Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor och bete  (läst 5861 gånger)

Skytten

• Skåne
Re:Ankor och bete
« Svar #20 skrivet: 24 jan-08 kl 22:36 »
Man behöver inte tvångsmata gässen för att få gåslever (Liksom säger sig själv), och det är ett olagligt djurplågeri att tvångsmata.

Att stoppa dem fulla med potatis( som de frivilligt äter ) gör dem feta, ge dem detta ett par veckor som stödfoder, när betet ändå falnar på hösten.

Levern ska först och främst gå tillsammans med övrigt krås, på en redig gåsamiddag.

Vill man göra pastej blanda in lite gåsafett i pastejen.

En gås kostade här  i höstas ca 80:-/kg till kund.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 24 jan-08 kl 22:41 »
Var det en ekologisk närproducerad gås eller en konventionell gås som kostade 80 kr/kilot?

Har du alltså erfarenhet av att bli serverad/ha sålt lyxig gåslever som är oplågad? och kunderna är nöjda?

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 24 jan-08 kl 22:41 »
aha! schyyysta priser! ska kolla sidan genast.

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 24 jan-08 kl 23:16 »
"Gåsarna" var mina tills de såldes, jag skickar levern med gåsen. Då den ska ingå i gåsamiddagen.

De var inte strikt ekologiska, men hölls som förr på bete, och fick potatis som stödfoder mot slutet.

Jag har  gjort pastej från dessa gäss, då jag brukar behålla ett dussin till mig själv.  Jag tillsätter gåsfett till levern för att få den fet, inte sålt denna men väl bjudit  kräsna gäster , som har uppskattat den.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Melica

« Svar #24 skrivet: 25 jan-08 kl 00:12 »
Jag började bläddra ien av de länkar jag samlat på mig, http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN99-34/JIN99-34.HTM. Det finns en heldelom gäss där, bl.a. står det:

"Om man ger gässen tillgång till det bästa betet kan de ge mer kött per ha bete än något annat husdjur."

Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

LångeMicke

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 25 jan-08 kl 10:47 »
Här har det tänkts en del på ett dygn...

Jag har tidigare hävdat, och fortsätter hävda att gäss och kaniner (och bin om de hör hit) är de husdjur som kan löna sig bäst som husbehovsdjur. I småskalig produktion för avsalu får man nog fundera lite till, då tillkommer ju en del både problem och möjligheter!
Som vanligt är jag lika positiv till produktion för husbehov som jag är negativ till möjligheterna till produktion för avsalu. ;)

Som litteratur vill jag rekommendera att leta efter Nils Olssons gamla böcker från 30- och 50-talet. Rätt anmärkningsvärt att hans böcker fortfarande är det mest vettiga som finns att läsa om gås (och ank-) uppfödning!

Gåslever, ja naturligtvis har även normalt uppfödda gäss en lever. Jag styckfryser och gör paté när jag har fått ihop några. Ett tiotal ölandsgäss ger kanske 1/2 kg lever...
Lyxmat till jul med andra ord.

Stängsel, ja det är mer intressant att hålla räven utanför än att hålla gässen innanför. Eltråd med rejäl understa tråd rekommenderas. Jag har beskrivit mitt stängsel i tidigare trådar om gäss.. Överhuvudtaget så tenderar gäss att dra till sig en hel del räv, och detta kan på en del håll bli ett problem för försöken att föda upp djuren på bete.

För att lyckas med uppfödning av gäss i någon kommersiell skala måste man naturligtvis maskinkläcka. Detta är svårare än med höns, och uppfödningen av gässlingarna blir också mer arbetskrävande.

Om du funderar på gäss så skaffa ett par under en säsong först att "träna på". Precis som man borde göra med alla djur...

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser