Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är så nöjd med mig själv!  (läst 9155 gånger)

Chester

• Gäst
Är så nöjd med mig själv!
« skrivet: 17 jan-08 kl 16:08 »
Jag har varit och veckohandlat idag. Vanligtvis går det på 1000kr  :o men efter att ha fuderat, frågat och testat själv, så har jag hittat några ekonomisparande åtgärder vilka gjorde att idag hamnade summan på 600kr! Jag har lyckats spara 400 spänn bara på alternativa lösningar utan att ha prutat på matkvalité eller mängder!

Klart jag är nöjd med mig själv! ;D

Bo

60kr/dag
« Svar #1 skrivet: 17 jan-08 kl 18:11 »
blir matkostnaden här i Spanien och då köper jag allt jag vill ha utan att titta på prislappen.

Chester

• Gäst
Re:Är så nöjd med mig själv!
« Svar #2 skrivet: 17 jan-08 kl 18:34 »
Jo det är lite skillnad  ;D Sverige är ju skattens och momsens paradis :P

Neiklot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jan-08 kl 22:57 »
Jo det är lite skillnad  ;D Sverige är ju skattens och momsens paradis :P

Jo det är lite skillnad, här i Sverige har vi det bäst i världen av nästan allting, tack vara skatten och momsen..  :P

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #4 skrivet: 18 jan-08 kl 03:32 »
Och ännu bättre är vi i Sjuhärad.

Jag köpte 5 kg vällagrad ost på Gäsenemejeriet i mellandagarna för 100 kr inalles. Sen gick jag hem och bakade gratänger

Ett par paket med infrysta palsternackor, sockerärt och broccoli från 2006 och 2007 blev till en full gratängform och middag i en vecka för en person och 15 kr. Svårslaget.

Då hade jag tom råd och ost kvar att bjuda ungarna på fondue när de kom på besök på trettondagen.

Citera

Vad kostar det ? frågade smålänningen

Köstar det nåt? frågade sjuhäringen.

« Senast ändrad: 18 jan-08 kl 03:34 av Jerker Nordlund »
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Chester

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 jan-08 kl 09:02 »
Jo vi har det bra i Sverige; inget snack om saken! Titta bara på våra generösa regler när man blir förälder! Tror inte det är många länder i världen som låter föräldrarna vara hemma i 490 dagar betalt. I England har jag för mig att dom får en månad  >:(

Men iallafall blir jag lite sur när man; i följande ordning:

Arbetar - betalar skatt

Köper en bil för sina skattade pengar - och får betala pris inkl. moms

För sina skattade pengar köper drivmedel - Och får betala pris inkl. moms

För sina skattade pengar får betala - Bilskatt

Och att regerinen höjer bensinpriset hela tiden utan att ta någon som helst hänsyn till oss som faktiskt inte bor i storstockholm och som inte har bussförbindelser utan MÅSTE ha bilen för att kunna ta sig till arbetet så vi kan tjäna pengar och ! Betala skatt och moms!

Det ÄR bra att värna om miljön och försöka få ner bil-åkandet, men till vilket pris för de som MÄSTE ha bil? För mig själv är det snart inte lönt att ha dottern på dagis, betala för min bil och mina bensinkostnader för att åka och jobba  :-\

DET tycker jag är "träligt" - som en äkta närking från Gnällbältet säger  ;D

Brutalblå

• Bohuslän
Re:60kr/dag
« Svar #6 skrivet: 18 jan-08 kl 11:28 »
60 kr blir matkostnaden här i Spanien och då köper jag allt jag vill ha utan att titta på prislappen.

Och inte kommer vi "i skatten o momsens paradis" (hejohå) upp i så mycket som 60 kronor, inte.
Kollar prislappar, jodå, tycker det är värt tiden, men letar framför allt efter närproducerat, ekologiskt och bra kvalitet. Inga jättemängder av (även egenproducerat) kött eller "lyxråvaror", men som sagt: Kvalitet.

Bra mat är - kanske orimligt - billigt, även i Sverige. Sen är det klart att om man vill ha paprika, tomater, citrusfrukter då blir det dyrare i Sverige än i Spanien (och inte så alternativt). Äter man säsongens svenska råvaror och bara kompletterar med säsongens "spanska" frukt och grönt blir det rimligare för plånbok och miljö.
"Varför köper du ekologiskt kaffe när det är dyrare?"
"Det drabbar ingen fattig."

Jordefamn

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 jan-08 kl 11:04 »
Nej 60 kr om dagen hoppas jag slippa betala med min inkomst.
30-40 kr / dag är nog där jag ligger nu, med det mesta ekologiskt och så närproducerat som hittas, vegansk kost, men även konserverade tomater från Spanien till vissa rätter.
Från 1000 kr/vecka till 600 kr var väl handlat, Chester! Det är ju nästan en halvering av kostnaden! Det lönar sig att tänka efter och leta lite.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 22 jan-08 kl 21:23 »
Det ÄR bra att värna om miljön och försöka få ner bil-åkandet, men till vilket pris för de som MÄSTE ha bil? För mig själv är det snart inte lönt att ha dottern på dagis, betala för min bil och mina bensinkostnader för att åka och jobba  :-\

En av anledningarna till att man vill hoppa av ekorrhjulet   ;) ;D

Det känns som om vi lyckas "tillverka" en hel del käk själva... Fick en väldigt låg summa per dag!
Om jag delar vårt köpa-i-affären- matkonto för en månad på oss fem familjemedlemmar blir det 12,60 kr per person och dag. Handlar då på både Willys, Ica, Coop och bäst av allt - letar mat i vår jordkällare!

Fasen! Nu blev jag riktigt stolt  ;D

Landsflykting i storstan...

MADDEira

« Svar #9 skrivet: 26 jan-08 kl 12:48 »
Ni som bor i Sverige har dock ändå billigare mat än vad vi har i Finland där vi har euro, och dessutom blir det ännu dyrare då vi inte har 1- och 2 centsmynt i bruk och p.g.a detta avrundas alla summor uppåt vilket blir dyrare för konsumenten.

Jag har hört att svenska turister som hälsar på släkt i Finland om somrarna klagar på att de inte kan stanna så länge som de skulle vilja på semestern eftersom det är så dyrt här, speciellt då maten och bensin. Men jag gör ändå mitt bästa på att spara in på det jag kan, speciellt maten :) En jordkällare skulle dock underlätta avsevärt så att man skulle kunna ta vara på det man odlar.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
SV: Re:Är så nöjd med mig själv!
« Svar #10 skrivet: 06 feb-08 kl 21:33 »
En av anledningarna till att man vill hoppa av ekorrhjulet   ;) ;D

Det känns som om vi lyckas "tillverka" en hel del käk själva... Fick en väldigt låg summa per dag!
Om jag delar vårt köpa-i-affären- matkonto för en månad på oss fem familjemedlemmar blir det 12,60 kr per person och dag. Handlar då på både Willys, Ica, Coop och bäst av allt - letar mat i vår jordkällare!

Fasen! Nu blev jag riktigt stolt  ;D

Du har all anledning att vara stolt potatisblomman. Jag trodde att jag var bra men du är banne mig bättre. Våran kostnad ligger på 16,20 per dag. Fast då köper vi nästan all våran mat.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #11 skrivet: 06 feb-08 kl 21:35 »
Och ännu bättre är vi i Sjuhärad.

Jag köpte 5 kg vällagrad ost på Gäsenemejeriet i mellandagarna för 100 kr inalles. Sen gick jag hem och bakade gratänger

Ett par paket med infrysta palsternackor, sockerärt och broccoli från 2006 och 2007 blev till en full gratängform och middag i en vecka för en person och 15 kr. Svårslaget.

Då hade jag tom råd och ost kvar att bjuda ungarna på fondue när de kom på besök på trettondagen.

Jag vill också köpa billig ost. Finns det något mejeri i närheten av Närke?
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

amarantus

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 feb-08 kl 21:43 »
Jag vill också köpa billig ost. Finns det något mejeri i närheten av Närke?

Jag vill också ha mycket ost för lite pengar! Det är bland det dyraste bland mina inköp iallafall, men så älskar jag ost också ;)
Jag får väl fråga Gruff om en ostkurs nu när jag hittat en bonde som vill sälja mjölk till mig... men gud va osäker jag är med tanken att göra egen ost :-\ låter svårt!

Norrsken

• -
SV: Är så nöjd med mig själv!
« Svar #13 skrivet: 07 feb-08 kl 20:02 »
Kommer sällan upp i mer än 200 kr när jag handlar. Men då handlar jag väl två gånger i veckan istället! Och då handlar jag numer ekologiskt så långt jag kan! Många gånger kommer jag dock hem utan allt jag tänkte just för att det itne finns ekologiskt :-\ Värre är det när sambon handlar, han kan knappt gå in i en butik utan att det kostar över 300, även om det bara var lite frukt han skulle ha från början..
Fast det jag inte räknat med är mina jobbluncher, eftersom jag sällan kommer ihåg att ta med mig rester när jag har.. Det blir ofta en keso, lite groddar eller nåt sånt. Kostar ju en del.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Chester

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 feb-08 kl 09:52 »
När jag skriver att veckohandlingen gick på 600 kr så är det ju inte bara mat som är inköpt, utan även tvättmedel, diskmedel, toapapper, hundmat, kattmat och liknande. Själva matkostnaden är ca 400-450 kr. Borde kanske ha preciserat detta från början :-[

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 jun-08 kl 21:12 »
Ni som bor i Sverige har dock ändå billigare mat än vad vi har i Finland där vi har euro, och dessutom blir det ännu dyrare då vi inte har 1- och 2 centsmynt i bruk och p.g.a detta avrundas alla summor uppåt vilket blir dyrare för konsumenten.

Jag har hört att svenska turister som hälsar på släkt i Finland om somrarna klagar på att de inte kan stanna så länge som de skulle vilja på semestern eftersom det är så dyrt här, speciellt då maten och bensin. Men jag gör ändå mitt bästa på att spara in på det jag kan, speciellt maten :) En jordkällare skulle dock underlätta avsevärt så att man skulle kunna ta vara på det man odlar.
har ni cent i finland??? trodde ni hade euro?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 30 jun-08 kl 23:54 »

duh...
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 01 jul-08 kl 00:01 »
Citera
har ni cent i finland??? trodde ni hade euro?[/quo  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 01 jul-08 kl 07:05 »
Det är tur vissa av oss bor i sverige där vi har kronor och ören  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #19 skrivet: 01 jul-08 kl 09:25 »
??? ??? ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser