Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar ni förodla?  (läst 31911 gånger)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: När börjar ni förodla?
« Svar #80 skrivet: 13 feb-08 kl 20:51 »
Hej

Nu har jag också börjat, kunde inte hålla mig längre. Jag har satt åtta sorters peppar och paprika. Kronärtskocka, rotselleri, blekselleri och sparris. Dessutom har jag planterat om fyra övervintrade pepparsorter. Nästa vecka ska jag plantera tomaterna (har tappat räkningen på hur många sorter jag har). Sedan rullar det på vecka efter vecka. Ååhh det är så roligt att äntligen ha kommit igång. Fast jag begriper inte hur jag ska hinna med allt men det blir en senare fråga.

Ett tips är att odla i godislådor. En låda gör man hål i botten på och sätter ner den i en annan, då får man ett mellanrum mellan lådorna. Jättebra för man ser hur mycket man ska vattna. Inga fat och brickor överallt som krukorna ska stå på. Inget spill med vatten. Man kan antingen ha jord direkt i innerlådan eller sätta ner småkrukor i den. Locken kan man ha på i början och sedan sätta dem på glänt.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Vurre

« Svar #81 skrivet: 14 feb-08 kl 10:55 »
Så här i början av säsongen vet jag precis vad jag har i byttorna, men vet av erfarenhet att om några månader kommer det att vara kaos. Jag kommer att ha ca 250-300 tomatplantor av åtta-tio sorter, förutom diverse paprika och chili... är det nån som har bra system för hur man inte blandar ihop sina plantor? Förutom att skriva etiketter tills man får kramp, förstås.
snus? vad är priset på en pris?

Wobbeke

• -
« Svar #82 skrivet: 14 feb-08 kl 12:03 »
Äntligen trädgård igen!
Fröna planterades för drygt en vecka sen och redan har purjon och chili, samt rotsellerin börjat visa små gröna pluttar i jorden. är inte det lite snabbt, att komma upp på bara en vecka? då har dom fått bo bredvid järnspisen i köket, som vi värmer upp vårt hus med. dock har värmen varit minst sagt ojämn, men kyla på natten och jättevärme på dagen och ibland mittemellan. är iallafall stolt och hoppas att det går bra nu. var ute och kände på jorden i gräsmattan och konstaterade att jag nog har en svagt lerig moränjord, enligt pfilippe plöninges bok "Den goda jorden". skoj! dags för ännu fler frön snart, men nu såg jag att brevbäraren kom med posten, så den skall jag kila iväg och hämta nu. shit vilken lantis man blivit. *ler*
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Vitis

• Skåne
« Svar #83 skrivet: 14 feb-08 kl 14:39 »
Så här i början av säsongen vet jag precis vad jag har i byttorna, men vet av erfarenhet att om några månader kommer det att vara kaos. Jag kommer att ha ca 250-300 tomatplantor av åtta-tio sorter, förutom diverse paprika och chili... är det nån som har bra system för hur man inte blandar ihop sina plantor? Förutom att skriva etiketter tills man får kramp, förstås.

Skriv etiketter tills du får kramp !!!  ;D

... så slipper du massa huvudvärk om några månader.

*egen erfarenhet*  ::)

johe71

« Svar #84 skrivet: 14 feb-08 kl 15:01 »
Förutom att skriva etiketter tills man får kramp, förstås.

dator, skrivare (gärna laser[* ]) samt en billig lamineringsmaskin har funkat för mig

[* ] utskrifter av bläckstråleskrivare är vattenlösliga och i ett varmt, fuktigt växthus kan det tränga in fukt även om det är laminerat *egen erfarenhet*

Gartenzwerg

« Svar #85 skrivet: 14 feb-08 kl 20:36 »
Vilka tomatsorter odlar ni utomhus? och hur?

rosita51

• Skåne
« Svar #86 skrivet: 15 feb-08 kl 22:34 »
Har man gott om plats och belysning som räcker kan man såklart börja så tidigt som man vill.

Jag har diskat mina pluggbrätten och bevattningsbrickor idag och hoppas få tummarna ur att så chili i morgon, 600 chilifrön imorrn ... det lär ta sin lilla tid. Sen en omgång till med chili om några veckor.

Kronärtskockor m.m. ska också ner nu.

Tomater sår jag från början av mars, i omgångar, så är dom lagom för utplantering/försäljning i mitten/slutet av maj.

På tal om chili; jag har 2 chiliplantor och 1 paprikaplanta som övervintrat i förrådet 3 - 8 grader och tillskottsljus, men det finns inte ett enda blad kvar på plantorna!  :o Kommer de att skjuta nya skott, eller ska jag se dem som "färdiga för komposten"?
MVH Rosita zon 1

Fritjoff

« Svar #87 skrivet: 15 feb-08 kl 22:42 »
Börjar bli brådis att fixa växthus med tillsatsvärme nu då.  :D

Det skulle vara trevligt. Dessutom lyckades jag fokusera på dom mer krävande fröna o plantor.. Basilika,rosmarin, majs och chili. Jag tror jag läser lite till och börjar om!  ;D

Filip Skräplund

« Svar #88 skrivet: 15 feb-08 kl 22:46 »
Det skulle vara trevligt. Dessutom lyckades jag fokusera på dom mer krävande fröna o plantor.. Basilika,rosmarin, majs och chili. Jag tror jag läser lite till och börjar om!  ;D

Välkommen i gänget!
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

mimmismat

• Mimmis Mat
« Svar #89 skrivet: 16 feb-08 kl 10:47 »
Nu har det första gröna visat sig..... vi är så glada...

http://mimmismat.wordpress.com/2008/02/16/arets-forsta-grona-ur-jorden/

Vitis

• Skåne
« Svar #90 skrivet: 16 feb-08 kl 11:57 »
På tal om chili; jag har 2 chiliplantor och 1 paprikaplanta som övervintrat i förrådet 3 - 8 grader och tillskottsljus, men det finns inte ett enda blad kvar på plantorna!  :o Kommer de att skjuta nya skott, eller ska jag se dem som "färdiga för komposten"?

Omöjligt att säga men jag tror att det finns en bra chans att dom klarar sig om inte grenar och stammar verkar bruna/ruttna. Klipp ner ordentligt och ta in i värmen, du kan också passa på att plantera om.

Som sagt, det finns en bra chans att dom sätter igång och växa igen men det är viktigt att klippa ner hårt, annars blir det bara massa småkrafs och kvistar av alltihopa.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #91 skrivet: 16 feb-08 kl 13:00 »
Jag har fortfarande inte börjat, trots att jag längtar! Hittade en intressant artikel på Fobo idag. Enligt den ska jag vänta till mars nån gång.
http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/odlingsmetodik/forodling.shtml

februaribarn

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 18 feb-08 kl 03:47 »
Här är det chilin som har kommit längst. Lite physalis och basilika har också tittat upp. Petade ner körsbärstomat och vanliga tomatfrö igår, samt två sorters paprika och flitiga lisa :). Ska bli spännande det här :), har inte lagt så mkt krut på odlingarna tidigare, men i år ska jag förhoppningsvis få en massa fina grönsaker och blommor :)

Sano

• Bohuslän
« Svar #93 skrivet: 18 feb-08 kl 08:55 »
"Så här i början av säsongen vet jag precis vad jag har i byttorna, men vet av erfarenhet att om några månader kommer det att vara kaos. Jag kommer att ha ca 250-300 tomatplantor av åtta-tio sorter, förutom diverse paprika och chili... är det nån som har bra system för hur man inte blandar ihop sina plantor? Förutom att skriva etiketter tills man får kramp, förstås. "

Jag brukar köra med kodning. T ex alla av en sort i gröna krukor, andra i blå. Har jag många varianter sticker jag ner tex tändstickor i sort A:s krukor, naturpinnar i B:s, tandpetare i C:s etc. Klädnypor i olika färger funkar ju också (fast man blir inte populär när det tvättats hemma och inga klädnypor finns kvar ;) ). Och så naturligtvis ett register över kodningen!
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Vurre

« Svar #94 skrivet: 19 feb-08 kl 10:31 »
Jippii! Nu vet jag hur jag ska använda alla de där buntbanden i glada färger jag råkade köpa på Clas Ohlsson!
snus? vad är priset på en pris?

anette i bugared

• -
« Svar #95 skrivet: 27 feb-08 kl 19:06 »
Så har det börjat :D. Idag åkte första omgången från ner i jorden, det är två veckor senare än vanligt .
Det var ca 100 tomatfrön av olika sorter, men tyvärr hittade jag inte de frön jag tog från de egna tomaterna i höstas. Spelar ingen större roll, det var vanliga sorter, men sorter jag bara måste ha.

Så imorgon blir det att fara till trädgårdsaffären för att fylla på.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #96 skrivet: 27 feb-08 kl 19:20 »
YYYYYlar högt, sitter på golvet och håller mig i tårna.
 Jag ska inte börja för tidigt, jag ska inte börja för tidigt, jag ska inte...

SUCK!!!

If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Vitis

• Skåne
« Svar #97 skrivet: 27 feb-08 kl 22:26 »
YYYYYlar högt, sitter på golvet och håller mig i tårna.
 Jag ska inte börja för tidigt, jag ska inte börja för tidigt, jag ska inte...

SUCK!!!

Dags att skicka ut gubben att bygga det där växthuset han går och velar om ... ?  ::)   ;)

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #98 skrivet: 27 feb-08 kl 22:28 »
Det är på G. Men vi har is i magen. Vill inte ha is i stolphålen. ;D
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 27 feb-08 kl 22:28 »
Dags att skicka ut gubben att bygga det där växthuset han går och velar om ... ?  ::)   ;)

De e på g, skaru se.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser