Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Russ som hostar  (läst 11008 gånger)

corillo

• Bohuslän
    • Vintermyren
SV: Russ som hostar
« Svar #40 skrivet: 11 apr-12 kl 09:47 »
Jag har också en häst med COPD.
För honom funkar det bra med ett öppet stall (öppna dörrar och luckor), vet inte om du har din på lösdrift, det är ju det allra bästa. Själv har jag dock inte möjlighet till det, men ett välventilerat stall och mesta möjliga utevistelse funkar bra för min.
Jag tycker du bör sluta strö med halm och prova spån, torv eller papper.
Även dessa strömedel kan ju damma lite, då kan man fukta bädden och salta (precis som man gör på dammiga sommarvägar).

Se först av allt till att stallmiljön är bra! Om hästen fortsatt utsätts för de ämnen den är allergisk (antagligen dammet i ströet) mot kommer denne att bli sämre. Inga läkemedel kan förhindra försämring av sjukdommen (jfr KOL - rökning) och inget kan förbättra tillståndet, endast lindra symtomen.

Ett alternativt preparat är NostrilVet som fungerade för min. Han slutade hosta på ett par dagar Det är ett puver som lägger sig som ett skydd på slemhinnorna vilket gör att kroppen inte tar upp de allergena ämnena. Kika på deras hemsida om du är intresserad.
Är din häst så pass dålig kanske detta inte funkar för dig, men skulle kunna vara värt ett försök..

Hoppas det går bra för er!
Lever livet på den underbara svenska västkusten med man, barn och djur...

Sussex ~ Mignonankor ~ Rexkanin ~ Mellerudskanin

Brokullen

• Dalsland
« Svar #41 skrivet: 11 apr-12 kl 10:24 »
Hade ett sto med diagnosen kvickdrag som jag höll i stort sett symtomfri med daglig motion,inga hårda ridpass utan mest ut och lunka i skogen,gör gott att dom får hosta av sig lite lagom och träna upp lungorna.naturligtvis måste man hålla stallet damfritt och med bra ventilation.Utebox eller lösdrift är ju att föredra
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

minegen

• Småland
« Svar #42 skrivet: 15 apr-12 kl 20:45 »
Sar, som du ser har jag skrivit har jag haft veterinär flera gånger. De har förskrivit ett pulver, Fabrol, som fungerade alldeles utmärkt men som inte finns längre. I omgångar (under nåt år) har han fått Prednisolon när det varit som värst och det har fått honom på spåret igen. hästen har bara fått medicin när det varit besvärligt. Långa perioder däremellan har det inte varit något problem.
Nu har det inte varit sig likt, han har helt plötsligt blivit mycket sämre ena dagen och sen ett par dagar senare helt ok igen. Man ser ju på allmäntillståndet också, inte bara på själva andningsproblemet.

Naturligtvis överväger jag att ta bort honom men det är nästan som om han känner det på sig för då blir han bra igen.

Jennyt - Tack för receptet! Jag hade gjort nåt liknande men bara på anis och fänkål vilket han får varje dag. Ungefär den mängd du anger. Ska prova detta också. Var får man tag i lakrisrot?
Man ska alltså ge vinägern separat? Eller blanda i avkoket? Tänker att om man blandar i så kan det väl inte börja jäsa? Jag har mitt avkok i en stor glasflaska på bänken och den ser helt ok ut.

Föredrar dessa naturliga medel om de är lika effektiva som de andra men naturligtvis tar jag till starkare medicin om det behövs.

Tack för svaren!

Hosthästar är nästan alltid känsliga mot just mögel. Torrhö innehåller alltid en viss mängd mögelsporer vaför det är bättre att ge hosthästar hösilage av bra kvalitet. Torrhö kan ha mögelsporer inne i strået.
Även sporer i miljön måste man tänka på.
Jag hoppas att du sett förbättring nu på hösilage och att du inte heller ger halm.
Mycket utevistelse/lösdrift och frächt hösilage så vore det intressant att höra hur det gått.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser