Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare på gården...  (läst 2891 gånger)

madsen2000

• Gäst
Nybörjare på gården...
« skrivet: 17 jan-08 kl 21:36 »
Hej, förlåt att jag glider in på ett bananskal och bara hoppar på just dig men du verkade så insatt i det här med bidrag...
 :P

Jag och vi ska ha kor (highland cattle) och strutsar, kan man få bidrag för dessa?
Gården är 40 ha mest åker och bete.

Förstår att ni får mycket frågor, men jag måste fråga... Söker nu i startskedet efter VAR jag kan hitta info om detta....? Jättetacksam för svar...
Tack!  

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Nybörjare på gården...
« Svar #1 skrivet: 18 jan-08 kl 08:55 »
Du får ju inte bidrag för själva djuren, men däremot för betesmarker som sköts enl skötselkraven, det är ganska mycket att sätta sig in i.

Orkar man inte läsa hundratals papper är lrf konsult ett hett tips, det kostar en slant men det har man igen på bidragen.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Fridolf2

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 jan-08 kl 22:09 »
Det finns ju iofs nåt som heter handjursbidrag, som är till nötdjur, men hur det funkar vet jag ej, men det kan nog vara värt för dig att kolla upp, en snabb slagning på Google ger att det ligger på ca 1400 kr/slaktad tjur, och dom måste väga minst 185 kg slaktade..Gör Highland Cattle det? Men kolla upp det, det är ju mycket pengar..

Men däremot åkern, hur många hektar ren åker är det? för du får ju ca 1500/ha i gårdsstöd, men då måste du ha stödrätter, fick du med dom när ni köpte? Annars får man ju köpa stödrättigheter, men det blir en rätt kostsam affär, om det ens finns några att få tag på, och då brukar dom betalas med ca 2300kr per rätt, En rätt= ett hektar, och eftersom du får ca 1500/ha i stöd så innebär det alltså att det tar ett par år innan stödrätterna betalar sig, men som det verkar just nu är väl systemet kvar i några år till, men man vet ju aldrig med politiker ::) därför är det en rätt vansklig affär att betala allt för mycket för stödrätterna..
Men all info hittar du på www.sjv.se
« Senast ändrad: 18 jan-08 kl 22:13 av Fridolf2 »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 18 jan-08 kl 22:23 »
Jag och vi ska ha kor (highland cattle) och strutsar, kan man få bidrag för dessa?

Du kan få handjursbidrag för tjurar och stutar som slaktas i Sverige,

För att du ska kunna få handjursbidrag måste följande villkor vara uppfyllda:
• Anmälan för handjursbidrag ska ha kommit in till Jordbruksverket före det första slakttillfället.
• Tjurar måste ha en slaktvikt på minst 185 kg.
• Handjuret ska ha hållits i din besättning under en viss tid.
• Stutar måste vara minst 9 månader och kastrerade.
• Samtliga handjur måste vara korrekt märkta, journalförda och rapporterade till CDB.

ÅLDER OCH HÅLLANDEPERIOD
Första ålderskategorin
• Tjurar
• Stutar som är minst 9 månader men inte uppnått 22 månaders ålder vid slakttillfället.
För att ett bidrag ska lämnas krävs att du har hållit handjuret i din besättning i minst 2 månader närmast före slakt.

Andra ålderskategorin
Stutar som är minst 22 månader vid slakt kan berättiga till ett eller två bidrag:
• Två bidrag (ett för första ålderskategorin och ett för andra ålderskategorin) beviljas om du hållit stuten i din besättning i minst 4 månader från den dag stuten uppnått 18 månaders ålder.
• Ett bidrag beviljas om du endast hållit stuten i din besättning i 2 månader närmast före slakt.

Mera regler finns...
Och sprillans nya regler också   är inte tjuren inrapporterad inom rätt tid när den föddes så får man inte handjursbidraget enl. de allra allra nyaste reglerna. (dec 2007)
« Senast ändrad: 21 jan-08 kl 19:38 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 21 jan-08 kl 18:10 »
Jag såg att du ställt samma fråga i en annan tråd och svarade där!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser