har alla här förprövat sina fårstallar?vi började med sju tackor för många år sen men har utökat lite om åren men nu denna säsong så har vi utökat till styft 60 tackor utan att förpröva fårstallet kan de bli några problem??
Har jag förstått rätt - så snart jag håller mer än 20 vuxna får i ett stall så måste det vara förprövat? Och det har ingenting med tvärvillkoren att göra, utan är en skyldighet enligt lag som i händelse av underlåtelse straffas med vite?
Jisses, nu blir man orolig. Vi har haft får i drygt 30 år. som mest 70 tackor. numera har vi trappat ned till ca. 30. har aldrig hört talas om förprövning. Finns preskriptionstid? Ha ha. Eller måste man förpröva efter 30 år? Borde kallas Efterpröva. Om man har rastfålla och dörren öppen hela tiden borde det kallas vindskydd. Måste sådant "förprövas"? Krångel, krångel.
Från djurskyddsförordningen: Har frågan inte tagits upp av länsstyrelsen inom fem år från det att åtgärden vidtogs, får någon särskild avgift inte tas ut.
MEN om ni inte gjort några väsentliga ändringar och det har bott djur där innan behöver ni inte förpröva! det är bara vid ny och ombyggnad..Och så har jag för mig att om man klarat sig 5 år är det lugnt..Rätta mig om jag har fel.
MEN om ni inte gjort några väsentliga ändringar och det har bott djur där innan behöver ni inte förpröva! det är bara vid ny och ombyggnad..
Njaa.. om man gjort väsentliga ändringar eller något står det har jag för mig..alltså vi har tolkat som att man får ändra litegrann och det borde väl inte spela någon roll vad det är för sotrs djur.. MEN FRÅGA!Annars kan man chansa o hoppas att det går 5 år
Har du t.e.x 1 ko i samma byggnad får du bara ha mindre än 16 får.Det är 5 djurenheter per byggnad som gäller.Tänk på det oxå........