Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förprövning av fårstallar  (läst 5004 gånger)

Putte E

förprövning av fårstallar
« skrivet: 26 jan-08 kl 20:07 »
har alla här förprövat sina fårstallar?
vi började med sju tackor för många år sen men har utökat lite om åren men nu denna säsong så har vi utökat till styft 60 tackor utan att förpröva fårstallet kan de bli några problem??

Ulla Krull

Re:förprövning av fårstallar
« Svar #1 skrivet: 27 jan-08 kl 11:36 »
Problem och problem...det beror ju på hur man definierar det men detta är vad som kan hända:
"Särskild avgift och efterhandsgranskning
Den som vidtagit en förprövningspliktig åtgärd utan att en föregående förprövning skett kan bli ålagd att betala en särskild avgift på 12 000 eller 24 000 kronor. Avgiften är beroende av byggnationens omfattning."
Citatet är hämtat från Länsstyrelsens sida om förprövning av djurstallar. På Jordbruksverkets sida finns mer info:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/byggnation/forprovningochbesiktningavdjurstallar.4.b1bed211329040f5080003442.html

När vi byggde om en gammal lada till fårhus för mina 160 tackor så förprövades det.
Lika bra att ha allt klart från början så behöver man inte oroa sig för vem som kommer på besök  ;)

Henning

« Svar #2 skrivet: 27 jan-08 kl 12:56 »
har alla här förprövat sina fårstallar?
vi började med sju tackor för många år sen men har utökat lite om åren men nu denna säsong så har vi utökat till styft 60 tackor utan att förpröva fårstallet kan de bli några problem??

Det bästa råd jag kan ge är att du tar kontakt med bygnadskonsulenten på Länsstyrelsen och förklarar att du har missat förprövningen eftersom du utökat successivt, samtidigt som du skickar in en ansökan om förprövning.
Du hamnar i ett betydligt sämre läge om det vid en kontroll upptäcks att du inte är förprövad.

Byracka

• -
« Svar #3 skrivet: 27 jan-08 kl 13:17 »
Det kan du lugnt räkna med att det blir problem. Det är bara att hoppas du är på god fot med dina grannar så att ingen av dom anmäler dig.

Vad som är rätt väg ut ur dilemmat vet jag inte, har du otur så hjälper det inte att du anmäler ditt misstag själv utan du påförs någonslags böter ändå. Det hela är godtyckligt och om kaffet är slut på miljökontoret den morgonen du ringer så kan det bli du som får bära hundhuvudet.

Om det vore mitt problem så skulle jag starkt överväga ett så tidigt betessläpp som möjligt följt av en ordentlig sanering av stallet innan jag begärde förprövning.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 27 jan-08 kl 13:44 »
Har jag förstått rätt - så snart jag håller mer än 20 vuxna får i ett stall så måste det vara förprövat? Och det har ingenting med tvärvillkoren att göra, utan är en skyldighet enligt lag som i händelse av underlåtelse straffas med vite?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Ulla Krull

« Svar #5 skrivet: 27 jan-08 kl 14:20 »
Har jag förstått rätt - så snart jag håller mer än 20 vuxna får i ett stall så måste det vara förprövat? Och det har ingenting med tvärvillkoren att göra, utan är en skyldighet enligt lag som i händelse av underlåtelse straffas med vite?

Ja, det stämmer:

"Tillstånd enligt djurskyddslagen
Byggnader för djurhållning måste vara förprövade och godkända enligt djurskyddslagen. Länsstyrelsen ansvarar för denna förprövning."

Som sagt så gäller inte förprövningen färre än 20 får men djurskyddslagen gäller även dessa så man måste ha godkända mått i sitt hus ändå.

hustran

« Svar #6 skrivet: 27 jan-08 kl 14:26 »
Jisses, nu blir man orolig. Vi har haft får i drygt 30 år. som mest 70 tackor. numera har vi trappat ned till ca. 30. har aldrig hört talas om förprövning. Finns preskriptionstid? Ha ha. Eller måste man förpröva efter 30 år? Borde kallas Efterpröva. Om man har rastfålla och dörren öppen hela tiden borde det kallas vindskydd. Måste sådant "förprövas"? Krångel, krångel. ???

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 jan-08 kl 15:06 »
Jisses, nu blir man orolig. Vi har haft får i drygt 30 år. som mest 70 tackor. numera har vi trappat ned till ca. 30. har aldrig hört talas om förprövning. Finns preskriptionstid? Ha ha. Eller måste man förpröva efter 30 år? Borde kallas Efterpröva. Om man har rastfålla och dörren öppen hela tiden borde det kallas vindskydd. Måste sådant "förprövas"? Krångel, krångel. ???

Förprövningen gäller vid ny- eller ombygge eller ändrad användning. Tänk bygglov för djur.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 27 jan-08 kl 19:09 »
När är ett lamm vuxen,är det vid 1 års ålder.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Putte E

« Svar #9 skrivet: 27 jan-08 kl 21:31 »
okej låter som de kan bli en mindre rolig straffavgift..
jag är helt säker på att de inte är någon granne som anmäler mig men kan kanske bli kontroll endå?
det är en koladugård vi hyr som vi byggt om lite i..
funderar på att släppa ut dom så tidigt som möjligt å förpröva de i sommar men snön ska ju helst försvinna innan om de nu kommer nån å gräset börja växa innann utsläpp

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 27 jan-08 kl 23:38 »
MEN om ni inte gjort några väsentliga ändringar och det har bott djur där innan behöver ni inte förpröva! det är bara vid ny och ombyggnad..

Och så har jag för mig att om man klarat sig 5 år är det lugnt..

Rätta mig om jag har fel.

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 jan-08 kl 06:53 »
Från djurskyddsförordningen: Har frågan inte tagits upp av länsstyrelsen inom fem år från det att åtgärden vidtogs, får någon särskild avgift inte tas ut.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #12 skrivet: 28 jan-08 kl 09:00 »
Från djurskyddsförordningen: Har frågan inte tagits upp av länsstyrelsen inom fem år från det att åtgärden vidtogs, får någon särskild avgift inte tas ut.

Men det måste väl gälla om Länsstyrelsen fått veta att"åtgärden vidtogs" men inte gjort något?
Åsenfår, hundar och katter

Putte E

« Svar #13 skrivet: 28 jan-08 kl 20:30 »
MEN om ni inte gjort några väsentliga ändringar och det har bott djur där innan behöver ni inte förpröva! det är bara vid ny och ombyggnad..

Och så har jag för mig att om man klarat sig 5 år är det lugnt..

Rätta mig om jag har fel.

okej även om det har varit kor därinnan?vi har inte gjort några större ändringar
« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 20:31 av putte_e »

Byracka

• -
« Svar #14 skrivet: 28 jan-08 kl 20:40 »

Jag är inte helt hundra, men jag vill minnas att byte av inriktning (kor -->får) räknas av byråkratsian som ombyggnad.
« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 20:40 av Byracka »

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 28 jan-08 kl 20:55 »
Njaa.. om man gjort väsentliga ändringar eller något står det har jag för mig..alltså vi har tolkat som att man får ändra litegrann och det borde väl inte spela någon roll vad det är för sotrs djur.. MEN FRÅGA!

Annars kan man chansa o hoppas att det går 5 år ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Byracka

• -
« Svar #16 skrivet: 28 jan-08 kl 20:58 »
Njaa.. om man gjort väsentliga ändringar eller något står det har jag för mig..alltså vi har tolkat som att man får ändra litegrann och det borde väl inte spela någon roll vad det är för sotrs djur.. MEN FRÅGA!

Annars kan man chansa o hoppas att det går 5 år ;)
Tyvärr kan man aldrig riktigt veta när man har med den sortens fårskallar att göra. Hur som helst räcker det att det går bra fram till betessläpp om man kan leva med tanken att ha bedragit staten.

anders 67

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 29 jan-08 kl 15:30 »
Har du t.e.x 1 ko i samma byggnad får du bara ha mindre än 16 får.
Det är 5 djurenheter per byggnad som gäller.Tänk på det oxå........
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #18 skrivet: 29 jan-08 kl 20:36 »
Har du t.e.x 1 ko i samma byggnad får du bara ha mindre än 16 får.
Det är 5 djurenheter per byggnad som gäller.Tänk på det oxå........
Per byggnad
Så enkelt kan det väl knappast vara.
Då behöver man ju bara ha får i 2 byggnader så löser man det.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Frances

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 29 jan-08 kl 22:08 »
Nä, det måste ju var på en gård..eller per se nummer eller nåt...
Annars är det för enkelt..

Nej,jag är säker på att det är per anläggning, inte per byggnad, kollade ju på detta senast i höstas närvi byggde..men har redan glömt :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 2 användare
Michaellof, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser