Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädkojor  (läst 12658 gånger)

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Trädkojor
« skrivet: 26 jan-08 kl 21:34 »
Trodde väl aldrig att det skulle komma något minsta alternativt i Dagens Industri av alla tidningar, men håll till godo:

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2008%255c01%255c26%255c267169%26SectionId%3DPrivatekonomi%26menusection%3DPrivatekonomi%3BPrivatNyheter

Nu är dock den stora frågan:

Krävs bygglov för en trädkoja i Sverige? Markägarens tillstånd är självklart, men hur många här skulle inte kunna tänka sig att bo i ett klot som på bilden?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Trädkojor
« Svar #1 skrivet: 26 jan-08 kl 22:33 »
Trodde väl aldrig att det skulle komma något minsta alternativt i Dagens Industri av alla tidningar, men håll till godo:

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2008%255c01%255c26%255c267169%26SectionId%3DPrivatekonomi%26menusection%3DPrivatekonomi%3BPrivatNyheter

Nu är dock den stora frågan:

Krävs bygglov för en trädkoja i Sverige? Markägarens tillstånd är självklart, men hur många här skulle inte kunna tänka sig att bo i ett klot som på bilden?


Mycket spännande! De flesta av oss har lekt och byggt kojor uppe i träden. Det är säker så som det står i artikeln att "Från tidernas begynnelse har människor sökt sin tillflykt i träden." Vi dras väl helt enkelt upp dit.

Man kan ju alltid, om man bor på landet, hävda att det är en komplementbyggnad (gäststuga) till gården. Men då ska den placeras i närheten av huvudbyggnaden.

Det vore intressant att få veta om man skulle få ett bygglov på en trädkoja, på ett ställe där det inte finns andra byggnader att "komplettera" till/mot.

Någon som vet?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Trädkojor
« Svar #2 skrivet: 26 jan-08 kl 23:09 »
Man kan ju alltid, om man bor på landet, hävda att det är en komplementbyggnad (gäststuga) till gården. Men då ska den placeras i närheten av huvudbyggnaden.

Aldrig hört talas om komplementbyggnad förut. Vi vill uppföra en gäststuga större än friggebod, men all förbaskad administration som måste till gör att man drar sig lite.

Räknas alltså komplementbyggnader som ekonomibyggnader och slipper bygglov? Vore underbart.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
Re:Trädkojor
« Svar #3 skrivet: 26 jan-08 kl 23:12 »
Aldrig hört talas om komplementbyggnad förut. Vi vill uppföra en gäststuga större än friggebod, men all förbaskad administration som måste till gör att man drar sig lite.

Räknas alltså komplementbyggnader som ekonomibyggnader och slipper bygglov? Vore underbart.


Annars kan man göra såhär om man är trött på att svansa för byråkatsian:
http://waltonfeed.com/old/cellar3.html

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Trädkojor
« Svar #4 skrivet: 26 jan-08 kl 23:17 »
Här är baumraum som nämndes i tidigare länk: http://www.baumraum.de/index.php?pid=3
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 23:18 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
Re:Trädkojor
« Svar #5 skrivet: 26 jan-08 kl 23:17 »
Annars kan man göra såhär om man är trött på att svansa för byråkratsian:
http://waltonfeed.com/old/cellar3.html


Ändring: Stavfel

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Trädkojor
« Svar #6 skrivet: 26 jan-08 kl 23:29 »
Aldrig hört talas om komplementbyggnad förut. Vi vill uppföra en gäststuga större än friggebod, men all förbaskad administration som måste till gör att man drar sig lite.

Räknas alltså komplementbyggnader som ekonomibyggnader och slipper bygglov? Vore underbart.


1. Mindre tillbyggnader av huvudbyggnad upp till 30 m2, dock max 50% av befintlig bruttoarea (BTA) av huvudbyggnaden, är befriade från bygglovsplikt.

2. Nybyggnad av komplementbyggnader upp till 50 m2 är befriade från bygglovsplikt.

Komplementbyggnad skall till funktionen höra till huvudbyggnad (ex. garage, förråd, mindre gäststuga) och får inte vara större än huvudbyggnaden. Den förutsätts att placeras i närheten av huvudbyggnaden oavsett om det är en avstyckad tomt eller ej. Om det finns flera komplementbyggnader, bör sammanlagda ytan ej överstiga huvudbyggnaden.

3. Tillbyggnader av komplementbyggnader upp till 50 m2 (inklusive befintlig byggnad) är befriade från bygglovsplikt.

Denna informtion hittade jag här, under rubriken Landsbygd.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
Re:Trädkojor
« Svar #7 skrivet: 26 jan-08 kl 23:37 »
Massa bra info.

Häpnadsväckande, i morgon är det jag som börjar bygga till.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Trädkojor
« Svar #8 skrivet: 26 jan-08 kl 23:41 »
Häpnadsväckande, i morgon är det jag som börjar bygga till.

Ring först din hemkommun och kolla så att det inte finns några specialregler hos dig.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
Re:Trädkojor
« Svar #9 skrivet: 26 jan-08 kl 23:43 »
Ring först din hemkommun och kolla så att det inte finns några specialregler hos dig.


Jag kollade och samma regler gäller även i min kommun.
Fast man kanske även skall ringa...
« Senast ändrad: 07 sep-14 kl 21:43 av Petter B »

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Trädkojor
« Svar #10 skrivet: 26 jan-08 kl 23:59 »
Jag kollade och samma regler gäller även i min kommun.
Fast man kanske även skall ringa...

Jo, det är allmänna regler. Fast man kan ha oturen att bo i en bygd som styrs av lokala planer...

En annan sak som man slipper är bygganmälan. Detta görs bara i samband med ärenden som kräver bygglov.

Observera ev strandskydd (strandskyddsdispens)och även byggnation närmare än 4,5 meter från grannfastighet (om ej godkännande från granne fås krävs det ett bygglov).
« Senast ändrad: 07 sep-14 kl 21:44 av Petter B »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Eulalia

  • Gäst
Re:Trädkojor
« Svar #11 skrivet: 27 jan-08 kl 01:23 »
Annars kan man göra såhär om man är trött på att svansa för byråkatsian:
http://waltonfeed.com/old/cellar3.html


Gaaah!  :o skulle få klaustrofobi om jag var tvungen att vistas i ett sådant rör underjord!

f.ö. undrar jag hur vi hamnade från trädkojor till flera meter under jord?
« Senast ändrad: 27 jan-08 kl 01:24 av Eulalia »

Mirami

  • Inlägg: 450
Re:Trädkojor
« Svar #12 skrivet: 27 jan-08 kl 15:24 »
Jag är näst intill säker på att bygglov inte krävs för hus byggda i träd...
Men det skulle vara intressant att få ett klart svar :D

Ang att bo i ett sådant hus...så säger min känsla ja :D :D :P
Vet ett fritids som är byggt i ett träd...flera våningar med kamin å allt:):)
I sverige :o :o :o

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Re:Trädkojor
« Svar #13 skrivet: 28 jan-08 kl 01:50 »
Mitt boställe är klassat som lantbruksenhet av nån skum anledning, här har inte varit några djur på massor av år förutom hon som bodde här innan mig som hade 10-12 hästar.

Fördelen med den klassningen är att jag får bygga nästan vad jag vill, så länge det inte är ett 'normalt' bostadshus.
Frågade för skojs skull på stadsbyggnadskontoret om jag fick bygga typ en 500 m2 lada med 7 meter takhöjd?

Ja, du behöver inte ens anmäla det, var hans svar som verkligen förvånade mig ????!!

Är denna 'lantbruksenhetsklassning' vanlig så här ute på landsbygden??
Isåfall är det kanske inte så kinkigt att bygga div kul spännande saker för många av oss icke-stabo'er härute i bushen??

Bygg på bygg på, gott folk...   Livet är alldeles för kort för att bo i en cementcontainer med tittgluggar ;),  tycker jag iaf....
Är så sugen på att bo i nåt spännande intressant!

Man kunde ju tex bara byggt ett litet sovrum i ett träd häruppe i skogen som man enbart gick och sov i, och sen levde nån annanstans på tomten.
Då, på en lugn avgränsad mysig liten yta som är stilla, kanske man skulle sova bättre??
Hade varit väldigt skönt :) (är inte vaken nu utan anledning...hade verkligen behövt kunna sova nu..)

Och här är gott om plats, kanske man kunde ha typ 29 olika små trädsovhus som vänner i stan kunde haft som sina små oaser och försvinna ut till ibland??

Isåfall kunde man haft det som gemensamma byggprojekt där vi alla hjälptes åt med det vi hade att ge ut, och lära vidare till nya läro-hungriga.
Min gamla kvarnbyggnad, den kunde man gjort en liten del av den till en stor gemensam vedeldad mysig jättebastu, och sen hoppat i forsen brevid och kylt ner sig, den är kul att bada i ;D

Eller kanske hyra ut alla dom små trädsovrummen billigt till folk som behöver stillhet, ro, och näring för själen ett litet tag, så att dom kommer tillbaka till sig själva om dom 'jagat' för mycket i livet??

Massor med div repstegar, rep mellan träden, och en massa lianer för ungarna, och dom vuxna som hade kommit så långt på sin mognad att dom vågade vara barn igen och slänga/svinga sig mellan alla små sovhus, bubblandes av barnslig glädje, med dom glädjeyra, tjutande barnen intill sig som är så otroligt glada för att ha fått föräldrar som vågar leka hängivet med dom på deras nivå?

Mathus som är gemensamt för alla nånstans på marken under alla trädhus, där alla som ville käkade gemensamt en gång om dan och hade ett rullande schema för vilka som fixade iordning krubbet, kanske på stora stora fat där vi åt tätt tätt tillsammans??  (en gång för några år sen så skulle jag fixa mat till typ 5-6 st som skulle komma hem till mig och se mig och gossen Mimo, och hur vi bodde. Jag hade det 'rätt rejält' stökigt och just då mycket saker som jag greja med i mitt stora kök, så lite nervös för reaktionen från mina gäster så beslutade jag mig för 'gemensam middag'.  jag satte den största kastrullen jag hade i mitten på en liten pall har jag för mig, och sen satte vi oss typ sittandes på knä runt den, som jag hade lagt all mat i, och sen satt alla med sina gafflar tätt tätt ihop och åt. visst krockades det med gafflarna av dom ovana gästerna men stämningen var väldigt glad och god :D, kanske lite som på ett bra barnkalas ungefär.  sen åt vi massor av glass på samma sätt.  är säker på att dom fortfarande minns det med glädje, den kanske första 'gemensamma' middagen i sina liv)

Ja, är gott att drömma och fantisera lite om hur det skulle kunna vara i drömmarnas värld, små fragment av drömmarna kan sen bli verklighet kanske, om man arbetar på det.

Och ja, detta var rätt rejält OT,jag vet ;)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Trädkojor
« Svar #14 skrivet: 28 jan-08 kl 12:16 »
Underbart inlägg Misse. Jag kan riktigt se hur både stora som små svingar sig mellan träden... Väldigt synd att många vuxna tappar barnasinnet. Jag tror folk skulle må bättre om de bejakar barnet i sig. Fler trädkojor åt folket!

Drömma måste man, för ur dem föds nya idéer och tankebanor som kan leda till att man hamnar tex uppe i en trädkoja till sist.  ;)

Då gällde inte regeln för "nybyggnad av komplementbyggnader upp till 50 m2 är befriade från bygglovsplikt" för din del eftersom du får bygga mycket större. Kul!

Undrar om samma regler gäller för skogsfastighet?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Trädkojor
« Svar #15 skrivet: 28 jan-08 kl 13:54 »
Man måste på nåt sätt göra troligt att nybyggena behövs för driften, dvs i jord- och skogsbruket.
Jag gissar, men är inte hundra på, att t ex stugbyar räknas som förändrad markanvändning, och att bygglov då krävs.
« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 13:59 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
Re:Trädkojor
« Svar #16 skrivet: 28 jan-08 kl 21:34 »
Kan man inte hänga upp vagnar* "provisoriskt" i träden för att slippa en massa konstiga regler? ;D

*träkojor med hjul...
« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 21:35 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Mirami

  • Inlägg: 450
Re:Trädkojor
« Svar #17 skrivet: 28 jan-08 kl 22:05 »
Kan man inte hänga upp vagnar* "provisoriskt" i träden för att slippa en massa konstiga regler? ;D

*träkojor med hjul...

 :D :D :D...Ingen dum ide...

Hej jag heter stefan å jag vill inte längre vara med
om att nån annan ska bestämma över meej!

Dom bara bråkar å tjatar om alla små bestämmelser som
faktiskt inte jag har varit med å hittat på!

Om man vill vara för sig själv....
Om man vill se om man kan klara sig i skogen ett ta ,
det är väl bra..

Ska man ha brevlåda nu å vad är byggnadslov för nåt
och varför får man aldrig göra som man vill?
När man är snäll...

                       James&Karin

Den enda musiken mina barn får lyssna på ;D :P

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Re:Trädkojor
« Svar #18 skrivet: 28 jan-08 kl 22:44 »
:D

                       James&Karin

Den enda musiken mina barn får lyssna på ;D :P

Låter ju heelt underbart JÖ ;D ;D !!!!

Vad är det för nåt, har jag aldrig hört, var hittar man det..???

Har mest massa mamma mu och annat 'vanligt' joxx...
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Mirami

  • Inlägg: 450
Re:Trädkojor
« Svar #19 skrivet: 28 jan-08 kl 23:56 »
Låter ju heelt underbart JÖ ;D ;D !!!!

Vad är det för nåt, har jag aldrig hört, var hittar man det..???

Har mest massa mamma mu och annat 'vanligt' joxx...

James&Karin.. lär väl gå att hitta på en bättre skivaffär:)
Sagan om Stefan och sången finns med på "Barnlåtar"
där också tex... "Älgarna demonstrerar" finns med..

Det är väl förresten dom som gjort musiken till mamma mu?

Blev lite OT det här :-[


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 3 användare (1 dolda)
Oskar.niels, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser