Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  telefoni  (läst 2824 gånger)

Anso1971

• Dalarna
telefoni
« skrivet: 23 jan-08 kl 21:14 »
Jaha...så ringde då det andra telefonbolaget inom loppet av en vecka. Förra gången var det glocalnet som ville att vi skulle bli kund. Nu var det telia som ville ha oss tillbaka eftersom vi bytte bort dem för en tid sedan.

Jag betalar gärna mindre än jag gör idag, så jag tog mig några minuter att lyssna. Hon ställde frågor om hur våra telefonvanor såg ut och rekommenderade Telia kväll&helg som ett förmånligt prisavtal.

Man jag vill inte bestämma bara så där, utan vill ha tid att sätta mig in i saker, så jag bad henne återkomma. Jag surfade in på Telias hemsida där man kunde läsa om deras tre olika prisavtal. Efter mycket kringflackande på deras sidor hamnade jag av en slump på en sida där deras ordinarie priser stod, dvs om man inte tecknar prisavtal. Att detta alternativ fanns hade hon i telefon inte alls nämnt. Men öppningsavgiften var ju där bara 45 öre, mot 69 öre i alla avtal. Efter ett snabbt samarbete med excel där jag knappade in siffror från min senaste räkning framstod ju klart och tydligt att det allra billigaste för oss var att ringa helt utan prisavtal. De där öppningsavgifterna äter ju upp hela vinsten och lite till.

Kan inte låta bli att undra hur många hon lurade ikväll.

Men byte blir det nog ändå eftersom samtliga alternativ var bättre än vad vi har idag... Få se vad hon säger när hon ringer och jag inte vill tecka avtal. Undrar om jag får presentkortet på 300 som hon lovade mig även fast jag vill ringa utan prisavtal?
« Senast ändrad: 23 jan-08 kl 21:15 av Anso1971 »
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Fridolf2

• Gäst
Re:telefoni
« Svar #1 skrivet: 24 jan-08 kl 08:23 »
Då måste du ringa extremt många, korta samtal...Vi ha Telia alltid eller vad det nu heter, dvs gäller hela tiden att det bara debiteras öppningsavgift och inget minutpris.. Vår telefonräkning sjönk från ca 1700/kvartal till omkring 700..så vi är jättenöjda, det enda man får se upp med är ju att inte ringa till för många mobiler, för då drar det lätt iväg... :)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 24 jan-08 kl 11:00 »
Vi ringer för närvarande med Optimal Telecom. Rätt ok och vår telefonräkning ligger runt 500 kr.... men en stor del är ju abonnemangsavgift  :-\
Har någon testat ip? Eller rättare sagt, har någon testat ip och är nöjd?  :P

Är bra sugen på tex cell ip där abonnemanget bara kostar 29 kr i månaden i jämförelse med de 165 kr i fast avgift som vi har nu (abonnemang plus ett avtal).
Landsflykting i storstan...

johe71

« Svar #3 skrivet: 24 jan-08 kl 11:27 »
där abonnemanget bara kostar 29 kr i månaden i jämförelse med de 165 kr i fast avgift som vi har nu

fast om du använder koppartråden för bredband (t.ex adsl) så måste du fortfarande betala fast avgift för det.... så du tjänar nog inte så mycket som du tror
« Senast ändrad: 24 jan-08 kl 11:27 av johe71 »

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 24 jan-08 kl 18:26 »
fast om du använder koppartråden för bredband (t.ex adsl) så måste du fortfarande betala fast avgift för det.... så du tjänar nog inte så mycket som du tror

Ja, så kanske det är... måste kolla upp det också  :-\
Landsflykting i storstan...

Radar

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 24 jan-08 kl 18:42 »
Vi har bredbandet via fiber hos tele 2. Fasta telefonen hos tele 2 via samma fiber. Mao IP-telefoni. Min mobil har jag tele2's kontantkort i. Täckningen är än så länge sämre än telias, men får å andra sidan någon bonus påtankad då och då. Har inte kollat hur mycket men gissar på 50 kr/månad.
Jag ska leta reda på några räkningar och kolla vad det brukar vara. Vet att det är mycket billigare än telias abonnemang via koppartrådarna. Återkommer när min finansminister är hemma.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Jordefamn

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 jan-08 kl 19:27 »
Vissa ADSL-leverantörer erbjuder koppartrådsaccess för mindre än vad Telia tar (tror de tar 79 kr eller nåt sånt). Det är värt att kolla upp, och kanske jämföra med mobilt bredband.
Man borde väl kunna köra IP-telefon över det också?
« Senast ändrad: 24 jan-08 kl 19:28 av Jordefamn »

Radar

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 24 jan-08 kl 20:37 »
Jag gjorde så att jag gick in på internetbanken och tittade på senaste 12 månadernas inbetalningar.
Tele2 har fått totalt 3 345 kr.
Bredbandsabbonnemanget kostar för oss 159kr/månad. Upp till 8 Mb/s. 12*159=1908
3345-1908=1437 i samtalsavgifter.
Den som tillhandahåller bredbandsnätet vill ha 1200/år.
Summa för senaste året= 4 545 kr.
Uppdelat per månad ger det 378,75
Per kvartal = 1 136,25

Uppställt så här blir det ju inte så mycket billigare än telia. Men själva nätet och bredbandet skulle vi ha ändå. Även om fasta telefonen var hos telia. Så själva ringandet kostar drygt en hundring i månaden.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

johe71

« Svar #8 skrivet: 24 jan-08 kl 21:27 »
Det är värt att kolla upp, och kanske jämföra med mobilt bredband.
Man borde väl kunna köra IP-telefon över det också?

har dålig koll på hur mycket bandbredd man får åt båda hållen med mobilt bredband och hur mycket bandbredd ip-telefoni behöver... men omöjligt borde det inte vara

en annan sak att tänka på, beroende på hur man bor, är att en vanlig telefon oftast fungerar när det blir strömlöst, medans ip-telefoni inte kommer att fungera då... men nuförtiden är väl det iof ett mindre problem då man har en mobil.... (om den är laddad och mobilmasten inte har haft strömlöst för länge)
« Senast ändrad: 24 jan-08 kl 21:27 av johe71 »

Anso1971

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 24 jan-08 kl 23:21 »
Då måste du ringa extremt många, korta samtal...Vi ha Telia alltid eller vad det nu heter, dvs gäller hela tiden att det bara debiteras öppningsavgift och inget minutpris.. Vår telefonräkning sjönk från ca 1700/kvartal till omkring 700..så vi är jättenöjda, det enda man får se upp med är ju att inte ringa till för många mobiler, för då drar det lätt iväg... :)

Senaste fakturan: 87 samtal, totalt ca 5 h, med tele2. I snitt knappt fyra minuter per samtal. Samma kostnad dygnet runt (69 öre öppningsavgift och 19 öre per minut). Gav total samtalskostnad på 116:-

(avser en månad)

Vi är väl inga storringare. Jag är ibland hemma dagtid och då finns det ingen att ringa till... Ringer ibland till min man för att berätta vad som saknas i skafferiet så att han kan skaffa det på vägen hem. Äldsta dottern är 9, hon har inte börjat ringa så mycket ännu, ringer korta samtal till kompisar för att bestämma vem de ska vara hos.

Mobilsamtal ringer jag billigast från min mobil.

Med telia skulle samma samtal gissningsvis hamnat på 70-80 kronor, beroende på hur mycket som hamnar på dagtid, vilket vi inte har koll på just nu.

Det hör också till saken att vi redan hade tänkt att byta till telias bredband eftersom det var både snabbare och billigare än det vi har nu. Så hade de inte ringt oss så hade vi kanske ringt dem...

Kan man fortfarande ringa med prefix?

Kan tyckas att jag jagar småsmulor  ;D

Större smulor har jag dock jagat idag, då jag upptäckte att jag på min telenor mobilfaktura betalar 39:- per månad för att sms:a fritt till alla som har telenor. Detta har jag betalt i flera månader utan att fatta vad jag betalade för. Jag tror inte jag känner så många som har telenor. Frågan är om jag messat en enda gång för dessa pengar. Det är mig ett mysterium hur detta tillval hamnat på mitt abonnemang. Men nu är det slut med det. Brevlådan på 50 MB som kostade mig 29:- per månad avbeställde jag samtidigt och fick istället en gratis på 10 MB som räcker och blir över. Även detta har jag betalt för länge utan att känna till att det fanns ett gratis alternativ:( De är duktiga på att pracka på en onödiga grejer när man blir ny kund någonstans.

« Senast ändrad: 24 jan-08 kl 23:22 av Anso1971 »
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Mariage

• Hur lång får texten vara här? Vad får man plats me
    • Madrassen
« Svar #10 skrivet: 24 jan-08 kl 23:45 »
Hej vi ringer mycket och väldigt korta samtal, ja just det jag arbetar för en organisation som hjälper folk med cancer. Men det var inte det jag ville säga, arbetar man i ett företag eller organisation så kan man via ventelo ringa med noll öre i öppningsavgift, 11 öre min. kvällar och helger och 18 öre min. på dagtid.
/M
http://www.madrassen.se/
Det sitter många ensamma människor runt om i landet med erfarenheter och kunkap som bara tynar bort. Många får inte ens ett samtal. Tänk er bara möjligheten, om att kanske få visa att man faktiskt duger något till. Besök madrassen, det kan löna sig.

Jordefamn

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 25 jan-08 kl 09:23 »
Större smulor har jag dock jagat idag, då jag upptäckte att jag på min telenor mobilfaktura betalar 39:- per månad för att sms:a fritt till alla som har telenor. Detta har jag betalt i flera månader utan att fatta vad jag betalade för. Jag tror inte jag känner så många som har telenor. Frågan är om jag messat en enda gång för dessa pengar. Det är mig ett mysterium hur detta tillval hamnat på mitt abonnemang. Men nu är det slut med det. Brevlådan på 50 MB som kostade mig 29:- per månad avbeställde jag samtidigt och fick istället en gratis på 10 MB som räcker och blir över. Även detta har jag betalt för länge utan att känna till att det fanns ett gratis alternativ:( De är duktiga på att pracka på en onödiga grejer när man blir ny kund någonstans.

De har säkert heltidsanställda som hittar på såna "gömda erbjudanden". Ofta erbjuder de också gratis såna tjänster när man tecknar abonnemang, som man sen måste avsäga sig efter 6 mån eller så för annars börjar de kosta. De ger ingen förvarning om när detta händer, så man måste markera det i almanackan och sätta alarm nån vecka före, så man hinner avbeställa det innan tiden gått ut. Eller skita i de extra erbjudanden förstås.
När jag köpte min mobiltelefon frågade säljaren mig för varje extra erbjudande om jag ville ha det, men det är ju inte säkert att alla gör.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 jan-08 kl 10:34 »
En sak man får se upp med, som jag retar mig på är när man laddar kontantkortet till mobilen. Jag har två mobiler, en på Telia och en på Telenor, och dom har nästan exakt samma villkor..man får ringa för, tror det är 69öre/min och sms;a för 79öre/st i en månad från man laddat kortet. För mig så blir det ganska precis för en hundralapp, så är den där månaden slut och jag får ladda om och får åter ringa billigt.Men dom försöker alltid få en att ladda större belopp (på internetbanken t.ex är alltid 300kr förinkryssat..) det är bara det att då hinner ju den där billiga månaden ta slut och jag har fortfarande kanske 200 kr på kortet, då åker ju samtalstaxan upp till nåt på 4 kr/min, så dom där sista kronorna rasar ju rätt fort iväg.. Kan inte hjälpa att jag tror det där är genomtänkt för att försöka lura en till att ladda större belopp, får ju ständiga erbjudanden om att ladda mer så får man ditt och datt... ::)

Polghara

« Svar #13 skrivet: 25 jan-08 kl 17:05 »

Den känner jag igen! Med mitt nya abonnemang, som också var hos Telenor för övrigt, så följde det med "provapåtjänster" i form av fria SMS och brevlåda. Jodå... det var helt ok att prova på - problemet var bara att när den tid som man fick prova på tog slut så gick det vidare i en tillsvidaretjänst som man alltså betalade för...

Tycker att provapåtjänst borde ta slut och inte automatiskt gå vidare när prövotiden är slut men så funkade det alltså icke. Vet inte,  men jag har en känsla av att det är många företag som kör den varianten? Tidningar och bokklubbar kanske särskilt.
Stadsbo med hjärtat lämnat kvar på landet. Handarbetare. Växtälskare. Läsare. Sökare efter harmoni och mening i tillvaron.

Om_Kring

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 jan-08 kl 00:08 »
Vi ringer för närvarande med Optimal Telecom. Rätt ok och vår telefonräkning ligger runt 500 kr.... men en stor del är ju abonnemangsavgift  :-\
Har någon testat ip? Eller rättare sagt, har någon testat ip och är nöjd?  :P

Är bra sugen på tex cell ip där abonnemanget bara kostar 29 kr i månaden i jämförelse med de 165 kr i fast avgift som vi har nu (abonnemang plus ett avtal).

Ringde också med dom förut och betalde ungefär samma. Nu ringer jag med glocalnet och betalar ungefär 200:- istället. Men då ringer jag så olika också

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser