Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bild tråd ; )  (läst 11381 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:bild tråd ; )
« Svar #20 skrivet: 27 jan-08 kl 20:02 »
Stora tjejen med ponny..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Margit

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 27 jan-08 kl 20:11 »
:o  Ooooj, vilken vacker herre han var den där Reko! *vill klappa på*

Kan bara hålla med!! Sicken grann pålle  8) 8)

Norrsken

• -
« Svar #22 skrivet: 27 jan-08 kl 20:25 »
Tog några bilder på pållarna nu i veckan, men vete fn om man vågar lägga dem på datorn med alla virus som spökar här :-\
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #23 skrivet: 27 jan-08 kl 20:36 »
Min erfarenhet också vad gäller blod och reaktion på hästen.

Människan som tar på sig ledarrollen över hästen skapar nog många "nerviga", "hispiga" och "galna" hästar genom att överföra sin egen nervositet på hästen.

Det räcker med en nyansförändring i tonläget, stelare kroppsspråk, ett lite stummare tag i tygeln/tömmen för att den lugnaste hästen kanske förvandlas till en nervös individ.

Något jag själv aldrig varit med om.

Jag ska undersöka saken, Guba, får det ska tom finnas dokumenterat i en 50 tals skrift härhemma hur och vad man bör tänka på när det gäller vilttransport med häst.
I övrigt är det samma här,,, vi fraktar ut en del älg med en jaktarkompis Nordsvensk och det går hur lungt och harmoniskt som helst, även om "vår kusk" också har hört talas om att vissa hästar kan "rygga" för nyskjutet vilt.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #24 skrivet: 27 jan-08 kl 20:55 »
Men om man redan har en gammal häst, som inte blivit lärd att stå still, hur gör man då? ??? Vi har ju haft våra så kort tid, och de har inte varit körda på det viset innan, och tydligen inte blivit lärda att stå still på kommando så att säga. Eller det kanske är vi som gjort fel från början....  ::) Men... Kan man lära bort det igen då? Även om hästen är lite äldre (fast 15 år är väl ingen ålder på en shettis, va? ;D)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 27 jan-08 kl 21:15 »
Jag har lagt ut några i tidigare trådar o då går det tydligen inte att lägga ut dom igen..

Jodå det går  :)
Men du måste döpa om bilderna t.ex Blixten.jpg måste heta t.ex Blixten1.jpg nästa gång du vill lägga in den.

Mvh Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Frances

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 27 jan-08 kl 22:10 »
Det går!

Tänk på vad du själv gör när du brukar stanna med honom? Tex.på stallgången. Så gör du bara likadant fast ute :)

Och "tvinga" honom inte utan om han inte står still..låt honom ta några steg i lugn o ro och börja om.
Att vrångdra i en häst lär honom inget annat än brottning.

Så gott som varenda travhäst stannar omedelbart om man lägger tömmarna över rumpan och kliver ur.

Så en bra början är att stanna och kliva ur istället för att sitta kvar i vagnen och dra i tömmarna..

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #27 skrivet: 28 jan-08 kl 08:14 »
Att sitta och rycka eller dra för inget gott med sig, samma gäller att aldrig någonsin slå med tömmen. Det blir ofrånkomligt ryck i munnen.

Precis! Tänk om folk ville förstå det! Så fort jag ser en häst körd så är det dessa evigt smällande tömmar, vilket gör mig så ledsen!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #28 skrivet: 28 jan-08 kl 08:20 »
Frances och tösen på skogskörningskurs:

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Körven

• Värmland
« Svar #29 skrivet: 28 jan-08 kl 10:24 »
Det med blod o död är absolut en myt!

Hur skulle hästar stå ut med när man har kastrerat stående kastration i stallet..? Det blir mycket blod. Aldrig sett någon rynka på näsan ens...

Visst är det så.......Man kan ju se på personer som är oroliga och bekymmrade för allt,deras ungar och djur blir likadana.I min ungdom så red vi in till byn för att proviantera,vid korv kiosken.Då dyker byns sak kunniga hästtjejer upp och talar om att det är djurplågeri att vara vid korv kiosken för det lukta blod och kött,tror tillockmed  att en grät av upprördhet.Jag köper en korv med bröd som jag ger hästen,hon tuggade i sig den med god aptit och avslutade måltiden med att flema.
En gubbe som transporterade skjutet vilt på klövjesadel,brukade ta och doppa fingret i blod och sedan dutta en prick på hästens mule,han ansåg att det skulle hjälp,för eventuell oro för blodlukten.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #30 skrivet: 28 jan-08 kl 14:48 »
En bild på mig och mina bägge älskade odågor. Inte arbetar vi, men bilden visar det viktigaste: kärleken och kamratskapen till hästarna!

Frances

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 28 jan-08 kl 22:24 »
Är det inte ett vanligt jaktkandar?

Frances

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 28 jan-08 kl 22:25 »
Tack för bilderna, Vingklippt :)

Frances

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 28 jan-08 kl 22:30 »
Ja, hon har svart bälte i .. boxning..tror jag.. ;)

Nä, jag har inte slaktat alla ;D ;D

Norrsken

• -
« Svar #34 skrivet: 28 jan-08 kl 22:33 »
Är det inte ett vanligt jaktkandar?

Ser så ut! Finns i vilken ridsportbutik som helst ;)

Norrsken

• -
« Svar #35 skrivet: 28 jan-08 kl 22:52 »
Jaja, kanske är vanligt, jag tittar ju inte efter konstigheter till mina hästar.

Tillägg: Vitsen då, är det hävstångseffekten eller något annat?

Har aldrig provat det bettet, men jag tror nog att det är hävstångseffekten.. Det är då så det beskrivs i alla fall.. Men som sagt, har inte provat just det bettet, bara sett det ;) Dock tycker jag (fortfarande utan att ha annat än sett hur det ser ut) att det finns värre konstigheter folk stoppar i munnen på sin häst.. Tror denna variant är relativt skonsam mot hästen då jag aldrig sett dem annat än med minimal port..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #36 skrivet: 28 jan-08 kl 23:51 »
Ingen fölning i år, blir lite tomt.

Hon som ligger där är 2 nu.

Vilken MAGE!  :D ;D

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #37 skrivet: 29 jan-08 kl 00:32 »
Såna granna hästar ni har gott folk !!!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #38 skrivet: 29 jan-08 kl 07:59 »
Bettet som syns där har jag aldrig sett tidigare. Ett D-bett med hävstångseffekt ser det ut som, eller?

Precis som flera redan påpekat är det ett jaktkandar/kimblewick. Det är ett oledat bett med liten tungfrihet och liten hävstångseffekt samt kindkedja. Ett ganska vanligt bett och förhållandevis mild ändå. Jag upplever mitt postkandar med tömmen i översta ringen som skarpare.

Anledningen till det bettet är två: hon gillar endast oledade bett med tungfrihet (fråga mig inte varför, men hon är en väldigt bestämd dam på den punkten) och jag är reumatiker med inflamationer i ryggen och vill därför kunna ta ytterst lätt i tygeln. Då hon har en känslig mun och är lyhörd behöver jag knappt ta i tygeln vilket passar mig fint!  

Såg nu att tygeln sitter i nedersta hacket, normalt har jag den alltid i övertsa (minimal hävstång) men det var min lillasyster som satte fast tyglarna igår, därav resultatet  :D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #39 skrivet: 29 jan-08 kl 08:01 »

En bild till på mig, mina hästar och därtill min lillasyster!

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 3 användare
iberisk, DrMerkwurdigliebe, Spikkari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser