Hej
Är en relativt ny myskanks entusiast och vill ge följande tips:
1/ En damm är total lycka för våra ankor i vart fall och de håller nästan uteslutande till runt eller i denna.

2/ Ett torrt och dragfritt hus med halm och stallströ uppskattas av de flesta om nätterna fast jag har några ankor som gillar att sitta och sova i en tall utanför ankhuset eller på räcket utanför (en lekstuga) ankhuset.
3/ Myskankor flyger jäkligt bra skall du veta. Bor man långt från andra frestelser (t.ex. en sjö) eller vad det nu kan vara så skulle jag nog testa att inte vingklippa dem. Fast vi har en badsjö och utav de 11 ankor vi skaffade från början har en försvunnit för gott. Hon var borta flera dagar ibland innan jag klurade ut att hon hittat till vår närmaste sjö och väl där lyckades jag aldrig fånga in henne igen. Såg henne flera gånger under ett par månaders tid tillsammans med ett par vilda änder men hon försvann för gott i december. Nåväl, resten har i huvdsak hållt sig härhemma med några undantag och de har jag alltid lyckats hämta hem igen. Numera är de flesta vingklippta och det blir nog bäst så för vår del då det är nära till sjön och en annan läcker damm hos oss.
4/ Flocken håller koll! Är väldigt fascinerad över den flockmentalitet som utvecklats bland våra myskisar. Har en ungdrake (skitsnygg

och 9 honor kvar i blandade åldrar och ni skall bara veta vilken utskällning damerna fick som flög sin väg när de väl kom tillbaka. En god flockmix är nog bra med en stark hane som vill hålla ihop gänget inklusive de yngsta som han tog väl hand om när de kom till oss. Sen har vi en lite äldre hona och jag inbillar mig ibland att hon lärt de yngre att leta mat å så.
Vill bara tillägga att vi är mycket förtjust i ankflocken härhemma och de är som balsam för själen när de badar, putsar sig och håller på härhemma. Är positivt överaskad över hur lättskötta och tystlåtna myskankorna är och ångrar mig inte för fem öre att vi skaffade dem.
Planerar att avyttra 3-4 st nu till våren för att ge lite mer plats till nya ällingar. Är det någon som är intresserad kan jag fixa lite bilder på dem, 2 svartvita honor (tyvärr närbesläktade med draken), 1-2 st svartbruna honor(ganska säker könsbestämning) samt eventuellt en vit hona med mycket grått (ej silver).
Min favoriter just nu är givetvis draken som är en enormt stilig svartvit kille från Ängelhomstraken, 2 silvervita honor från Marks kommun samt en jättefin svartvit hona modell mindre som är hur mysig som helst. Sistnämnda är den enda vi gett ett namn, "Mysan"

Är intresserad av en helt grå/blå hane eller hona framöver.
Må väl alla nya och gamla myskanksägare och tack till flera av er i detta forumet som hjälpte mig att få till en härlig ankflock från olika delar i västsverige!