Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lite tystare höns, plus två andra frågor  (läst 1413 gånger)

sarasja

• Gäst
lite tystare höns, plus två andra frågor
« skrivet: 24 jan-08 kl 21:39 »
hej!
tänkte skaffa höns till hönshuset som finns i våran trädgård, men vi har grannar precis bredvid så jag undrar om någon känner till en hönssort som kacklar lite mindre eller tystare? bor förresten i frankrike, vet inte om hönssorterna är "internationnella"..?

är det oschysst mot hönsen att inte ha en tupp? det skulle nog vara omöjligt där jag bor.
och trivs dom bäst i grupp? eller kan man ha två-tre hönor utan att dom blir uttråkade?

tack på förhand, alla andra tips angående höns är såklart också väldigt välkomna!

soleskog

Re:lite tystare höns, plus två andra frågor
« Svar #1 skrivet: 24 jan-08 kl 21:54 »
Hej! Klart ni ska ha höns! Höns klarar sig fint utan tupp, men bör vara minst tre stycken för att "käna sig som en flock". Vilken sort kan man se på två vis - en stor ras som brahmahöns är väldigt lugna och trevliga, men skiter ju mer. Små höns som dvärgcochin, är bra "trädgårdshöns" - och inte kackligare de heller. Cochin låter ju förresten franskt...
Maran är en annan, fransk, hönsras som är fina och som värper mörkbruna ägg.  
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare (1 dolda)
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser