Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Russ som hostar  (läst 11031 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Russ som hostar
« skrivet: 23 jan-08 kl 19:46 »
Vår russvalack har börjat hosta igen. han gjorde det i våras och lite under eftersommaren/ tidig höst. Det är en torr hosta och han ser ut som om han fått nåt i halsen. Krafsar med hovarna och liksom inte kan få ut/upp.
Nu har han dessutom en konstig andning, liksom flämtande men inte så jättesnabbt. Låter nästan som när dottern var obstruktiv i sin andning när hon var liten.
Jag kontaktar nog veterinär i morgon men tänkte fråga om någon av er alla har någon idé om vad det kan vara och hur hostan kan lindras? Det största tecknet på att nå't är fel är att han inte ätit upp sitt hö och det har aldrig hänt förut.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Russ som hostar
« Svar #1 skrivet: 24 jan-08 kl 06:11 »
Det är inte så att han HAR fått nåt i halsen?

Nej,ni ska defintivt ringa vet. Han har säkert en rejäl halsinfektion, det behöver ses till.

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lars Pers Maria

• -
« Svar #2 skrivet: 24 jan-08 kl 22:23 »
Veterinären här idag. Kvickdrag som tydligen beror på spor- och/eller mögelallergi. Inte konstigt i denna blöta, fuktiga värld vi numera lever i.
Hästen fick cortisonspruta för att akutlindra, det hjälpte på en gång. Det var bra, vad man än tycker om cortison.
Få se hur det artar sig.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 25 jan-08 kl 11:27 »

Att en mindre häst får kvickdrag hör till ovanligheterna,det är något som brukar drabba tyngre hästar.
Det som är typiskt för kvickdrag är att hästen andvänder s k bukpressen "bukmusklerna"när den andas ut,pga av att lungblåsorna har mist sin elastisitet.Om det är kvickdrag så brukar inte hästen bli bättre och sämre i perioder,utan det är fortlöpande försämring om inte hästen kommer under behandling.Du får nog räkna med cortisonbehandling livet ut för hästen om det är kvickdrag.Du gjorde rätt i att kontakta vet i ett tidigt skede,för då kan man bromsa upp sjukdomsförloppet.
En sak som gäller både människor och djur är att sjukdommar inte nödvändigtvis behöver följa läroboken,det finns varianter även där.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 jan-08 kl 11:53 »
Nej, det är inte nödvändigt med kortison resten av livet.

Dammfri miljö med frisk luft gör susen åt dom flesta. I praktiken alltså lösdrifft.

Men att använda en kvickdragshäst i arbete ska man inte göra. Sällskapshäst. Nu är din en valack, men hur konstigt det än låter så mår kvickdragshästar bra av att vara dräktiga.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

• -
« Svar #5 skrivet: 25 jan-08 kl 11:57 »
Nu är din en valack, men hur konstigt det än låter så mår kvickdragshästar bra av att vara dräktiga.

Kan det hänga ihop med att kroppen mobiliserar för att skydda fostret?

Körven

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 25 jan-08 kl 14:39 »
Nej, det är inte nödvändigt med kortison resten av livet.

Dammfri miljö med frisk luft gör susen åt dom flesta. I praktiken alltså lösdrifft.

Men att använda en kvickdragshäst i arbete ska man inte göra. Sällskapshäst. Nu är din en valack, men hur konstigt det än låter så mår kvickdragshästar bra av att vara dräktiga.

Nej du.........det hjälper inte hur mycke dammfri miljö den lever i,naturligtvis så skall alla hästar leva i en damm (dam) fri miljö.Kvickdrag eller kroniskt alveolärt lungemfysem vilket innebär att lungorna är förstorade och mist sin elastisetet.Hästen andas med mer än 30 dubbla flankslag i minuten,när andnöden blir så svår är det bara kortison som hjälper mot sådana anfall.
Men jag tycker inte att det verkar vara kvickdrag,av hennes beskrivning av sjukdomen.Det nämns inget om flankslag vid andningen och inget om frekvensen på andningen.
Det förefaller mer som ett förstadie till kvickdrag Kronisk luftvägsinflammation,det är illa nog bara det.

Körven

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 jan-08 kl 15:24 »
Ok Körven, då har jag nog aldrig haft några riktiga kvickdragshäst. Skönt det då, jag trodde det..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #8 skrivet: 25 jan-08 kl 16:55 »
jag klipper in ett bra sammandrag om kvickdrag som jag läst på buke

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=477458

"Kvickdrag är en kronisk bronkit som gått över till lungblåsorna (alveolerna) förstörts. Kronisk bronkit innebär en kronisk inflammation i bronkerna. Detta är visserligen en kronisk sjukdom men å andra sidan kan hästen vara helt symptomfri. Har bronkiten däremot utvecklats till kvickdrag har dock hästen i princip alltid mer eller mindre allvarliga symptom. Det hela yttrar sig ffa i att hästen får svårt att andas ut, den "dubbelandas" och får litegrann krysta ur luften.

Kvickdrag kan jämföras med den kroniska sjukdom KOL som drabbar ffa (äldre) rökare. KOL är också en kombination av kronisk bronkit och emfysem hos människor.

Kronisk B /kvickdrag orsakas i princip alltid av damm, mögel eller på annat sätt dålig luft. Till detta bör också läggas att hästar (precis som människor - vissa rökare blir 97 o mår finfint) är olika känsliga och det som är bra stallmiljö för en häst inte nödvändigtvis är det för en annan.

För hästar med K B / kvickdrag gäller ffa att förbätta stallmiljön och reducera dammm, mögel eller vad nu pållen reagerar på. Sopa aldrig när hästen är inne, eller blöt gången först, blöt höet (dränk det och låt det stå ett tag - dock max 12 h-, det räcker inte att skvätta vatten på) eller fodra m ensilage e dyl. Fukta även kraftfodret så att det inte dammar, och ffa se till att hästen får massor av utevistelse o frisk luft! Kallt, luftigt stall (ev m täcken på pållarna) är mkt bättre för alla hästar (inte bara hosthästar) än varma, fuktiga,isolerade stallar utan rejäl ventilation. Kan man ordna med en utebox eller annan liknande välventilerad uppstallning ger detta ofta bra resultat.

En häst med utvecklat K-drag kan aldrig komma upp i full kondis igen. Man får rida den efter dagsform, och troligen lägga ner planer på tävling o seriös träning. DÄREMOT en häst med SYMPTOMFRI kronisk bronkit mår bäst av att ridas till en hög kondis så att lungorna tränas. Här är det ju, till skillnad från kvickdrag inget som är "sönder" utan "bara" en inflammation vars symptom visar sig vid felaktiga omständigheter (damm, dålig luft mm). Även kvickdragshästen mår bra av motion för att hålla igång sina lungor, men här bör man vara medveten om att full lungkapacitet aldrig kan erhållas igen.

Hästar reagerar även olika på olika typer av strö. Vissa blir sämre på spån, andra på halm. De flesta hosthästar mår finfint på torv, eller allra bäst, tidningspapper. Min gamle symptomfrie valack tål inte halm men mår bra på spån, men det där är individuellt- man får pröva sig fram.

I akuta skeden kan hästen medicineras med cortison, ventipulmin och slemlösande. t ex Acetylcystein (humanmed som anv även till häst - både pappa o pållen åt det en period  ). Långsiktigt måste dock miljön förbättras för att pållen ska må bra. Vitlök i maten kan hjälpa marginellt, jag har goda erfarenheter av detta.

K B o kvickdrag är hur som helt sjukdomar att ta på största allvar - fler en en häst har fått sluta sina dagar p g a detta.

Min erfarenhet är dock att man kan göra mycket för att hålla hästen symptomfri. Min gammelpålle fick diagnosen KB när han var 14 och tävlade för fullt en säsong (fälttävlan) med detta - full kondis , pigg o glad. Sen skadade han ett ben o fick bli promenadhäst. Han är 19 i dag och mår finfint och rids 6 dagar i veckan.

AKO - med pappa med KOL o pålle med kronisk-dock symptomfri-bronkit "

Jag vill dock varna för vitlök i maten som det hänvisades till i inlägget, det kan leda till anemi och bör inte användas till hästar (finns heller inga studier som visar att det lverhuvudtaget skulle hjälpa eller ge samma effekt som på människor)
/Sar
« Senast ändrad: 25 jan-08 kl 17:02 av Sar »

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 25 jan-08 kl 17:38 »
Viktigt är alltså att ni tittar över er stallmiljö vilken knappast är optimal. Finns det möjlighet till lösdrift? Förbättrad ventilation? Ändrade foderrutiner?
Hur är ert foder hygieniskt? Mögel och sporer kan mkt väl komma därifrån. Du kan skicka in grovfoder och halm för en hygienisk analys.

Man får gå igenom hela sin hästhållning för att se vad som kan bli bättre. Hoppas russet återhämtar sig snabbt!

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 25 jan-08 kl 17:56 »
Med risk för att få på skallen, så tipsar jag ändå om att man kan ge Echinagard till hästar med hosta. Vi brukar droppa 40 dr på en eller två sockerbitar. Det och vitlökspulver om Ecinagarden inte räcker.

Det brukar hjälpa vårt shettissto som får hosta så gott som varje senvinter.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #11 skrivet: 25 jan-08 kl 18:31 »
Tack för alla svar, tankar och information! Han är bättre efter kortisonet och ska få ventipulmin i morgon. Apoteken i all ära men de har inte så stora lager. Får åka långt till det apotek som har hemma!

Jo, hästen har andats "med magen", lite stressat och inte fått luft. Nå't lurt är det. Jag hoppas innerligt att det inte är något kroniskt så jag måsta fatta hemska beslut.

Vårt stall är gammalt och lite fuktigt. Har därför haft stalldörren lite på glänt varje natt utom om det har varit riktigt kallt. Det har ju mest varit blött och eländigt. Jag förvarar spånbalar i stallet, de är ju inplastade, kan de störa i alla fall? Mockar gör jag när hästarna är ute. Har funderat ut var jag skulle kunna ha lösdrift för hästarna men det fattas ju alltid pengar!

Tycker inte vårt hö är dammigt eller mögligt men man vet ju aldrig. Det ligger ju på höskullen och där blåser det ju storm ibland.

Hoppas bara cortisonet håller i sig tills jag fått hem den andra medecinen...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #12 skrivet: 26 jan-08 kl 00:28 »
Tack för alla svar, tankar och information! Han är bättre efter kortisonet och ska få ventipulmin i morgon. Apoteken i all ära men de har inte så stora lager. Får åka långt till det apotek som har hemma!

Jo, hästen har andats "med magen", lite stressat och inte fått luft. Nå't lurt är det. Jag hoppas innerligt att det inte är något kroniskt så jag måsta fatta hemska beslut.

Vårt stall är gammalt och lite fuktigt. Har därför haft stalldörren lite på glänt varje natt utom om det har varit riktigt kallt. Det har ju mest varit blött och eländigt. Jag förvarar spånbalar i stallet, de är ju inplastade, kan de störa i alla fall? Mockar gör jag när hästarna är ute. Har funderat ut var jag skulle kunna ha lösdrift för hästarna men det fattas ju alltid pengar!

Tycker inte vårt hö är dammigt eller mögligt men man vet ju aldrig. Det ligger ju på höskullen och där blåser det ju storm ibland.

Hoppas bara cortisonet håller i sig tills jag fått hem den andra medecinen...

Är stallet fuktigt är tyvärr risken stor att även efterkommande hästar drabbas. Fuktigt stall brukar tyda på dålig ventilation, försök åtgärda detta. Finns det möjlighet att köra "kallstall" så att du hela tiden har dörren på vid gavel utan att det blir drag (hästar mår inte illa av att det är kallt, då får man istället täcka upp om man inte vill att de får alltför lång päls- däremot har de svårt att tåla drag)?.

Det inplastade spånet tror jag inte alls påverkar, däremot kan det vara fodret som är boven (dålig hygienisk kvalité vilket inte alltid är lätt att se med ögonen så där bör du göra en analys så att du inte fortsätter ge det om det är dåligt).

När det gäller lösdrift så är det ju pengar för att bygga själva ligghallen som behövs, d.v.s. trämaterial, material till taket och ev. cement att gjuta ner stolparna. Du behöver inte ha cementerat golv.

Man brukar prata om kvickdragsrand om man ser en rand lite längre ner på buken som konstant är indragen när hästen andas. Ett mkt dåligt tecken.

Körven

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 26 jan-08 kl 10:13 »
Om man tar en plåtskiva eller något liknande och lägger höet på sedan vattnar man det med saltvatten.Det lämpligaste är en vattenkanna med stril.Man liksom tvättar det,problemet som uppstår efter denna behandling är att man även tvättar bort endel nyttigheter också.
Man är oftast mycket uppmärksam på dammigt hö,men man glömmer spanmålet.Det innehåller mängder med sporer och allt möjligt skit.Så öven det är lämpligt att tvätta.

En häst med kvickdrag får luft,problemet är att få ut det,det är därav flankandningen den försöker pressa ut luften.

Körven

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 26 jan-08 kl 12:16 »
Jag är kanske lite trög man kan inte begripa varför höet ska tvättas med saltvatten  ???

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 26 jan-08 kl 18:21 »
Jag är kanske lite trög man kan inte begripa varför höet ska tvättas med saltvatten  ???

Det har jag heller aldrig hört, tveksamt om saltvatten överhuvudtaget är tjänligt för hästar att dricka?! Det är ju blötläggningen man vill åt, det bästa mot dammet är om man kan doppa ner ett hönät med hö i en stor tunna och sedan dra upp.

Körven

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 27 jan-08 kl 21:16 »

Salt vatten inte havsvatten,det finns inget som är otjänligt med salt vatten,tvärtom så får dom flesta hästar förlite salt.Men naturligt vis skall dom ha tillgång till vanligt dricksvatten också.
Jo jag har sett folk som doppar eller blötlägger hö i en tunna där "vattnet" antagit en brun aktig färg,det är liksom inte menigen att man skall byta ut dammet mot något annat skit.Om man föredrar att doppa höet i en tunna eller liknande så säger det ju sig själv att vattnet skall vara rent.Då är väll frågan om det blir enklare.
Och nu till saltet,det fungerar så att saltet binder lösa particklar samtidigt så hämmar det sporer och andra mickrober att föröka sig,pga av saltets uttorkande egenskaper.Innan frysboxar och konserveringsmetoder fanns så saltade man in maten för att kunna bevara den.För att binda damm på grusvägar så saltade man där också.
Man kan ju tycka det är onödigt med salt när man ändå skall ge häste höet med en gång,men dom där microberna sätter i gång att föröka sig så fort höet blir blött,det är därför att blött hö möglar.

Körven

Norrsken

• -
« Svar #17 skrivet: 28 jan-08 kl 20:28 »
Hej! Har en hosthäst som vi haft sen hon var tolv år. Första gången hon fick luftvägsproblem i vår ägo var när hon var tretton, och flyttade in i ett relativt nybyggt stall, där nån knäppgök fått för sig att bygga govvärme i stallet :o ::) Resultatet var ju att spånet blev kruttorrt, och dammade som bara attan! Flytt till större stall, symtomfri nåt halvår, tills storstallet missade nåt vid beställning av spån, och istället för torrt kutterspån fick färskt sågspån, vilket stank terpentin! Flera hästar blev sjuka av det, och eftersom vårt sto var dräktig då blev det ventipulmin, och snabbrustning av ett gammalt stall, som var rätt skruttigt invändigt, men så där lagom otätt så att luften var riktigt prima! Har med dessa erfarenheter alltid varit noga med foder och stallmiljö. Höet har alltid skakats isär (dvs, inte gett hela "skivor"), så känner man ganska bra om det dammar, eller om det luktar unket på nåt vis. När mina föräldrar byggde eget stall var självklart stallmiljön och ventilationen prio ett, och ventilationen styrs med hydrostat, och inte termostat, vilket oftast verkar vara det vanliga. Hästen är nu 28 år, och det är benen som nu satt stopp för ridning, inte lungorna!

Skulle jag äga ett stall med dålig miljö så skulle jag nog försöka satsa på lösdrift, och sedan försöka åtgärda de mest akuta problemen så fort jag fått råd.. Har hört talas om nåt slags tältaktigt som tydligen ska vara godkännt för lösdrift, men har inte riktigt koll på vad det är och hur det fungerar. Men det låter ju som om det kan vara ett alternativ för den som har begränsad kassa i alla fall! För hästhosta ska man ta på allvar, så att det itne utvecklas till kvickdrag!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Lars Pers Maria

• -
« Svar #18 skrivet: 28 jan-08 kl 23:38 »
Tack igen för alla svar! I mitt huvud har jag redan byggt lösdriften och byggt om lite för att foderhanteringen ska vara smidig. Men det är som sagt bara i huvudet.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #19 skrivet: 29 jan-08 kl 11:00 »
Jag hade ett russsto som fick kvickdrag... när hon var 10 år... jag hade henne kvar o promenad red henne  tills hon blev 26 år...

Vi fick blöta höt o hon gick ute året runt.. kom bara in några timmar med täcke då hon var svettig efter ridturerna.. sen ut i hagen igen..

fort hon fick torrhö så hostade hon..  även ute. men nu förtiden finns ju ensilage o hösilage.. så de funkar ju mycket bättre..

Och visst kunde man rida henne..
men om hon hostade så fick man ju ta de lungt...

Hon var alltid mycket pigg o glad...

ända till sista sommaren .. då hon blev dåligt.. inte av kvickdrag.. de hade hon mest besvår av vintertid.. men sista sommaren blev hon mager... till slut såg hon ut som ett vandrande skelett.. så då fick vi avliva henne..
 Men det var nog ålder n att nåt organ slutade fungera sa veterinären..

så inte måste man slakta dem bara för att de fått kvickdrag...
 :-[

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser