Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar ni förodla?  (läst 31806 gånger)

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
SV: När börjar ni förodla?
« Svar #100 skrivet: 27 feb-08 kl 22:31 »
Spooky, samma ordval.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Sano

• Bohuslän
« Svar #101 skrivet: 29 feb-08 kl 09:29 »
Nu har jag precis fått upp mitt första lysrör över "drivbordet" så nu blir det strax purjolök.  :D
Övrigt får nog vänta minst några veckor till...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 01 mar-08 kl 09:53 »
Inser att jag måste inhandla lite lampor till gurkorna och tomatplantorna jag ska så...
Är det nödvändigt med det extra ljuset? Blir plantorna väldigt rangliga annars?

Vitis

• Skåne
« Svar #103 skrivet: 01 mar-08 kl 14:08 »
....

Blir plantorna väldigt rangliga annars?

Ja ! Skillnaden är enorm. Skicka genast ut gubben att skaffa lysrörsarmaturer, med dubbla rör och reflektor i. Begagnade armaturer är billiga om man hittar.

anette i bugared

• -
« Svar #104 skrivet: 03 mar-08 kl 22:41 »
Tomaternas frön har börjat gro, deras gröna nackar spränger jordytan.
Alltid lika fashinerande, detta underverk som man andlöst bevittnar varje år  :-*.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #105 skrivet: 04 mar-08 kl 12:54 »
I går kom äntligen mina paprikafrö i jorden!

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 06 mar-08 kl 08:03 »
Igår kom mina frön! :D
Nu ska de försås här i helgen. Dags att röja på övervåningen vid
ett av de stora fönstren. Skitkul rent ut sagt.
Ska få gubben av fixa lite extra ljus också :-*

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 07 mar-08 kl 10:36 »
Det blir MYCKET planteringslådor o dy som ska får plats!
Helt jäkla supernajs! :D
Nu får det inte vara mer frostnätter, nu vill jag gräva i
rabatter och land!

Soshila

• Småland
« Svar #108 skrivet: 07 mar-08 kl 15:56 »
Supernajs är vad det är, men alla håller visst inte med... Hängde upp växtbelysningen i köksfönstret i dag. Kände mig mycket nöjd, men när sambon kom in sa han "Det ser ju för jävligt ut! Så vägrar jag ha det!"  :-\ Får lov att flytta till ett annat fönster...

Vitis

• Skåne
« Svar #109 skrivet: 07 mar-08 kl 16:04 »
Supernajs är vad det är, men alla håller visst inte med... Hängde upp växtbelysningen i köksfönstret i dag. Kände mig mycket nöjd, men när sambon kom in sa han "Det ser ju för jävligt ut! Så vägrar jag ha det!"  :-\ Får lov att flytta till ett annat fönster...

Behåll belysningen ... BYT SAMBO !!!  >:(

Soshila

• Småland
« Svar #110 skrivet: 07 mar-08 kl 16:17 »
Behåll belysningen ... BYT SAMBO !!!  >:(

;D Nog går intresserna isär här hemma ibland, men jag väljer nog att sätta mina lampor i ett annat fönster.

Förresten... när jag ändå skriver... spelar det nån roll om det är mörkt eller ljust innan något kommit upp ur jorden?

Eulalia

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 07 mar-08 kl 16:40 »
;D Nog går intresserna isär här hemma ibland, men jag väljer nog att sätta mina lampor i ett annat fönster.

Förresten... när jag ändå skriver... spelar det nån roll om det är mörkt eller ljust innan något kommit upp ur jorden?

utan att veta så gissar jag på att det spelar roll. Ljuset lockar upp plantan snabbare, dessutom blir det lite extravärme däruppifrån.

ameli_h

• Östergötland
« Svar #112 skrivet: 07 mar-08 kl 18:04 »
JAA! Äntligen har jag köpt jord, så i helgen ska alla små frön i jorden. Eller iaf de som inte ska sås direkt i jorden...

anette i bugared

• -
« Svar #113 skrivet: 07 mar-08 kl 18:48 »
JAA! Äntligen har jag köpt jord, så i helgen ska alla små frön i jorden. Eller iaf de som inte ska sås direkt i jorden...
Vad förodlar ni nu?
Jag har puttat ner frön av paprika, tomater, gurka, Echinacea och några gurkörtsfrön än så länge. Plus salladsfrön ( fast de satte jag i den ouppvärmda delen av växthuset).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Vurre

« Svar #114 skrivet: 07 mar-08 kl 19:41 »
Det första tråget tomater sådde jag i lördags, de flesta har grott idag, ska så ett tråg till imorgon plus den första kålen, mest broccoli, kanske en del sallad till eget bruk. Den första omgången purjo har grott men inte persiljan. Chilin är uppe och fin, snart dags att omplantera och paprikan gror en efter en ;D, tillslut.

Är det inte väl tidigt att så gurka nu? Jag tänkte inte så min gurka förrän ca 20/4 -1/5 med utplantering i början eller mitten av juni. Det gäller alla gurkväxterna; också pumpa, squash, melon. Även om det bara är 50-60 plantor tar de STOR plats och blir knappast bättre av att stå inne för länge. Har ett kallhus och tycker att det är oekologiskt att slösa med värmen, och så är man snål också.
snus? vad är priset på en pris?

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #115 skrivet: 08 mar-08 kl 01:43 »
Purjolöken, salladslöken, olika salladssorter och bladgrönsaker är uppe och står i kallväxthuset. Kryddor, stjälkselleri och chili som kommit upp står inomhus under lysrör. I går sådde jag tomater, paprika, persilja, och kronärtskockor i lådor som står ovanpå vedpannan. Snart är det dags för majs och kål :)

Kom på idag att jag glömt köpa lökfrön. Hur är det möjligt ??? Jag som odlat min egen lök i flera år... det blir en akutbeställning i morgon!

Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Nypålandetsfru

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 08 mar-08 kl 07:54 »
Purjolöken, salladslöken, olika salladssorter och bladgrönsaker är uppe och står i kallväxthuset. Kryddor, stjälkselleri och chili som kommit upp står inomhus under lysrör. I går sådde jag tomater, paprika, persilja, och kronärtskockor i lådor som står ovanpå vedpannan. Snart är det dags för majs och kål :)

Kom på idag att jag glömt köpa lökfrön. Hur är det möjligt ??? Jag som odlat min egen lök i flera år... det blir en akutbeställning i morgon!

Har aldrig odlat lök..är lite osäker där. Vet att det är lite mer pill med purolök.
Hur är det med vanlig lök?
Har fått vitlöksfrön som jag ska sätta...måste kolla upp hur det ska göras. :)

anette i bugared

• -
« Svar #117 skrivet: 08 mar-08 kl 09:50 »
Har aldrig odlat lök..är lite osäker där. Vet att det är lite mer pill med purolök.
Hur är det med vanlig lök?
Har fått vitlöksfrön som jag ska sätta...måste kolla upp hur det ska göras. :)
Inte heller jag har sått lök förr. Hur funkar det, blir det tillräckligt stora lökar eller får man spara dem som sättlök till nästa år?

Jag tycker inte att det fungerar särskilt bra med sättlök, de avstannar i utvecklingen.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #118 skrivet: 08 mar-08 kl 18:47 »
Har sått grönkål och persilja idag(inne), planterat om jordärtskockorna ute i landet också.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

ameli_h

• Östergötland
« Svar #119 skrivet: 08 mar-08 kl 21:13 »
Blev inget sått idag, däremot i morrn bitti ska tomat, gyllenbär (physalis) och lite annat i jorden. Måste fixa lysrörsarmaturer med det snaraste, helst billiga begagnade...

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 2 användare (1 dolda)
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser