Jag har också en häst med COPD.
För honom funkar det bra med ett öppet stall (öppna dörrar och luckor), vet inte om du har din på lösdrift, det är ju det allra bästa. Själv har jag dock inte möjlighet till det, men ett välventilerat stall och mesta möjliga utevistelse funkar bra för min.
Jag tycker du bör sluta strö med halm och prova spån, torv eller papper.
Även dessa strömedel kan ju damma lite, då kan man fukta bädden och salta (precis som man gör på dammiga sommarvägar).
Se först av allt till att stallmiljön är bra! Om hästen fortsatt utsätts för de ämnen den är allergisk (antagligen dammet i ströet) mot kommer denne att bli sämre. Inga läkemedel kan förhindra försämring av sjukdommen (jfr KOL - rökning) och inget kan förbättra tillståndet, endast lindra symtomen.
Ett alternativt preparat är NostrilVet som fungerade för min. Han slutade hosta på ett par dagar Det är ett puver som lägger sig som ett skydd på slemhinnorna vilket gör att kroppen inte tar upp de allergena ämnena. Kika på deras hemsida om du är intresserad.
Är din häst så pass dålig kanske detta inte funkar för dig, men skulle kunna vara värt ett försök..
Hoppas det går bra för er!