Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Quorn, nyttigt eller onyttigt?  (läst 29052 gånger)

Boge

• Gäst
Quorn, nyttigt eller onyttigt?
« skrivet: 25 jan-08 kl 21:33 »
Har ni någon koll på quorn, vår familj äter det en hel del.  

Clementine

• Skåne
Re:Quorn, nyttigt eller onyttigt?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-08 kl 19:19 »
bojkotas av mig. smakar sunkigt o har sämre näringsvärde än andra veg saker som bönor. hirs har säkert bättre prottein.
man kan ju undra varför dom har ägg i quornfärsen??
sen har jag hört att man "föder upp" den i stora tankar i england på nån äcklig näringslösning o att den igentligen var till för att mätta hungrande barn i asien.
nä, usch, mer spännande mat kan man äta!
men det är ju bara min åsikt....
Jag har babylonsjukan!

amarantus

• Gäst
Re:Quorn, nyttigt eller onyttigt?
« Svar #3 skrivet: 28 jan-08 kl 19:33 »
Som surrogat för köttfärs är det kanongott! skulle få det svårt utan min Quorn :-\ inte sunkigt alls "mums" ;)

Marie Söderberg

• Gäst
SV: Quorn, nyttigt eller onyttigt?
« Svar #4 skrivet: 16 feb-08 kl 16:47 »
Smaken är som baken.
För egen del så tycker även jag att quorn smakar sunkigt, tillika är det helt perverst dyrt.
Finns många andra bättre alternativ enligt min mening.
Inga nya revolutionerande utan de gamla beprövade. Det gäller bara att använda fantasin och ha framförhållning med matplaneringen.
Men då man inte av olika skäl kan det så är det så klart bra med dessa vegetariska halv och helfabrikat.
Fast någon konsument av quorn blir jag aldrig.

fleskjohan

• -
« Svar #5 skrivet: 03 mar-08 kl 09:10 »
Jag har hört/läst om att det kan förekomma våldsamma allergiska reaktioner vid förtäring av quorn. Hade en bekant som inte kunde äta det utan att genast kräkas. Hon hade inga besvär av allergier i övrigt.

Känns ju kanske inte helt sunt. Tycker för min del det verkar läskigt och har slutat att äta det.

Mephala

« Svar #6 skrivet: 18 mar-08 kl 19:38 »
För min del innehåller det alltför många "onaturliga" saker för att jag skulle välja det. (Läs Den hemlige kocken) Tycker innehållsförteckningen innehåller allt för konstiga saker. Bättre att göra eget från scratch även om det kanske är lite jobbigare...

survivorman

• -
« Svar #7 skrivet: 19 mar-08 kl 06:18 »
jag äter 2ggr i veckan santa marias tex mex vegetarian taco mix..1 påse 16kr och det räcker till 2 måltider för mig..
jag har ätit det hur länge som helst och har fortfarande inte tröttnat.
man blandar det bara med krossade eller passerade tomater och lite vatten..det är redan kryddat och klart.

http://www.santamaria.se/servlet/se.daddy.sm.web.servlets.ProductServlet?a=0&p=p4c&c=4&s=8&id=5455

om ni inte har provat den så gör det om ni vill och säg vad ni tycker.

mvh.

Arizto

« Svar #8 skrivet: 20 mar-08 kl 10:18 »
När det gäller färs så finns det flera alternativ till Quorn.

Fryst sojafärs från tex Dafgård
Torkat granulat från veggo, veggi, bonesto mfl
Annars kan man göra seitanfärs, behöver eg bara vetemjöl eller rent glutenmjöl och kryddor. Detta tycker jag blir mycket godare, tuggigare samt att man får bättre inblick i vad maten innehåller.

Tips på seitan.

www.oxon.se/seitan.

Äter själv inte quorn då jag är vegan. Ursprungligen fick ett forskarlag i uppdrag att ta fram en proteinrik produkt. Syftet var väl att kunna bidra till att minska svälten i världen, dessvärre tycks quorn enbart användas som en kommersiell produkt som säljs på licens. deras kundtjänst är värdelös, på mail skickar de  något av sina fåtal standardsvar oavsett vad man frågar om..

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 25 mar-08 kl 09:04 »
Quorn är något konstgjort, så jag förstår inte att man vill äta det.
Tycker inte att sojagranulat mm är bra alternativ heller. Allt detta ligger tungt i magen, är lika svårsmält som kött och ruttnar på samma sätt i mag-tarmkanalen.
Ett alternativ som borde passa oss självförsörjare bättre är bondbönor som krossats. När du odlar (eller köper) färska bondbönor så krossa dem i mindre bitar. Proteinrikt, gott, går att använda på samma sätt som ovan nämnda konstigheter. Har man många bondbönor (åkerbönor fungerar lika bra) så kan man krossa dem och torka till senare. Förvaras i glasburkar och läggs i blöt innan användning. Passar även utmärkt att blanda i bröddegen.

Våmhuskullan

• -
« Svar #10 skrivet: 25 mar-08 kl 09:24 »
Citera
Quorn är något konstgjort, så jag förstår inte att man vill äta det.
det e väl svampprotein och äggvita?
tycker det smakar okej! och för de som inte tål bönor är det ju bra.

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 25 mar-08 kl 09:55 »
Läser man på quorns egen hemsida så får man veta vad varje produkt innehåller. www.quorn.se

Tex quornfärsens innehåll är svampprotein(88%), härdad äggvita från frigående höns och rostat kornmaltextrakt. Inget konstigt m.a.o.
http://www.quorn.se//cmpage.aspx?pageid=422&productid=135

Gott är det i alla fall, speciellt färsen som smakar bättre än köttfärs, allt enligt många av mina köttätande vänner.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 25 mar-08 kl 16:14 »

det e väl svampprotein och äggvita?
tycker det smakar okej! och för de som inte tål bönor är det ju bra.

Tål man inte bönor så tål man oftast bond- och åkerbönor som inte alls hör till vanliga bönor.
Läser man på quorns egen hemsida så får man veta vad varje produkt innehåller. www.quorn.se

Tex quornfärsens innehåll är svampprotein(88%), härdad äggvita från frigående höns och rostat kornmaltextrakt. Inget konstigt m.a.o.
http://www.quorn.se//cmpage.aspx?pageid=422&productid=135

Gott är det i alla fall, speciellt färsen som smakar bättre än köttfärs, allt enligt många av mina köttätande vänner.

Det beror ju lite på vad man menar med konstigt och konstgjort förstås.
Jag menade att det inte är något som växer naturligt. Vad är då svampprotein? Hur framställs det? Jag vet inte hur man gör men det vore intressant att få veta. Är det en naturlig process eller är det som med margarin, att man behöver använda en massa kemikalier? Någon som vet?

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 26 mar-08 kl 11:42 »
jag har också hört detta om allergiska reaktioner..........och har fått rekomendationen att vara sparsam med quorn ätandet.......fast det var ju inte en läkare som sa det förståss.
Live simply......so that others may simply live.

Våmhuskullan

• -
« Svar #14 skrivet: 31 mar-08 kl 21:28 »
Citera
Tål man inte bönor så tål man oftast bond- och åkerbönor som inte alls hör till vanliga bönor.
hade jag inte en aning om! vad skiljer just bond och åkerbönor från andra bönor??
Citera
Det beror ju lite på vad man menar med konstigt och konstgjort förstås.
Jag menade att det inte är något som växer naturligt. Vad är då svampprotein? Hur framställs det? Jag vet inte hur man gör men det vore intressant att få veta. Är det en naturlig process eller är det som med margarin, att man behöver använda en massa kemikalier? Någon som vet?
svamp växer bara naturligt i min värld  8) och jag tolkade svampprotein såsom protein från svamp...men är det inte det?

Byracka

• -
« Svar #15 skrivet: 31 mar-08 kl 21:44 »
svamp växer bara naturligt i min värld  8) och jag tolkade svampprotein såsom protein från svamp...men är det inte det?

All svamp är inte kantareller och den mögelsvamp man använder i mycoprotein-tillverkning påminner väldigt lite om kantareller. Vet inte hur "naturligt" den växer men om du tänkt odla den hemma behöver du en 40 m hög anläggning och tillgång till lite kemikalier och annat stuff.

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 01 apr-08 kl 08:06 »
hade jag inte en aning om! vad skiljer just bond och åkerbönor från andra bönor??svamp växer bara naturligt i min värld  8) och jag tolkade svampprotein såsom protein från svamp...men är det inte det?

Bond- och åkerbönor, även oxbönor tillhör inte bönsläktet utan vickersläktet. Dessa bönor kan ätas råa vilket inte bönor kan.
Har man svårt att tåla kokbönor eller andra baljväxter så ska man lägga i några kvister citronmålla i koket, så blir det mera lättsmälta. Torkat citronmålla funkar naturligtvis också, är låttodlad och kallas även för epazote. Se http://www.runabergsfroer.se/asp/main.asp?gid=8&kat=kryd_1_sv
Svampfrågan har ju byracka svarat på.

Våmhuskullan

• -
« Svar #17 skrivet: 01 apr-08 kl 08:22 »
aha är det så svampar växer  ;D
har aldrig ens tänkt på att kolla om svampar växte på annat sätt än svampar brukar växa...odlade i källor på speciella sätt ja men inte att de krävde kemikalier. Upplysande :D

ang bönor så visste jag inte just detta med ox,bond och åkerbönor heller.
att ha i citronmålla hjälper nog inte en allergiker/överintolerant. dock bör det ju hjälpa de som av "magskäl" har lite svårt att äta bönor misstänker jag?

2 nya lärdommar idag...inte illa  ;D

Markus_H

« Svar #18 skrivet: 01 apr-08 kl 15:53 »
Jag tillhör de som är skeptiska till quorn. Nu är jag inte vegetarian så jag är inte beroende av ersättning till kött men äter gärna vegetariskt. Men jag har läst för mycket mykologi för att kunna äta quorn :P Den svampordning som quorn tillhör innehåller en del släkten som är lite stygga, som den halucinogena och dödligt giftiga mjöldrygan (Claviceps purpureum). Så jag avhåller mig gärna från dessa svampar. Sen tycker jag att quornbitar och "filéer" liknar och smakar som radergummi.

memma

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 19 apr-08 kl 21:39 »
Jag är oxå misstänksam mot quorn. Den innehållsförteckning som jag inte förstår (tex. svampprotein ??? hur gör man det? Innan jag läst tidigare inlägg dårå) litar jag inte på.

Jag äter quorn ibland i små mängder, tycker att den kan smaka lite underligt men det kan vara gott i vissa maträtter. Pga innehåll och pris äts det dock sällan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser