Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inomhus eller utomhus...?  (läst 1606 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
inomhus eller utomhus...?
« skrivet: 21 jan-08 kl 11:47 »
den närmasta fårskötseln jag har stött på är via min partner som vuxit upp på en liten fårgård; där går fåren inomhus i en stor hall på vintern.

nu när jag åkt runt i byarna här omkring har jag sett massor av får som går på lösdrift utomhus.

vad är egentligen att föredra? Inomhus eller utomhus?
hur gör ni?
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Henning

Re:inomhus eller utomhus...?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-08 kl 12:01 »
Det finns fördelar med båda systemen. Fåren trivs bäst när de får gå ute om det är torrt. Fördelen med att ha fåren inne är att gödseln kan tas tillvara och det blir inte så stark påverkan på miljön runt fårhuset. Har man bara några enstaka tackor kan man nog bortse från gödselpåverkan.

Vi har fåren ute med möjlighet att gå in. Jag drömmer dock om en luftig rymlig och ljus hall att ha dom i på vintern. (och bara släppa ut ibland för rastning när det är bra väder)

amarantus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jan-08 kl 12:11 »
den närmasta fårskötseln jag har stött på är via min partner som vuxit upp på en liten fårgård; där går fåren inomhus i en stor hall på vintern.

nu när jag åkt runt i byarna här omkring har jag sett massor av får som går på lösdrift utomhus.

vad är egentligen att föredra? Inomhus eller utomhus?
hur gör ni?

Utevistelse med tillgång till ligghall när de önskar! De går in för att idissla och vid kvällningen...

Bovanägare

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jan-08 kl 12:43 »
De går inne i ett fårhus, i början på hösten/vintern hade vi dörren öppen så de fick göra som de ville. Men ingen var intresserad av att gå ut så sen stängde vi dörren, upplevde att en låg och vaktade dörrhålet. Så när ändå ingen ville gå ut så stängde vi så de inte behövde "vakta".

Fåraherden

• -
« Svar #4 skrivet: 21 jan-08 kl 13:48 »
Som sagt, båda systemen har fördelar. En normalvinter innebär vårt system, med får, som går ute med tillgång till ligghall, rätt liten arbetsbelastning. Men en skitvinter som denna, med regn hela tiden, blir det leråker över allt,  med följden att man får strö mycket mer på djupströbädden, ibland flera gånger om dagen. Det i sin tur leder till för mycket i bädden, som då måste ut i förtid.
Å andra sidan är det liten risk att tackorna får lamm ute som fryser ihjäl om man skulle missa att de är på väg att lamma
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 21 jan-08 kl 16:17 »
Jag har mina så att de kan gå ut och in som de vill. Det är min andra vinter med får. I år har jag en grupp med bagglamm kvar över vintern och de är nu inne helt. Vårt fårhus är lite för tungarbetat därför fungerar det bäst att de får vara både ute och inne som de vill. De får allt foder ute. Men, årets usla vinter och allt regnande har gjort hagen eländig. Detta trots att den är dränerad. Så i år är det inte utan att man hade önskat sig den stora ljusa ligghallen som nämns ovan!  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

amarantus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jan-08 kl 17:30 »
De går inne i ett fårhus, i början på hösten/vintern hade vi dörren öppen så de fick göra som de ville. Men ingen var intresserad av att gå ut så sen stängde vi dörren, upplevde att en låg och vaktade dörrhålet. Så när ändå ingen ville gå ut så stängde vi så de inte behövde "vakta".

Det måste bero på olika fårraser då för våra går ute väldigt mycket och strosar oavsett väderlek. Sen går de in för natten bara för en längre stund. Vår bädd är väldigt torr och har inte behövts att lägga på halm varje dag fast det är geggigt utanför som tur e!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 21 jan-08 kl 18:03 »
Jag har bara 13 djur,12 tackor och en bagge. De går ute på dagen med tillgång till ligghall med halmbädd där de även har hö och vatten samt en ganska stor hage. Är det riktigt blött och regnigt får de stanna inne. De är inte heller så intresserade av att gå ut om det är dåligt väder. Är däremot vädret bra, solen skiner och det är lagom kallt så har de väldigt bråttom ut och går inte in i ligghallen. Då får jag ta hunden till hjälp för att få in dem på kvällen annars går de gärna in, det är nog maten som lockar då.
Åsenfår, hundar och katter

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:inomhus eller utomhus...
« Svar #8 skrivet: 21 jan-08 kl 19:32 »
Tidigare tråd om samma ämne:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=29336

Det visade sig att 63% av fårägarna här på forumet hade sina får så att dom kunde gå ut i en vinterhage.

« Senast ändrad: 21 jan-08 kl 23:33 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser