Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Russ som hostar  (läst 11007 gånger)

Udde85

SV: Russ som hostar
« Svar #20 skrivet: 08 feb-08 kl 12:15 »
Hej.

Min Nordsvensk hostade till o ifrån förra våren. Både när jag va ute och red, även i hagen och inne i stallet.
Men jag ringde veterinären, och det va inget fel.
Däremot så blandade jag i lite vitlökspulver i fodret,
och hostandet försvann.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #21 skrivet: 08 feb-08 kl 21:11 »
Intressant. Var det vanligt vitlökspulver som man köper på mataffären?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 08 feb-08 kl 21:43 »
Det är för dyrt. Det är iförsig dyrt att köpa på småhinkar där du köper hästfodret annars med.. ::)

I Italien köpte vi säckar snorbilligt..Har funderat på att importera ::)

Nu vet jag inte om BioActive finns kvar.men dom hade ett helt överlägset preparat för hosthästar! Måste undersöka! Det var vitlök o andra bra grejer i det.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lars Pers Maria

• -
« Svar #23 skrivet: 25 feb-08 kl 09:01 »
Hej igen, russet blev bra av tvåveckorskuren med ventipulmin (cortison spruta först) men nu, ett par veckor efter det har hostan och den konstiga andningen kommit tillbaka. Veterinären sa förut att det var kvickdrag. Hur är det nu med vitlöken, echinagard och allt vad som tipsats om, vad ska jag göra? Förmodligen måste jag ha hit veterinären igen men jag vill ju att hästen ska bli bättre långsiktigt. Man kan säga att hostan kom med tövädret. Nu är det blöt och bedrövligt ute igen. Fast det blåser bra. Tips?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

anette i bugared

• -
« Svar #24 skrivet: 25 feb-08 kl 09:15 »
För vår del så har den varma och våta vintern gjort att hostehästen visat mycket färre symtom.

Men jag kom att tänka på en annan ört som hjälper människor med luftrörsproblem, hosta o dyl, nämligen Timjan, i form av eterisk olja.
Den är avsvällande, kramplösande och hoststillande. Du kan kanske prova att gnida in  timjandroppar i pälsen på hästen, så nära mulen som möjligt så att hästen andas in ångorna. Det är ofarligt, men du får förstås en häst som luktar ärtsoppa ;)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Körven

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 25 feb-08 kl 09:56 »
Hej igen, russet blev bra av tvåveckorskuren med ventipulmin (cortison spruta först) men nu, ett par veckor efter det har hostan och den konstiga andningen kommit tillbaka. Veterinären sa förut att det var kvickdrag. Hur är det nu med vitlöken, echinagard och allt vad som tipsats om, vad ska jag göra? Förmodligen måste jag ha hit veterinären igen men jag vill ju att hästen ska bli bättre långsiktigt. Man kan säga att hostan kom med tövädret. Nu är det blöt och bedrövligt ute igen. Fast det blåser bra. Tips?

Som jag tidigare skrivit .......Om det är kvickdrag,vilket är en mycket alvarlig sjukdom,då hjälper bara kortison.Det finns inga örter eller vitlök som hjälper,att hålla på att laborera själv med sådant är kvalifiserat djurplågeri............Du skall ta dit en vetrinär.............Utan att måla Fan på väggen så finns det inget på lång sikt att göra,kvickdrag är obotligt,pga av att lungorna är förstörda.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #26 skrivet: 26 feb-08 kl 14:14 »

Jag skulle kontakta vetrinär igen för vidare utredning, kanske det är nödvändigt med medicinering resterande del av hans liv. Sedan gäller det förstås att vidta alla åtgärder för bättre stallmiljö, utegång med tillgång till liggskydd är oftast att föredra för att försöka dämpa symptomen. Annars finns det tyvärr inte mycket att göra. Vitlök rekommenderar jag inte p.g.a. risken för anemi vid långvarig behandling.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #27 skrivet: 12 mar-12 kl 07:49 »
Hej alla! Plockar upp denna (min) gamla tråd då hostproblemet återuppstått.
Sedan 1,5-2 år går russet på lösdrift. Jag gjorde slag i saken och byggde ut längs ena stallväggen. Har fungerat bra, hästarna går ute året om. Täcken på om det är kallt. Det enda jobbiga är att bära vatten.
Nu, för nån månad sen, började russvalacken att hosta ganska illa igen. På samma sätt som förut. Veterinär hit och nu har vi nästan avslutat en kur med Prednisolon. Är på nedfasningsstadiet och NU börjar hästen om!!! Hörde när jag var ut på bron att han hostade ganska illa. Ska titta hur han andas.
En höladdning var av sämre art. Dammade lite. Nu är höet fint igen. Märker att när jag halmat har det blivit värre så nu får det bli annat strö. Frågan är om det blir bäst med spån eller torv? Vet inte var man får tag i pappersströ.
Det konstiga är att han verkar ha blivit väldigt mycket sämre bara på ett dygn? Temperaturen ute är varmare, isen i hagen håller på att smälta bort och hästen går med mulen i de små grässtråna som kommer fram. Kan det vara mögelsporer i marken som han inte tål?
Tänkte prova med lite hösilage i stället för hö. Fast då utmanar jag kanske risken att få fång.
Får väl ringa veterinären igen då, eller är det någon som har kommit på ett dundermedel sen sist?

hönipöni

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 12 mar-12 kl 08:32 »
Hej

Kvickdrag är ju som du redan vet en obotlig sjukdom men ofta blir den värre av damm eller fuktig luft vilket gör att ensilage ofta fungerar bättre än hö och spån eller torv bättre än halm. Men vid akuta besvär gäller veterinärens mediciner bäst ;). Precis som du gjort att bygga lösdrift är helt föredömligt! Fråga om vet. har några andra ideer om vad du kan göra för din ponny ifråga om stallmiljö och foder. Har du provat att rådfråga mer än en vet? Lycka till med din häst!  :D

Kira

• Småland
SV: Re:Russ som hostar
« Svar #29 skrivet: 14 mar-12 kl 19:50 »
Tack för alla svar, tankar och information! Han är bättre efter kortisonet och ska få ventipulmin i morgon. Apoteken i all ära men de har inte så stora lager. Får åka långt till det apotek som har hemma!

Jo, hästen har andats "med magen", lite stressat och inte fått luft. Nå't lurt är det. Jag hoppas innerligt att det inte är något kroniskt så jag måsta fatta hemska beslut.

Vårt stall är gammalt och lite fuktigt. Har därför haft stalldörren lite på glänt varje natt utom om det har varit riktigt kallt. Det har ju mest varit blött och eländigt. Jag förvarar spånbalar i stallet, de är ju inplastade, kan de störa i alla fall? Mockar gör jag när hästarna är ute. Har funderat ut var jag skulle kunna ha lösdrift för hästarna men det fattas ju alltid pengar!

Tycker inte vårt hö är dammigt eller mögligt men man vet ju aldrig. Det ligger ju på höskullen och där blåser det ju storm ibland.

Hoppas bara cortisonet håller i sig tills jag fått hem den andra medecinen...
Tråkigt med din häst. Försök göra ditt stall bättre ventilerat, behöver man ha dörrar öppna är inte ventilationen fullgod, du kan tex byta ut fönster mot vindnät, eller såga upp ventilationsöppningar. När du kommer in i stallet på morgonen ska det inte vara fuktigt och lukta ammoniak, har du ett sånt klimat i stallet finns risk att alla dina hästar blir sjuka på sikt. Blötlägg höet eller ge höensilage istället. Min vet säger att halm är bättre för hästarnas luftrör än spån, eftersom spån utsöndrar sånt som kan reta luftrören, då får ju inte heller halmen vara möglig. Du kan skicka in prov på ditt hö för att mäta mögelförekomst, många fodrar med massor av mögelsporer i sitt hö (speciellt efter denna regniga blöta höst) utan att veta om det.
Du kan blötlägga ditt hö för att minska damm mängden.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 14 mar-12 kl 20:29 »
Hade problem med hosta på min häst för ett par år sedan, oftast på vintern vilket berodde på dammigt hö,
blötte höet innan utfodring och då blev det bra igen, men då hade det inte heller gått så långt som till kvickdrag.. men som föregånde sa, blötlägg kan i alla fall göra det lite bättre..

Lars Pers Maria

• -
« Svar #31 skrivet: 14 mar-12 kl 20:46 »
Tack för alla svar och tips!
Jag vet inte om det är riktigt kvickdrag. Det liksom kommer o går. Nu har vi vattnat på höet och det får han alltid ute i hagen i värsta blåsten. Den förra balen var lite dammig men den här är bra. Det har väl varit problem med hö i vinter pga mycket fukt i luften förra året/hösten?
De sista två dagarna har han varit bättre, inte andats så där typiskt med magen så det finns hopp.

Falin

• -
« Svar #32 skrivet: 17 mar-12 kl 18:10 »
Åk till klinik där de kan göra endoskopi, dvs gå ner och titta i luftvägarna.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #33 skrivet: 07 apr-12 kl 02:24 »
Idag var det sämre igen. Förstod att han stod stilla så länge i hagen pga att han hade svårt att andas. Ska börja introducera hösilage i morgon. Har inte gjort det eftersom han blev bättre. Men nu är det som sagt sämre igen. Och påskhelg, förstås...
Läste på Bukefalos om "Breath free". Nån som har erfarenhet av det? Tänkte att om han måste ha kontinuerlig hjälp är det bättre med örter o naturliga saker än cortison. Då är det kanske ingen idé att ha honom kvar. Men, hoppet finns ju alltid kvar.
Veterinären säger att det inte låter så farligt vid lungorna. Kan det bara vara själva luftrören som är såpass dåliga att han andas med magen? Är det det som är kvickdrag?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #34 skrivet: 10 apr-12 kl 23:17 »
Men varför kontaktar ni inte vetrinär som kan konstatera vad som fattas hästen och ge rätt medicin? Alternativt döma ut den om den lider.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 10 apr-12 kl 23:41 »
Vetrinär hade även jag tagit ut, men här kommer iallafall ett lite huskursrecept.... som inte utesluter vet. ;)

1,5 liter vatten
40 g Anis
30 g Timjan
25 g Lakrisrot
Äppelcidervinäger
Låt vatten och anis sjuda i ca 10 min under lock, häll i timjan och lakrisrot. På med locket och låt allt stå i minst 12 timmar. Sila bort allt och pressa ut vätskan eftersom det är vätskan du ska använda. Kolla varje dag innan du använder avkoket så att den inte har börjat jäsa.

Ge till stor häst, ca 700 kg.
2 dl/dag avkoket och 1-1½ dl/dag äppelcidervinäger.

När hostan lugnat sig kan man ge örterna i torr form, som förebyggande under hostsäsongen.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Lars Pers Maria

• -
« Svar #36 skrivet: 11 apr-12 kl 07:25 »
Sar, som du ser har jag skrivit har jag haft veterinär flera gånger. De har förskrivit ett pulver, Fabrol, som fungerade alldeles utmärkt men som inte finns längre. I omgångar (under nåt år) har han fått Prednisolon när det varit som värst och det har fått honom på spåret igen. hästen har bara fått medicin när det varit besvärligt. Långa perioder däremellan har det inte varit något problem.
Nu har det inte varit sig likt, han har helt plötsligt blivit mycket sämre ena dagen och sen ett par dagar senare helt ok igen. Man ser ju på allmäntillståndet också, inte bara på själva andningsproblemet.

Naturligtvis överväger jag att ta bort honom men det är nästan som om han känner det på sig för då blir han bra igen.

Jennyt - Tack för receptet! Jag hade gjort nåt liknande men bara på anis och fänkål vilket han får varje dag. Ungefär den mängd du anger. Ska prova detta också. Var får man tag i lakrisrot?
Man ska alltså ge vinägern separat? Eller blanda i avkoket? Tänker att om man blandar i så kan det väl inte börja jäsa? Jag har mitt avkok i en stor glasflaska på bänken och den ser helt ok ut.

Föredrar dessa naturliga medel om de är lika effektiva som de andra men naturligtvis tar jag till starkare medicin om det behövs.

Tack för svaren!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #37 skrivet: 11 apr-12 kl 08:31 »
Fabrol är slemlösande om jag minns rätt, nog måste det finnas en ersättningsmedicin?! Har i alla fall hört om hästar som fått Bisolvon (till djur). Där borde din vetrinär kunna hjälpa dig att hitta en medicin.

Jag minns inte om jag skrivit det tidigare men du bör göra en hygienanalys av ditt hösilage, det anses att COPD utvecklas från en allergi mot mögelsporer (blir förstås ännu värre i dålig stallmiljö men den delen har du ju åtgärdat) och det syns ju inte för ögat. Har hans skov kommit i samband med foderbyten?

Jag skulle precis som Falin rekommendera att åka in till klinik för att göra en fibroendoskopi så man får reda ut vad som egentligen fattas hästen, pricktest görs ju också numera på djur och det finns ju andra allergier han kan ha drabbats av.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #38 skrivet: 11 apr-12 kl 08:56 »
När det gäller "lite dammigt hö" så hjälper det inte mycket med att vattna det. Möjligen om man verkligen dränker höet i vatten i kanske en halvtimme och sedan tar upp det där det får rinna av så spolar man bort lite av de mögelsporer svampar som legat löst på höets yta, men det löser inte grundpoblemet.

När man får hö som är "lite dammigt" vid leverans från en leverantör så ska man kräva att leverantören tar det tillbaka. Däremot så kan höet snabbt bli dåligt vif dålig lagring.  Själv har jag märkt att ett perfekt hö blev genommögligt hos oss på vårt loft förra sommaren då jag hade 5 balar däruppe som låg helt fria och der var en regnperiod med mycket fuktig luft. I regniga och fuktiga Skåne är man nästan alltid tvungen att antingen ha ett loft med skulltork eller lagra sitt hö inpackat i halm även om det är snustorrt när man får leverans. Dvs man har ett lager halmbalar i botten och längs väggarna och så lägger man höet som i en gryta och så staplar man halmbalar tätt på toppen också. Då tar halmlagrets yttersta del upp all fukt och fukten kommer inte till höet.

( Det är därför vi numera nästan endast kör med hösilage här numera. De flesta lantbrukare har slutat att sälja halm i småbalar så vi får inte upp halm på vårt loft så det står i princip  tomt.)

När det gäller COPDhästar  så påverkar vädret också. Är det fuktigt och kallt i luften så blir de sämre än när det är torrt och kallt.

Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 11 apr-12 kl 09:06 »
Lakritsrot hittar du på hälsokost, men kanske att det finns billigare på nätet någonstans???

Jag har själv aldrig behövt använda kuren, så jag vet inte riktigt ang. vinägern. Vinäger har jag dock gett mina hästar i omgångar och då blandar jag det i dricksvattnet. Det är enklaste sättet att få det i dem  ;) Jag hade nog valt att ha avkoket i kylen, men det beror ju självklart på hur fort det tar slut :D

Lycka till med pållen
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser