Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mysk ankor  (läst 1929 gånger)

rosa_75

• Gäst
Mysk ankor
« skrivet: 21 jan-08 kl 20:07 »
Hej

Förra sommarn hade jag min tomt full i mördar sniglar. ocg dom verkligen invaderade allt här hemma.
Nu i sommar har jag såklart ett önske mål att minska ner mängden på dessa sniglar och funderar på att sakffa myskankor.

Problemet är att runt min tomt går en bäck.

Min fråga är nu stannar ankorna på min tomt eller är risken stor att dom drar iväg längs med bäcken?
Om ni tror att dom gärna skulle vilja dra med bäcken, finns några knep, tips på hur jag skulle kunna hålla kvar dom här.
Jag skulle vilja att dom kunde ströva fritt på tomten då den är ganska stor och det är ett stort område att käka sniglar på.

Mycket tacksam för svar  :D

amarantus

• Gäst
Re:Mysk ankor
« Svar #1 skrivet: 21 jan-08 kl 20:27 »
Oh va underbart med en bäck! Änderna kommer att hoppa i självklart men de håller sig nära huset! :)

rosa_75

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jan-08 kl 20:31 »
Ja jag förstår ju att dom kommer vilja bada i den. det tillhör deras natur  ;)
Men vad roligt att höra att du tror dom kommer att stanna kvar runt huset.
Nu förde du mig ett steg närmare att köpa några.

Tack för svaret..

Prosit

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 21 jan-08 kl 20:51 »
Håll dem instängda första två veckorna så de lär sig var de ska bo så stannar de nog hemma. Somliga vingklipper Myskankor men det vet jag inget om.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

rosa_75

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jan-08 kl 20:57 »
Ja just det. Det är ju nåt man skulle kunna kolla upp

Tack för tipset :)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #5 skrivet: 21 jan-08 kl 21:03 »

Problemet är att runt min tomt går en bäck.

Du vad jag skulle vilja att en bäck gick runt min tomt...Jag skulle gräva en damm och hålla en massa ankor. Verkar de rymningsbenägna så får man väl vingklippa dem, eller så får man se till att de har det så bra så de inte vill sticka ;)
*avundsjuk*
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Anna

• -
« Svar #6 skrivet: 21 jan-08 kl 21:19 »
Är uppväxt med ankor av olika slag och vi hade en bäck som rann förbi på gården som vi grävde en stor damm i. Har aldrig varit med om att några ankor rymt från gården. Alla visste vart de fick mat och höll sej i närheten precis som med hönsen som också gick lösa. De drog aldrig "till skogs". Gör som i ett tidigare tips att du håller dem instängda i en inhägnad ett tag och ge dem mat där. Då kommer de att veta vart "hemma". är.
Men en erfarenhet från våra Myskor var att de inte var så speciellt dragna till vattnet. Det var mer de andra raserna som höll sig i dammen. Myskorna var mer uppe kring huset och gick bara ner ibland. Myskhannen brukade balansera på regntunnan och doppa huvudet och bada där en gång om dagen och det var han nöjd med. Vet inte om han nånsin tog en simtur i vattnet.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #7 skrivet: 22 jan-08 kl 01:41 »
Hej

Är en relativt ny myskanks entusiast och vill ge följande tips:

1/ En damm är  total lycka för våra ankor i vart fall och de håller nästan uteslutande till runt eller i denna.   :)

2/ Ett torrt och dragfritt hus med halm och stallströ uppskattas av de flesta om nätterna fast jag har några ankor som gillar att sitta och sova i en tall utanför ankhuset eller på räcket utanför (en lekstuga) ankhuset.

3/ Myskankor flyger jäkligt bra skall du veta. Bor man långt från andra frestelser (t.ex. en sjö) eller vad det nu kan vara så skulle jag nog testa att inte vingklippa dem. Fast vi har en badsjö och utav de 11 ankor vi skaffade från början har en försvunnit för gott. Hon var borta flera dagar ibland innan jag klurade ut att hon hittat till vår närmaste sjö och väl där lyckades jag aldrig fånga in henne igen. Såg henne flera gånger under ett par månaders tid tillsammans med ett par vilda änder men hon försvann för gott i december. Nåväl, resten har i huvdsak hållt sig härhemma med några undantag och de har jag alltid lyckats hämta hem igen. Numera är de flesta vingklippta och det blir nog bäst så för vår del då det är nära till sjön och en annan läcker damm hos oss.

4/ Flocken håller koll! Är väldigt fascinerad över den flockmentalitet som utvecklats bland våra myskisar. Har en ungdrake (skitsnygg 8) och 9 honor kvar i blandade åldrar och ni skall bara veta vilken utskällning damerna fick som flög sin väg när de väl kom tillbaka. En god flockmix är nog bra med en stark hane som vill hålla ihop gänget inklusive de yngsta som han tog väl hand om när de kom till oss. Sen har vi en lite äldre hona och jag inbillar mig ibland att hon lärt de yngre att leta mat å så.

Vill bara tillägga att vi är mycket förtjust i ankflocken härhemma och de är som balsam för själen när de badar, putsar sig och håller på härhemma. Är positivt överaskad över hur lättskötta och tystlåtna myskankorna är och ångrar mig inte för fem öre att vi skaffade dem.

Planerar att avyttra 3-4 st nu till våren för att ge lite mer plats till nya ällingar. Är det någon som är intresserad kan jag fixa lite bilder på dem, 2 svartvita honor (tyvärr närbesläktade med draken), 1-2 st svartbruna honor(ganska säker könsbestämning) samt eventuellt en vit hona med mycket grått (ej silver).

Min favoriter just nu är givetvis draken som är en enormt stilig svartvit kille från Ängelhomstraken, 2 silvervita honor från Marks kommun samt en jättefin svartvit hona modell mindre som är hur mysig som helst. Sistnämnda är den enda vi gett ett namn, "Mysan" ;D

Är intresserad av en helt grå/blå hane eller hona framöver.

Må väl alla nya och gamla myskanksägare och tack till flera av er i detta forumet som hjälpte mig att få till en härlig ankflock från olika delar i västsverige!

Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 3 användare
von tratt, Rosanne, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser