Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor och bete  (läst 5864 gånger)

louise

• Gäst
Ankor och bete
« skrivet: 21 jan-08 kl 20:56 »
Jag försöker hitta en lösning på hur jag ska få viss små bitar av min mark betad. Jag har får och varje år ska vissa bitar inte betas av dem, pga parasitbekämpning.

Har funderat på kaniner, men har också hört att ankor betar en del.

Ytan varje år där jag måste ha nåt annat djur är på ett ungefär.. 0, 7 hektar kanske?

Hur många ankor behövs för att få ordning på gräset tror ni?

rina

• Gäst
Re:Ankor och bete
« Svar #1 skrivet: 22 jan-08 kl 13:22 »
Ankor älskar att beta mina gick direkt till gräset på morgonen när jag släppte ut dom ...men jag vet inte hur många ankor du behöver.

amarantus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 jan-08 kl 15:41 »
De ankraser jag haft betar inte gräs! De gör däremot gropar i gräset när de letar mask ;D när det sen regnar så blir det kratrar :P

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 22 jan-08 kl 15:44 »
Mina ankor betar men de föredrar den kortklipta gräsmattan framför det vildvuxna gräset på åkrarna runt gården. Om jag slår med lie så btar de gärna tillsammans med gässen sen. Men kort spröt gräs gillar de bäst.

saint206

• Småland
« Svar #4 skrivet: 22 jan-08 kl 16:08 »
du behöver nog en hel del ankor... mina betar fint i hästhagen brevid och runt sin damm... ser onekligen fint ut, som om någon har klippt det med nagelsax ungefär...0,7 hektar är kanske i saftigaste laget att låta ankorna beta av iaf... eller så får du införskaffa massor av ankor...som inte flyger....  ::)
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 jan-08 kl 20:24 »
Massor med ankor är inget hinder för mig, jag ser inte problemet. Men hur många är massor?

Nu har jag läst på mer och gäss är visst bättre betesdjur. Rätt eller fel? Och hur många bör jag ha då?

Melica

« Svar #6 skrivet: 22 jan-08 kl 23:39 »
Jag letadelite i KRAVS reler. På http://arkiv.krav.se/arkiv/regler/aktuellaregler.pdf hittade jag en suddig bild som jag tolkar som att man måste ha minst:
4,5 m2 bete per anka
15 m2 bete per gås

Det borde väl betyda att med 46 gäss eller 155 ankor så borde 0,7 ha bli rätt välbetat. ;D
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

saint206

• Småland
« Svar #7 skrivet: 23 jan-08 kl 11:02 »
oj!!!
jag skulle nog satsa på gäss.. även om jag är rädd för dom...155 ankor...jösses. ::)
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 24 jan-08 kl 09:09 »
Angående KRAV reglerna så gäller ju de i detta fall bara djurskydd. KRAV har inte fattat att gäss borde betraktas som betesdjur, och ha tillgång till ett bra bete.
15 m2/gås ger ju 466 gäss på de 0,7 ha!

Angående beteskraven för gäss så anger Hallander 50 gäss / ha om jag minns rätt.
För Ölandsgås gäller att man kan försörja fler. När jag har haft ett 40tal gäss gående så räcker min vanliga hage om 0,3 ha inte till, utan jag får utöka med ungefär lika mycket till för att betet skall räcka. Då sambetar de med fåren någon period också.
Jag uppskattar alltså att man kan hålla bortåt 90 Ölandsgäss / ha vall.
För att få en välbetad yta bör du alltså ha i storleksordningen 35-65 gäss (50-90 / ha), beroende på ras och markförhållanden.

För att kunna hålla såpass med djur över sommaren räcker det att hålla en ytterst liten vinterbesättning om kanske 1 hane och 4 honor...

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Melica

« Svar #9 skrivet: 24 jan-08 kl 16:16 »
Det var ju tur att åtminstone gås-siffrorna blev rätt, fast jag räknade så fel... :-[
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 jan-08 kl 21:38 »
Wow! tänk att jag kan ha så mycket djur på min lilla gård! Nu ska det räknas på lönsamhet.

Du verkar ju ha stenkoll! Har du räknat på foderkostnad/kilo kött?

Hur menar du att jag ska ha så liten vinterbesättning? Är det ungar du räknar in i det där stora antalet?

Och vad gör du av alla dina ungar? Slakt, försäljning, vit/svart, hur? Är du intresserad av att hyra in dig i mitt slakteri?

snorpan

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 24 jan-08 kl 21:44 »
Hur är det med gäss...behöver man ha dom inhägnade eller kan dom få ströva fritt?
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 jan-08 kl 21:55 »
Nä... nu har jag googlat om gåslever.

Jag har verkligen inga planer på att plåga gässen på "traditionellt" vis, men tydligen är det det enda konsumenter känner tl lså alla restauranger har tagit bort delikatessen från menyerna.

Och på nån blogg stod det att det var förbjudet att tillverka gåslever i sverige.

Jag fattar inte, det är inte förbjudet att föda upp gäss. Ska man då bara slänga levern som också liksom ligger där utan att man gjort nåt särskilt?

Vad väger en gåslever från en ekogås som bara haft det bra i livet?
« Senast ändrad: 24 jan-08 kl 21:57 av Lollo »

Sommartorparn

« Svar #13 skrivet: 24 jan-08 kl 22:01 »
Problemet är väl att man automatiskt utgår från att gåslevern kommer från en stoppad gås. Den levern ser definitivt inte ut som vanlig fågellever. Om du vill sälja gåslever får du väl precisera att den inte är stoppad. Det kan knappast var förbjudet - man ser skillnaden.

Byracka

• -
« Svar #14 skrivet: 24 jan-08 kl 22:04 »
Nä... nu har jag googlat om gåslever.

Jag har verkligen inga planer på att plåga gässen på "traditionellt" vis, men tydligen är det det enda konsumenter känner tl lså alla restauranger har tagit bort delikatessen från menyerna.

Och på nån blogg stod det att det var förbjudet att tillverka gåslever i sverige.

Jag fattar inte, det är inte förbjudet att föda upp gäss. Ska man då bara slänga levern som också liksom ligger där utan att man gjort nåt särskilt?

Vad väger en gåslever från en ekogås som bara haft det bra i livet?
Gåslever görs genom att gåsen under en viss tid matas med överdrivna mängder saltad majs vilket orsakar leverförfettning hos gåsen, denna lever har mycket lite gemensamt med vanlig lever.
Utan fettlever ingen gåslever utan bara vanlig lever.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 jan-08 kl 22:08 »
Hm... så det ses inte som samma delikatess om det är en vanlig lever?
Å vad sjutton ska man ta betalt för en sån.. Nånstans är det väl ändå en viss smak på gåslevern, oavsett om det är en plågad lever eller en glad.

Å hur förklarar man för konsumenten utan att det blir falsk marknadsföring? Det är ju gåslever man säljer, fast man gör en paté med annat fett inblandat, vad fan ska man kalla det?

Byracka

• -
« Svar #16 skrivet: 24 jan-08 kl 22:14 »
Hm... så det ses inte som samma delikatess om det är en vanlig lever?
Å vad sjutton ska man ta betalt för en sån.. Nånstans är det väl ändå en viss smak på gåslevern, oavsett om det är en plågad lever eller en glad.

Å hur förklarar man för konsumenten utan att det blir falsk marknadsföring? Det är ju gåslever man säljer, fast man gör en paté med annat fett inblandat, vad fan ska man kalla det?

Det är förfettningen (som är en medicinsk åkomma) man är ute efter, vanlig gåslever har inte mer smak än kycklinglever.
Det finns ingen anledning att krångla till det, gör en lantpate av den.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 jan-08 kl 22:19 »
Nä det är ju inte heller dumt.

Kilopris på gåskött, vad ligger det på?

Melica

« Svar #18 skrivet: 24 jan-08 kl 22:25 »
Med rätt marknadsföring tycker jag det låter som det borde gå jättebra att sälja "naturlig lever"!

Många är säkert nyfikna på hur det smakar. JAg hoppas det smakar gott.

Du kan kanske kalla den "naturlig gåslever", eller så får du hitta påett bra produktnamn och använda det. Jag funderade på att föreslå dig att kalla den för Redslaredslever, men insåg att det kanske kan vara lite svårt att uttala det ordet...
Varför inte försöka sälja den till restauranger, så att de får göra sin egen paté, nu när de inte serverar gåslever längre?

Annars tycker jag att du kan försöka sälja både hel gåslever, och någon god paté, om du har möjlighet att tillaga mat.

Ta bra betalt från början! Då kan det kanske börja betraktas som exklusivt.

Melica

« Svar #19 skrivet: 24 jan-08 kl 22:32 »
http://www.gardendirekt.se/

Kalkonpaté 185:-/kg
Strutsleverpaté 136:-/kg

Gås, tam, hel färsk vaccad 174:-/kg

Här borde väl din gåslever passa utmärkt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser