Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tämja höns?  (läst 4221 gånger)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Tämja höns?
« skrivet: 25 jan-08 kl 16:10 »
Hej -

Jag vill gärna få råd på sätt att tämja mina höns. Jag förstår att kycklingar som kläckts i maskin och uppfostrats av människa blir tama så man kan lyfta upp dem.

Jag har övertagit en flock som fått bra skötsel men inte mycket uppmärksamhet innan jag kom dit. Nu, efter ett halvårs uppvaktning och mutor, så äter de ur min hand.

Men de vill INTE att jag rör vid dem. Än mindre lyfter upp dem.

Vilket ger stora problem när jag skall behandla de som har kalkben - det bir ett jätteföretag att fånga in dem och de misstror mig i lång tid efteråt.

Inte ens kycklingarna som kläcktes i höstas blev mer tillvända. Mamman lät mig inte komma till - så jag kunde inte göra som det står i böckerna: hålla i dem från tidig ålder så de vänjer sig... dessa unghöns är de skyggaste i flocken idag! Den överlevande tuppen är väldigt sällskaplig men det är nog delvis för att han är ensam - gammeltuppen jagar honom en bit från flocken.
(Någon som vill få/byta till sig en väldigt fin ungtupp?)

Finns det annat jag kan göra för att komma dem närmare och få lättare att hantera dem?
Eller har det kanske med rasen att göra?
Dessa är Gotlands lantras - jag har läst om att hedemora höns kan tom vara keliga?

Tacksam för all input jag kan få!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

orloff

• Gäst
Re:Tämja höns?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-08 kl 17:46 »
Är de rädda från början är det ju inte lätt men jag har aldrig haft höns som varit så skygga att man inte kunnat ta dem när man fått in dem i en hörna.   ???  Du ska INTE ge bort tuppen till någon annan för då sprider du kalkbenen till fler, det är inget roligt att få in i hönsgården.   :-X

Torry

« Svar #2 skrivet: 25 jan-08 kl 19:58 »
Jag tror inte att det är så bra att försöka fånga eller lyfta upp höns som inte är tama det förstärker bara deras misstro, bästa sättet att tämja dem är att mata dem från handen och om man måste hantera dem ta dem från pinnen på kvällen. Så gör jag, en del hönor kan man lyfta upp när som helst medan andra inte alls är med på noterna bäst är att respektera det, dessutom blir tuppen förnärmad om du bråkar med hans hönor, undvik också att ta tuppen annat än från pinnen, inte alls bra för hans image att bli fångad framför hönorna, kan göra så att han blir aggresiv. Jag brukar ge godiset till tuppen så att han får bjuda hönorna och visa hur duktig han är.
Lycka till
Torry

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #3 skrivet: 26 jan-08 kl 08:43 »
Jag har också haft Gotlandshöns och det var bara gamla Gullan som var tam. De andra var som lantraser är: smått hysteriska och misstänksamma. Jag kände att jag inte kunde hantera dem som jag ville. Vid sjukdom etc ville jag kunna titta igenom hönan men det gick inte med Gotlänningarna.
   Rörde man sig för snabbt utanför hönsgården kunde de krascha in i nätet av rädsla. Det var inte roligt, till trots för att jag ägnade så mycket tid med dem. Gullan kom när man ropade, åt ur handen och sprang till oss då hon såg att vi grävde i landet efter mask. Skulle vi meta o själva ville ha masken, fick man ibland ha dragkamp, för hon var blixtsnabb!

Men jag gick över till silkeshöns och den rasen lämnar jag aldrig!
Dem är så gulliga och lätta att hantera. De ser inte så bra på grund av sina hättor, och därför kan man lätt få tag på dem och hålla i dem.
Lantraser är i regel flaxiga och svåra att fånga......Rasbyte?
Mvh Anna-Karin
Den som har en lever får se

amarantus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 jan-08 kl 10:20 »
Gå in och ta dem på kvällen! de sitter stilla då.
Mina Svarthöns är då inte tama men så har jag inget intresse för det heller. Bäst att kläcka själv om det är tama höns man vill ha.

Jag har haft Gotlandshöns och även de kan bli lugna o trevliga...
Men nu när dina är redan rädda för att bli tagna så går det inte att göra så mkt åt.
Men rent naturligt så är det tuppens höns och inte våra så välj en lite mindre ras för de är ofta lite sävligare vilket också "Tyvärr"gör att rovdjur lättare får en middag.

Jag går bara in och haffar en höna el tupp "snabbt" vid ev behandling för är de inne så kommer de inte så långt iallafall.

Tindranu

• Småland
« Svar #5 skrivet: 26 jan-08 kl 10:27 »
När vi "handlar" med våra höns tar vi dem alltid på kvällen när de lagt sig. Då sitter de på pinnen och det är väldigt lite flaxande och liv då.
På dagen om vi har haft behov av att flytta dem så har jag använt mig av kompostgaller och motar dem dit jag vill.
Lugnt och fint, inga snabba rörelser. Då går de så fint dit de ska...

Mvh Tindranu
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

Taggis

• vänner
« Svar #6 skrivet: 26 jan-08 kl 14:13 »
Jag brukar oxå ta dom på kvällen när dom lagt sej det fungerar kanon , blir lugnast så tycker jag.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Bovanägare

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 jan-08 kl 15:32 »
Att ta dem på kvällen har funkat bäst för mig ochså. Hade ochså Golandshöns ett tag köpte in dem vuxna och dom var ochså skvatt galna jag kunde inte ens titta på dem. Det funkade inte med mutor och övertalning de var bara och knipa dem så fort de gick. De skrek då som jag hade stuckit dem med kniv. Jag hade dem inte kvar särskilt länge, tycker Hedemoran och silkeshönsen är mycket mjukare och trevliga.

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 27 jan-08 kl 00:27 »
Tack för all input!

Förstår att rasen kan vara en del i det hela... Gotlandshönornas misstänksamhet kan vara bra eftersom vi har duvhök i närheten.
Jag kämpar vidare - de är så personliga. Kanske det inte skall vara alltför lätt? Kompostgaller var en mycket användbar tips.

Tack för omtänksamheten - jag hade inte tänkt på risken med kalkben.

Men - Ungtuppen som jag kan tänka mig byta/ge bort har inte kalkben, det är gammeltuppen som drabbats - det verkar som om några lider svårt medan andra inte alls får besvär.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

kattalan

• Det kan alltid vara värre....pooositiv det är jag
« Svar #9 skrivet: 27 jan-08 kl 04:12 »
Hej!

Jag tror nog attt det bästa sättet är att ta dem när de har lagt sig och det är mörkt, smyger man försiktigt så rör de sig inte alls. Lugn och fin bara och ta ett grepp så de inte börjar flaxa...

Lycka till
roar oss med värmlandsfår, höns,nordsvensk och shettisar. Dessutom hund, katt och kanin. Emellanåt skaffar vi oss några grisar också. Kan man ha det bättre...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #10 skrivet: 27 jan-08 kl 08:39 »
Kycklingar som kläcks under en ruvhöna blir aldrig lika tama som de som man maskinkläcker. De maskinkläckta håller man ju påmed på ett annat sätt och hönan varnar ju kycklingarna om man kommer för nära. Hon skyddar ju dem mot all eventuell fara och hon ser ju även oss som en potentiell fara för sina små. Särsklit om hon själv inte är så särskilt tam.

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 2 användare
eriksjos, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser