fortfarande på att "nyser" eller hostar. De har hållit på i över en månad nu!  :o

Men de verkar må bra i övrigt och är pigga. Det är inte fuktigt i hönshuset och jag städar 1-2 ggr i veckan. De har färskt vatten med vitlöksklyftor i. De får gå ute (i rastgården) om de vill och om det inte regnar på dagarna. Jag tror inte att det är dragigt i hönshuset, men jag har ju i och för sig inte tillbringat natten på en pinne där själv. De har en värmelampa på morgon och sen kväll, för att hjälpa till att hålla det lite torrare, men inte så att det blir jättevarmt.

Jag har även köpt Stalosan enligt tidigare tips här på tråden.

Så vad kan jag göra ytterligare?? Vill inte att de ska vara förkylda. Är det bara att vänta på att det blir sommar och sol?
Bor på en gård i Kållekärr på Tjörn. Har höns, hund och dammråttor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser