Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bild tråd ; )  (läst 11390 gånger)

Ardenner1

• Östergötland
bild tråd ; )
« skrivet: 24 jan-08 kl 19:56 »
hej jag är ny här och har en ardennertös på snart 4 år
är lite nyfiken på vad ni gör med era arbetshästar osv skulle gärna se bilder. själ vär jag i slutfasen av inkörning. och jag har väl tänkt att köra en hel del i skogen och åka in till samhället och handla osv.  givetvis så rider jag henne oxå där har vi kommit bra mycket längre än med inkörningen jag skyndar långsamt... :  )

här är i alla fall ett kort från inkörnings jobbet i sommras
peter och carmenzita

Lars Pers Maria

• -
Re:bild tråd ; )
« Svar #1 skrivet: 24 jan-08 kl 22:31 »
Åh vad jag blir avundsjuk! Jättefina bilder!
Jag har ett nordsvenskt sto (gammal travare) och ett russ. Vill allt detta som guba gör men saknar kunskaper. Provar naturligtvis lite då och då men man vet inte alltid hur alla grejor ska sitta ihop. Mycket har rostat och delar fattas. Skulle åtminstone vilja kunna slå hö och ta hand om. Men visst måste man ha två hästar för slåttermaskinen? Och det där med livskvalitet är det allra bästa.
Ingen som har en helgkurs i brukshästkörning i mina trakter, södra Norrland?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Ardenner1

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 26 jan-08 kl 08:08 »
vilka fina bilder  :  )  du lägger du upp
va roligt med nord svenskar min sambo har 5 st och några shire oxå.

DunderBettan

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 27 jan-08 kl 05:16 »
Vad många inspirerande bilder!

Härlig vinterbild "Guba" med dottern sovandes framför dina fötter!

Själv har jag ingen arbetshäst att lägga upp bilder på. Rider mest min häst, men tömkör ibland. Förhoppningen är att vi iallafall ska kunna harva ridbanan så småningom. Kanke till och med den framtida grönskasodlingen, om jorden inte är för tung.
Men den egentliga inkörningen har vi inte börjat med än.

« Senast ändrad: 27 jan-08 kl 05:20 av Dunder Bettan »

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 27 jan-08 kl 08:48 »
Här kommer en till. När det finns is så plogar jag och Reko en 1,6 km lång och 4,5 m bred skridskoslinga.

Reko? Godkända hingsten Reko e: Engelstadbron...?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #5 skrivet: 27 jan-08 kl 08:55 »
Jag har ett nordsvenskt sto som blir 6 i år, hon rids och körs med rockard mestadels, men har även fått harva lite och lunna ut stockar.

Min "lille" häst, valack som blir 3 i sommar och som är 75%nsv, 25% ardenner, håller jag på att rida in och tömkör. Han är av den nervösa sorten, så därför tar vi inridning före inkörning.

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Lena A

« Svar #6 skrivet: 27 jan-08 kl 10:51 »
Härliga bilder på härliga hästar.  :D

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #7 skrivet: 27 jan-08 kl 11:21 »
Trevliga bilder!

Fråga till Guba,,,,,,,

Du har aldrig haft några problem med att dra ut älg ur skogen med dina hästar?
Många hästar får visst "stora frispelet" när det känner viltlukten.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 27 jan-08 kl 12:05 »
:o  Ooooj, vilken vacker herre han var den där Reko! *vill klappa på*

Mysla

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 27 jan-08 kl 13:26 »
Sådan husse sådan häst 8)

Jag menar det...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 27 jan-08 kl 14:08 »
Det med blod o död är absolut en myt!

Hur skulle hästar stå ut med när man har kastrerat stående kastration i stallet..? Det blir mycket blod. Aldrig sett någon rynka på näsan ens...

Och medhåller absolyt om att inkörning först är absolut att föredra, allra helst för att det går att börja så mycket tidigare. Det är inget fel att köra in en ett-åring. Det är ju inte arbete det handlar om utan skola!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 27 jan-08 kl 17:47 »
*Nickar instämmande* på dom flesta travare behöver man inte snacka om inridning..det är bara hoppa upp o rida.

Som praktikant i dom flesta travstall blir man ofta tillsagt att rida en häst..men man ska inte va helt säker på att den är riden innan ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 27 jan-08 kl 18:04 »
Det med blod o död är absolut en myt!

Hur skulle hästar stå ut med när man har kastrerat stående kastration i stallet..? Det blir mycket blod. Aldrig sett någon rynka på näsan ens...

Och medhåller absolyt om att inkörning först är absolut att föredra, allra helst för att det går att börja så mycket tidigare. Det är inget fel att köra in en ett-åring. Det är ju inte arbete det handlar om utan skola!
En lärare jag hade berättade att hästar inte ens reagerade för att hamna på slakteriet med blodlukt osv, utan i såna fall var det vi människor som förde över oroskänslor eller stress. Hästen som är ett bytesdjur skulle inte bli rädd för blod och död utan tvärtom tänka ungefär "skönt då var det inte min tur denna gång", jag vet inte om det stämmer men inte låter det otroligt i alla fall.
                                        Mvh
                                     Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 27 jan-08 kl 18:27 »
Jag har definitivt blivit varse om det sen jag blev mamma och hanterar hästar höggravid!

Att jag är försiktigare gör hästar osäkra, jag tycker dom uppför sig som puckon så fort jag ska göra nåt   ;D Något som jag aldrig  aldrig märkt förut :o

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #14 skrivet: 27 jan-08 kl 19:04 »
Den där "lille" såg rejäl ut.
" Nervös sort därför tar vi inridning före inkörning".
Jag anser att en häst som både skall ridas och köras alltid utan undantag skall köras in först.
Det är så många moment i körningen som är farliga för både häst och kusk. En ridhäst har men aldrig samma disciplin på vad gäller att stå still som en körhäst och där ligger den största risken för skador.

En lös ridhäst är just bara en lös ridhäst.
En lös körhäst med redskap efter sig är livsfarlig både för häst och allt runtomkring.

Risken är alltså att man rider in sin "nervösa" häst och allt går bra förutom att den inte har lärt sig att stå stilla i alla situationer. Man har och kan inte ha det kravet, vid uppsittning tex där ryttaren inte har koll på hästen som trampar runt.

Börjar man sen att sätta för redskap och hästen trampar runt, rycker till och blir skrämd kan det bära iväg.
En ridhäst stannar oftast ganska snart, men ridhästen har nu ett redskap efter sig som skramlar och låter och då stannar den inte utan det kan få katastrofala följder.

Den lille är regäl, 161cm och växer. ::) Jag väljer att rida in honom först just för att risken för olyckor är större i körningen, jag tränar alltså in allt (ex att stå stilla och inte trampa runt) från marken och ryggen innan jag börjar tänka på att ha ngt efter honom. För mig är det en självklarthet med lydiga hästar, och jag går inte vidare förän det är nästan idiotsäkert. För mig blir det därmed säkrare med inridning före inkörning.

Jag hade en valack efter Engelstadbron tidigare, och har alltid velat ha en släkting till honom igen. Man kanske skulle passa på att skicka iväg min Dimma till Reko medans han fortfarande kan få till det  ::) Står han till tjänst i år eller hur är det?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #15 skrivet: 27 jan-08 kl 19:05 »
Har du inga bilder på dina hästar Frances?

Jag har nog en eller annan bild på Frances med tillhörande kallblodstravare i min dator, men vet inte om Frances vill vara hemlig...?!

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 27 jan-08 kl 19:47 »
Nejdå,langa ut bara om du har något på oss ;D Jag har jättedåligt med bilder ..Här är det alltid jag som håller i kameran.. :(

Jag har lagt ut några i tidigare trådar o då går det tydligen inte att lägga ut dom igen..

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 27 jan-08 kl 19:50 »
Apropå stå medans man går o fikar.. ;)

Härär det självklarhet att hästarna står still, oavsett om dom är tokiga travhästar ;D
« Senast ändrad: 27 jan-08 kl 19:50 av Frances »

Norrsken

• -
« Svar #18 skrivet: 27 jan-08 kl 19:57 »
Apropå stå medans man går o fikar.. ;)

Härär det självklarhet att hästarna står still, oavsett om dom är tokiga travhästar ;D

Härligt! Jag är mest van att travare selas och sätts för vagn i stallgången(vilket är anledningen att travfolk vill ha ordentligt bred stallgång har jag fått veta), och när sen linorna lossas så bär det iväg! Lite vettig lydnan tycker jag är att föredra, oavsett disciplin!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 27 jan-08 kl 19:58 »
Tösen

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser